انبار لوکوموتیو قدیمی؛ کتابخانه مدرن فعلی شهر

معماران هلندی با تبدیل یک انبار متروکه لوکوموتیو در شهر تیلبورخ به یک کتابخانه عمومی و سالن برگزاری رویدادها، از این فضای صنعتی بدون استفاده، یک مکان قابل توجه بهره‌بری چندمنظوره به وجود آوردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از تخلیه انبار متروکه لوکوموتیو در شهر تیلبورخ(Tilburg)  هلند، معماران هلندی ساختمان آن را که مساحتی بالغ بر پنج هزار مترمربع دارد، به کتابخانه تبدیل کردند و آن را LocHal"" نامیدند و با کمک گروه معماری raaksma & Roos Architects از شهر لاهه و شرکت معماری Inside Outside در آمستردام نمای داخلی بی‌نظیر برای آن طراحی و کاربری فوق‌العاده‌ای به آن بخشیدند.

این انبار تغییر ماهیت یافته، نه تنها به عنوان یک کتابخانه بلکه به منظور برگزاری نشست‌های سازماندهی شده توسط سازمان‌های فرهنگی همچون Kunstloc Brabant مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اطراف سالن داخلی آن نیز غرفه‌هایی همچون مغازه‌های مواد غذایی تعبیه شده‌ است و غرفه‌های صنایع دیجیتالی نیز وجود دارد که بازدیدکنندگان را به کسب مهارت‌ و دانش‌ بیشتر در طول مدت استفاده از فضای کتابخانه سوق می‌دهد. به علاوه یک کتابخانه کودکان با الهام از پارک موضوعی De Efteling در نزدیکی شهر تیلبرگ در این مکان ایجاد شده است که موجب تشویق کودکان به کتابخوانی می‌شود.

در روند تغییرات این ساختمان مرتفع، بسیاری از ظواهر و ساختارهای صنعتی از جمله پنجره‌های بلند که محیط را وسیع‌تر جلوه می‌دهد و منجر به ورود نور طبیعی فراوانی به فضای داخلی می‌شود، حفظ شده است. معماران با اضافه کردن ساختارهایی از ورق فولادی سیاه، بتن، شیشه و چوب بلوط محیط آن را به چند قسمت تقسیم کرده‌اند و با هدف ایجاد نواحی و مناطق تقسیم‌بندی شده موقت، صفحات پارچه‌ای متحرک نیز در این کتابخانه تعبیه شده است.

 از این صفحات در ایجاد فضاهای کوچک در سالن بزرگ کتابخانه استفاده می‎‌شود که عایق صوتی محیط را نیز بهبود می‌بخشد. موقعیت این صفحات با استفاده از یک سیستم کامپیوتری برای ایجاد یک سالن کنفرانس نیمه خصوصی، مستور کردن مغازه کوچک قهوه‌فروشی یا فراهم آوردن پس‌زمینه برای آن و حتی تعدیل نور محیط قابل تغییر و جابجایی است.

سالن ورودی این کتابخانه را می‌توان با یک میدان سرپوشیده شهری با میزهای بزرگ مخصوص مطالعه که دارای بالکن اختصاصی، محوطه نمایشگاهی و مغازه‌های کوچک قهوه فروشی است مقایسه کرد. پله‌های طویل و پهنی که طبقات پایینی و بالایی ساختمان را به هم متصل می‌کند، می‌تواند به عنوان جایگاهی برای نشستن هزاران تماشاگر در زمان برگزاری رویدادها مورد استفاده قرار بگیرد. 

این پروژه شگفت‌انگیز، تحت پوشش ایجاد یک فضای عمومی مدرن و چندمنظوره زیر یک سقف، نه تنها به احیای یک محل متروکه کمک کرده است بلکه به لطف طراحی خوب و کاربرد مفاهیم ارزشمند موجب روی آوردن مجدد مردم به کتابخانه‌ها شده است. به علاوه زندگی بخشیدن به منطقه راه‌آهن در نزدیکی ایستگاه مرکزی شهر منجر به توسعه ناحیه شده است.

کد خبر 377659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.