خطراتی که در کمین بازار تهران است

"بازار تهران" یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های تهران است و قطب اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد و به همین جهت بسیار حائز اهمیت است؛ این بازار در مرکز تهران (منطقه ۱۲) مابین خیابان مولوی و پانزده خرداد واقع شده و جزء قدیمی‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود که دارای بافت فرسوده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خارج از بازار اصلی، میدان پانزده خرداد و سبزه‌میدان جای گرفته است؛ گذرگاه اصلی این بازار نیز گذرگاه لوطی صالح است؛ بازارتهران تا چند دهه قبل یک منطقه کاملا مسکونی بود که تنها بخش کوچکی از آن به صورت بازار درآمده بود چراکه جمعیت تهران حدود ۸۰ سال گذشته کمتر بود و قطعاً به بازاری با وسعت زیاد نیاز نداشت و به همین دلیل بخشی از آن بازار و بخش دیگر مسکونی بود. اما در حال حاضر تمامی بخش‌ها به کارگاه، انبار، پاساژ و محل تجاری تبدیل شده در صورتی که معابر مثل گذشته کوچک و باریک مانده است.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران می‌گوید: شاید به جرأت بتوان گفت با احتساب بازارهای اطراف، حدود یک میلیون نفر در محدوده‌ بازار و کارگاه‌های اطراف آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار هستند؛ در بسیاری از کارگاه‌های تولیدی چندین نفر کار می‌کنند که با توجه به بافت قدیمی بازار، خطرات زیادی به همراه دارد.

بافت قدیمی بازار بزرگترین ضعف آن است

وی ادامه می‌دهد: ضعف‌های زیادی در بازار تهران وجود دارد که در گام نخست می‌توان به قدیمی بودن بافت خود بازار اشاره کرد؛ اکثراً ساختمان‌های قدیمی بازار هنوز از جنس خشت و گل است که البته نمی‌شود کاری هم برای آن‌ها کرد. با همین وضعیت بسیار خطرناک برخی از این ساختمان به کارگاه های تولیدی تبدیل شده اند برای مثال یکی از آن ها به یک گارگاه جواراب‌بافی تبدیل شده است؛ جایی که حتی تصور اینکه چند نفر هم بتوانند از آن عبور و مرور کنند، دشوار است، دستگاه‌های بافتنی گذاشته‌اند و چندین نفر هم مشغول به کار هستند در صورتی‌که وقتی از نمای دور به آن‌جا نگاه کنید حتی از راه رفتن در آن‌جا وحشت می‌کنید!

ملکی اضافه می‌کند: با وجود اینکه سقف بخش‌هایی از بازار حالت شیروانی دارد و سست است و کشش رفت و آمد زیاد و فعالیت گارگاهی را ندارد، دستگاه‌های مختلف چاپ، تولید، دوخت و دوز و ... گذاشته شده و روزانه چندین کارگر مشغول کار هستند! قسمت‌هایی از بازار تهران قبلا دچار ریزش آوار یا آتش‌سوزی شده است، بازار تهران جزء بازارهایی در ایران است که تا کنون حوادث زیادی در آن اتفاق افتاده تا جایی که بخشی از حوادث شهر تهران تنها مربوط به بازار تهران و محله‌های اطراف آن است.

وی تصریح می‌کند: برخی خانه‌های قدیمی اطراف بازار که از دیدن نوع آجرها، ستون‌ها و نمای آن لذت می‌بریم، بدون حساب و کتاب و در نظر گرفتن مسائل ایمنی به دلیل فشار کاری زیاد به کارگاه‌های تولیدی تبدیل شده است؛ یا اینکه انقدر به آن خانه‌ها اهمیت داده نشده که به شکل مخروبه درآمده یا در اثر آتش‌سوزی زیر خاکستر رفته است؛ کسبه بازار تهران بدون رعایت موارد ایمنی اجناس مغازه یا کارگاه خود را روی سقف‌های شیروانی چیده‌اند غافل از اینکه این سقف‌ها کشش تحمل بار زیاد را نداشته و به مرور زمان در خوش‌بینانه‌ترین حالت تخریب یا اینکه مسبب بروز یک حادثه خطرساز می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اظهار می‌کند: مسائل برقی، مهم‌ترین عامل در بروز حوادث بازارها است چراکه برخی از خانه‌های مسکونی قدیمی بدون اینکه سیم‌کشی آن‌ را متناسب با ولتاژ برق کارگاه‌های تولیدی تغییر دهند، به کارگاه دوزندگی یا بافندگی تبدیل کرده‌اند که در طول زمان منجر به ذوب شدن سیم‌های برق و اتصالات برقی و در نهایت آتش‌سوزی محل می‌شود.

ملکی با تاکید بر اینکه نوع انبارداری‌ها در بازار تهران بسیار اشتباه است، ادامه می‌دهد: اگر در کوچه‌های بازار قدم بزنید می‌بینید که صاحب هر مغازه اجناس خود را تا یکی، دو متری جلوی مغازه چیده است؛ دوچرخه‌سواران هم از وسط بازار تردد می‌کنند و مردم هم که تا دلتان بخواهد در حال رفت و آمد هستند؛ با این اوضاع زمانی که اتفاقی در بازار رخ دهد نیروهای آتش‌نشانی به سختی می‌توانند خود را به محل رسانند.

وی می‌افزاید: در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی، بر اثر آتش‌سوزی در یک مغازه، آتش حتی به ۲۰ مغازه کناری آن هم سرایت کرده و علاوه بر خسارات مالی، آسیب‌های جانی هم در بر داشته است.

برخی نقاط پرخطر ایمن‌سازی شده

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید می‌کند: بازار بخش اصلی شهر و محل کسب و کار هزاران نفر است؛ هر صنف اتحادیه‌ای جداگانه دارد و وسعت آن زیاد است. با وجود اینکه سازمان آتش‌نشانی نمی‌تواند در راستای ایمن‌سازی بازار تمام اقدامات را به تنهایی انجام دهد اما در راستای ایمن‌سازی نقاط پرخطر بازار اقدامات زیادی انجام داده‌ایم. در حال حاضر اطراف بازار و داخل آن بیش از ۱۲ ایستگاه آتش‌نشانی مستقر است در حقیقت به دلیل احتمال خطرات زیادی که در بازار تهران پیش‌بینی می‌شود در چهارگوشه بازار ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد؛ دو ایستگاه هم دقیقاً در مرکز بازار است تا در صورت بروز حادثه نیروهای موتورسوار بتوانند سریعا خود را به محل حادثه برسانند.

ملکی اضافه می‌کند: به منظور پیشگیری از مشکلات آبرسانی در مواقع آتش‌سوزی، با هماهنگی اداره آب و فاضلاب تعداد زیادی شیر آب در بازار نصب شده است تا به جای استفاده از تانکر که ورود آن به بازار بسیار سخت و زمان‌بر است در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه در زمینه مباحث آموزشی نیز دفعات زیادی با هیئت مدیره‌های بازار صحبت کرده‌ایم تا بازاریان را برای فراگیری نکات مهم به هنگام بروز حادثه برای حضور در دوره‌های آموزشی به سازمان معرفی کنند که در برخی مواقع استقبال خوب و مواقعی هم از شرکت در دوره‌های آموزشی خودداری می‌کنند، اظهار می‌کند: آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو نمونه بی‌توجهی به اصول ایمنی بود و هر چه‌قدر هم که اخطار و تذکر دادیم اما متاسفانه کسبه آن‌جا نه در دوره‌های آموزشی شرکت کردند و نه به هشدارها توجه کردند و در نهایت هم آن فاجعه اتفاق افتاد. زمانی که آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد همه به دنبال مقصر می‌گردیم!

بازار شناسنامه شهر است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه حادثه‌های زیادی در بازار تهران اتفاق افتاده که هم تلفات جانی و هم خسارت مالی بسیار سنگینی در برداشته است؛ خاطرنشان می‌کند: بازارها دارای بافت سنتی و قدیمی هستند. آتش‌سوزی بازار تبریز از چند جنبه موجب نگرانی همه شد؛ از یک جهت سلامت کسبه و شهروندان و از بین رفتن سرمایه بازاریان مطرح بود و از سویی هم نگران تخریب بازار تبریز که بزرگترین بازار مسقف ثبت جهانی شده و از بخش‌های زیبای شهر تبریز محسوب می‌شود، وجود داشت؛ این مکان‌ها در هر کجای دنیا که باشد از آن به عنوان موزه و تفرجگاه استفاده می‌شود اما هنوز هم دیده می‌شود که هر روز صبح بار زیادی توسط کامیون‌ها در این مکان‌ها تخلیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قلب اصفهان در معرض خطر 

بیم آتش در بازار اصفهان

اقدامات شهرداری برای حفاظت از بازار تاریخی اصفهان

مغازه های شهرداری رایگان در اختیار کسبه بازار تبریز قرار می گیرد

خودگردانی اقتصادی راه حل بهسازی میدان نقش جهان است

اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از بازار وکیل مقابل آتش‌سوزی

ملکی معتقد است این مکان‌ها شناسنامه‌ شهرها هستند که با بی‌احتیاطی آن‌ها را از بین می‌بریم. اگر موقعیت جابه‌جایی مغازه‌ها و یا تغییر صنف و ... وجود ندارد، حداقل باید نسبت به ایمن‌سازی این مکان‌ها توجه بیشتری شود. توقع بازاریان بالا رفته و انتظار دارند تا سیم‌کشی تلفن روی میز کارشان را هم مخابرات و پریز اتاقشان را هم اداره برق انجام دهد! وقتی به فکر خودمان نیستیم نباید از بقیه توقع داشته باشیم کارهایمان را انجام دهند.

کد خبر 378117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.