گفت و گو در خانواده‌ها رو به فراموشی است

تیران-رییس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران گفت: گفت و گو موثر در بین اعضای خانواده‌ها در حال فراموشی است که باید به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران، علیرضا معماریان در گردهمایی خانواده و اعضای جوانان تشکل های مردم نهاد تیران با اشاره به گفت‌وگو و صحبت در خانواده‌ها به عنوان یک ضرورت، اظهار کرد: گفت‌وگو موثر در بین اعضای خانواده‌ها در حال فراموشی است که باید به آن پرداخته شود که  یک موضوع استراتژیکی در جامعه است.

وی افزود: گفت‌وگو در بین اعضای خانواده عامل بسیاری از مشکلات است که با انجام آن آمار طلاق، فرار از خانه، ورود به مسیرهای انحرافی و ناراحتی های روحی و روانی کاهش می یابد و بنیان خانواده حفظ می‌شود.

 رییس انجمن روانشناسان مثبت‌گرای ایران با بیان اینکه کاهش زمان گفت‌وگو در خانواده ها آسیب‌ساز است، تصریح‌کرد: نبود گفت‌وگوی صحیح بین زن و شوهر موجب بروز مشکلات در بین آن ها شده و این موضوع باعث کاهش رابطه فرزندان نیز با پدر و مادرها شده که این اتفاق فرا از منزل و انزوای بچه‌ها را رقم زده است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی و وسایل ارتباطی جدید ارتباطات اجتماعی را کاهش داده است، ادامه‌داد:  این پیشرفت علمی مانع از ارتباط حضوری و در کنار همدیگر بودن اعضای خانواده شده که مهارت‌های مربوط به آن نیز آموزش داده نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مشغله کاری پدر و مادر به کاهش ارتباط در منزل منجر شده، یادآورشد: وقت زیادی از پدر و مادرها برای رفع نیازهای اقتصادی خانواده صرف می‌شود که این موضوع برای بنیان خانواده ضرر دارد زیرا نیازهای روحی مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی کسب مهارت گفت و گوی مناسب را نیز مهم قلمدادکرد وگفت: در گفت‌وگوی صحیح احساسات مورد توجه است و از انتقاد ترسی وجود ندارد و احساسات طرف مقابل که شاد، غمگین، گریان و دیگر موارد باید به خوبی درک شود تا اینکه او ما را در حالت خودش احساس کند.

 رییس انجمن روانشناسان مثبت‌گرای ایران دوری از صحبت یک طرفه و یا با انتقاد و تندی را برای صحبت با دیگران مهم بیان‌کرد و ادامه داد: صحبت با لحن تند با همدیگر چالش ها را دوچندان کند و موجب بروز مشکلات زیادی می شود و این گونه صحبت ها گفت‌وگو نیست.

کد خبر 377835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.