شلیک به قلب شرافت رسانه

دیدار مقام معظم رهبری با استادان و اعضای هیئت های علمی دانشگاه‌ها، اظهارات حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در مراسم احیای شب قدر و پرونده قتل همسر محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -پنجشنبه نهم خردادماه- است.

به گزارش ایمنا؛ مقام معظم رهبری روز گذشته در دیداری سه ساعته با هزاران نفر از استادان و اعضای هیئت های علمی دانشگاه‌ها با تمجید از پیشرفت‌های حقیقی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پیشرفت پر شتاب و جهش علمی را برای رسیدن ایران اسلامی به اوج، ضروری خواندند و با اشاره به هوشیاری ایران در مقابل فریب آمریکا برای پیشبرد «تاکتیک مذاکره در سایه راهبرد فشار» تأکید کردند: روز قدس امسال از هر سال مهمتر است چرا که آمریکا و برخی دنباله هایش با طرح «معامله قرن» به‌دنبال به فراموشی سپردن مسئله فلسطین در جهان هستند که البته ناکام خواهند ماند. حضرت آیت الله خامنه ای تفاوت شرایط کنونی قضیه فلسطین را با گذشته، در ادبیات و لحن صریح آمریکا و دنباله هایش برای حذف موضوع فلسطین دانستند و افزودند: بنابراین راهپیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین به‌وسیله حضور مردمی است، امسال مهمتر است. ایشان تأکید کردند: دفاع از فلسطین یک مسئله صرفاً اسلامی نیست بلکه وجدانی و انسانی هم هست و البته برای مسلمانان وجه شرعی و دینی هم دارد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با استادان و اعضای هیئت های علمی دانشگاه‌ها اختصاص داد و در تیتر یک به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشته است: «دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنید» حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در ادامه به وظیفه مهم دانشگاه‌ها در قبال جامعه یعنی «مواجهه با مسائل اجتماعی و تلاش برای یافتن راه‌حلهای آن» پرداختند و گفتند: دانشگاه نباید از مسائل مردم و جامعه منفک و منزوی باشد، بنابراین اساتید و جامعه دانشگاهیان با ایجاد ساز و کار مناسب بکوشند دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنند، البته دستگاه‌های مختلف نیز وظیفه دارند از دانشگاه‌ها کمک و راهنمایی بخواهند. مسئله «آسیب‌های اجتماعی» نمونه‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی دانشگاهیان را به نقش‌آفرینی برای یافتن راه‌حل آن دعوت کردند.

ایشان جدا شدن اساتید از مسائل مردم و جامعه را موجب گرفتار شدن جامعه دانشگاهی به آسیب‌های مشابه محیط‌های روشنفکری دانستند و افزودند: جریان روشنفکریِ نشأت گرفته از غرب از ابتدای شکل‌گیری در کنار مردم نبود، بلکه با نشستن در برج عاج از بالا به مردم و مسائل آنان نگاه می‌کرد و اهل خطر و اقدام نیز نبود، همچنانکه در جریان انقلاب عظیم اسلامی، روشنفکران یا در صفوف آخر بودند و یا تا آخر کار نیز به مردم ملحق نشدند. حضرت آیت الله خامنه‌ای، شرط اساسی برای پیشرفت علمی کشور را وجود «امید» برشمردند و با هشدار در خصوص وجود جریانی در داخل و خارج که با اخبار دروغ و تحلیل‌های مغرضانه به دنبال دمیدن روح ناامیدی و انکار دستاوردهای پر افتخار علمیِ ایران است، افزودند: «جریان یأس‌آفرین» به‌دنبال آن است که دانشجویان نخبه را بی‌انگیزه یا ترغیب به خروج از کشور کند و استادان را نیز که میانداران مسائل دانشگاه هستند، از پیشرفت علمی مأیوس کند.

روزنامه همدلیدر صفحه نخست امروز با انتقاد از جهت گیری های سیاسی رسانه ها در انتشار اخبار مربوط به پرونده قتل همسر محمدعلی نجفی در تیتر یک آورده است: «شلیک به قلب شرافت رسانه» این روزنامه در ادامه با نقل جمله ای از نویسنده معاصر عرب تذکر داده: «بارها از شما شنیده‌ام از کسی که دست به خطایی می‌زند، چنان سخن می‌گویید که گویی یکی از شما نیست، ناشناسی‌ است در میان شما که ناخوانده به جهان شما پا نهاده است. ولی من می‌گویم که حتی پاکان و راستکاران هم از بالاترین مرتبه‌ای که در یکایکِ شما هست برتر نمی‌روند، پس نابکاران و ناتوانان هم نمی‌توانند از پایین‌ترین رتبه‌ای که در شماست فروتر بیفتند. و همچنان که یک برگ زرد نمی‌شود مگر با دانشِ خاموشِ تمام درخت، خطاکار هم خطایی نمی‌تواند کرد مگر با اراده‌ پنهانِ همه‌ شما. » پیامبر و دیوانه، جبران خلیل جبران.

از دیروز تراژدی نجفی- استاد، بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد. به نظر می‌رسد این بار و این تراژدی موجب تزکیه و تخلیص نشد. شاید مهم‌ترین دلیل این بهت این بود که انتظار چنین کنشی را از چهره‌ای معقول و باسواد نداشتیم. اما اینکه فکر کنیم نجفی به تنهایی مرتکب چنین فاجعه‌ای شده است، ساده‌انگاری‌ است. چگونه یک سیاستمدار کارکشته، چهره‌ای علمی و مدیری کارآمد چنین ناشیانه به کشتن خویش و دیگری برخاست؟ در ظاهر ضد قهرمان داستان‌های دیروز نجفی بود و قربانی‌اش میترا استاد. اما در واقع ما هم ضد قهرمان بودیم و قربانی‌مان اخلاق.

روزنامه دنیای اقتصادصفحه نخست امروز خود را به بررسی آغاز رفع حبس ماشین‌آلات تولیدی و مواد اولیه اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «فرمان ترخیص نسیه کالاها». روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: رفع حبس ماشین‌آلات تولیدی، مواد اولیه و قطعات وارده صنعتی کلید خورد و گمرک ایران فرمان ترخیص نسیه این کالاها را صادر کرد. این گام جدید در راستای «حمایت از تولید داخلی»، «بهبود فضای کسب‌وکار» و «تسهیل تشریفات گمرکی برای واحدهای تولیدی معتبر» برداشته شده تا کالاهای مورد نیاز به جای انباشت در گمرکات، در مدار تولید قرار گیرد. مطابق دستورالعمل گمرک، ترخیص نسیه کالاها صرفا مختص کالاهای وارداتی است که برای استفاده در خطوط تولیدی یا بهره‌گیری در محصول نهایی واحدهای صنعتی به کار گرفته می‌شود. از سوی دیگر، مقرر شده که تعیین و تشخیص واحدهای تولیدی معتبر، مواد اولیه و قطعات موردنیاز در واحدها، براساس پروانه بهره‌برداری صورت گیرد. البته حداکثر مهلت استفاده از این تسهیلات جدید گمرکی و نگهداری بخشی از کالا به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی شش ماه است؛ به‌طوری‌که از تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه امسال تجاوز نکند. گمرک ایران همچنین تاکید کرده که این فرمان مشمول کالاهای مصرفی و لوکس نمی‌شود. ارزیابی‌های کارشناسی حاکی است که تعدیل رویه‌ها، حذف تشریفات تجاری و امکان ترخیص ۶۰ درصد ملزومات خطوط تولیدی به‌صورت نسیه (بدون پرداخت حقوق ورودی) علاوه‌ بر کاهش رسوب کالایی در دروازه تجارت می‌تواند به رونق در بخش تولید منجر شود.

روزنامه مردم سالاریصفحه نخست امروز خود را به اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان اختصاص داد و به نقل از دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) در تیتر نوشته است: «از مردم برای اشتباهاتمان عذرخواهی کنیم» خامنه‌ای با بیان اینکه ما در تاریخ گذشته و حال شاهدیم که حق هزاران نفر خورده می‌شود، اظهار کرده است: «کدام جنایت بالاتر از تضییع حقوق هزاران انسان شایسته و با استعداد است که ضایع کردن حقوق آنان از قتل بالاتر است؟ شاید منظور قرآن از قتل واقعی هم همین باشد که استعدادها کشته شوند و توان‌ها و ظرفیت‌های انسان‌ها را از آنان بگیرند و در امور مختلف رابطه بازی و باندبازی کنند که اینها عناوین آشنایی برای ماست».

وی افزوده است: «علت اینکه در قرآن گفته شده که کشتن یک انسان مانند کشتن همه است به این دلیل است که کسی که خون بیگناهی را می‌ریزد، آمادگی دارد تا این عمل را بازهم تکرار کند.»

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه کشتن ناحق یک انسان در واقع هتک حرمت انسانیت است، تاکید کرده است: «حق دارد جامعه تا طلبکارانه رسیدگی به این موضوع را دنبال کند؛ چرا که هم سلب امنیت است و هم خون انسان‌های جاه‌طلب و قاتل فاقد ارزش و احترام است».

خامنه‌ای با اشاره به اینکه گمراه کردن انسانی که هدایت شده است مانند این است که او را بکشیم، تصریح کرده است: «تضییع حقوق انسان‌ها در واقع از تضییع حقوق یک نفر آغاز می‌شود. پس باید جلوی همان یک مورد را هم گرفت تا ادامه پیدا نکند و به همه انسان‌ها نرسد. عامل تضییع حق نیز غالبا حسد و اغراض جناحی و گروهی است».

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل اجرایی نشدن شعارهای وحدت‌ملی پرداخته و در تیتر یک آورده است: « گفت‌وگوی ملی یا ژست سیاسی؟! »

روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: «گفت‌وگوی ملی» که سال‌هاست بحث آن مطرح شده اما مسکوت مانده است این روزها دستاویز بسیاری فعالان سیاسی در آستانه انتخابات شده و درواقع از آن برای اهداف تبلیغاتی بیشتر بهره می‌برند تا اینکه زمینه به طور جدی برای آن فراهم کنند. چرا هیچ‏کدام از جریان‌ها و فعالان سیاسی حاضر نیستند برای منافع ملی ازخودگذشتگی‌هایی داشته باشند و لااقل پیش‌شرطی برای گفت‌وگوی ملی مطرح نکنند. این جلساتی که به تازگی بین برخی افراد از دو جریان سیاسی در کشور برگزار می‌شود در «گفت‌وگوی ملی» تاثیرگذار است. برخی معتقدند نقش دولت در گفت‌وگوی ملی خیلی تاثیرگذار است و اگر دولت گفت‌وگوی ملی را ضرورتی همچون موضوعات اقتصادی، سیاست خارجی و فرهنگی بداند، این موضوع جدی گرفته می‌شود. در مقابل برخی دیگر معتقدند برای تحقق طرح گفت‌وگوی ملی ابتدا باید گروه‌های سیاسی الزامات آن را بپذیرند و سپس در کنار آن از ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده شود.

کد خبر 377654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.