فروش یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی

برگزاری ۱۷ مرحله عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی در هفت ماه اخیر، به فروش یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه نفت خام منتهی شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، از آبان‌ماه پارسال تا کنون، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران طی ۱۰ مرحله در بورس انرژی عرضه شده و نتیجه آن، فروش یک میلیون و ۱۵ هزار بشکه نفت خام بوده است، همچنین عرضه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از امسال کلید خورد که از دو عرضه برگزار شده، تنها یک عرضه به معامله رسید و طی آن، ۷۰ هزار بشکه نفت سنگین معامله شد.

عرضه میعانات گازی در بورس انرژی نیز از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد و پنج مرحله عرضه این محصول تا کنون به هیچ معامله‌ای نیانجامیده است.

به این ترتیب، از مجموع ۱۷ عرضه انجام شده در حوزه نفت خام سبک، نفت خام سنگین و میعانات گازی، تا کنون یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه نفت خام مشتمل بر یک میلیون و ۱۵ هزار بشکه نفت خام سبک و ۷۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در بورس انرژی معامله شده است.

تسهیلات برای افزایش مشتریان

وزارت نفت به منظور جذاب کردن عرضه‌ها، تسهیلات مختلفی را لحاظ کرده است؛ هرچند درنظر گرفتن این تسهیلات نیز تا کنون نتوانسته در رشد معاملات تاثیر بسزایی داشته باشد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این زمینه عنوان کرده است: "بورسی‌ها معتقدند کسب موفقیت عرضه نفت در بورس کمی زمان‌بر است و وارد میدان شدن کنشگران و فعالان این عرصه به زمان نیاز دارد."

زنگنه درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای خریداران نیز به تسهیلات در تعهدات ریالی و اعتباری اشاره و تصریح کرده است: "محموله‌های عرضه نفت در بورس نیز تا حد امکان (۳۵ هزار بشکه یا ۵ هزار تن) کوچک شده، بنابراین امکان خوبی برای خریداران به‌وجود آمده است؛ ضمن اینکه امکانات لجستیکی مورد نیاز هم از سوی وزارت نفت برای تحویل محموله‌های کوچک فراهم شده است."

کد خبر 378081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.