طرح «اصفهان ۲۰۲۰» توسعه مبتنی بر ظرفیت‌های شهر اصفهان است

رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح «اصفهان ۲۰۲۰» شهر گردشگری هنر و میراث فرهنگی با تاکید بر توسعه مبتنی بر ظرفیت‌های شهر اصفهان تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در برنامه رادیویی «صدای شهر» در خصوص پروژه «اصفهان ۲۰۲۰» شهر گردشگری هنر و میراث فرهنگی اظهار کرد: از نیمه قرن بیستم میلادی که صنایع جهان با بحران‌های اقتصادی مواجه شدند، گردشگری به سریع ترین ظرفیت اقتصادی در جهان تبدیل شد.

وی با بیان اینکه امروز گردشگری به صنعت چهارم جهان تبدیل شده و تامین کنتنده ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا است، افزود: شش درصد صادرات جهانی مربوط به گردشگری است، این صنعت زودبازده و سبز کمترین هزینه های زیست محیطی را به مقصد گردشگری تحمیل می‌کند.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اشتغالزایی گسترده‌ای که صنعت گردشگری به همراه دارد، عامل توسعه زیرساخت‌ها، فراهم ساختن زمینه تبادل فرهنگی بین کشورهای مختلف بوده و به محرک ارزشمندی برای توسعه روابط اجتماعی واقتصادی کشورها تبدیل شده است.

وی گفت: در چشم انداز ۱۴۰۴ و سیاست‌های برنامه ششم توسعه همواره بر اهمیت گردشگری در برون رفت از اقتصاد تک محصولی، ایجاد روابط دیپلماتیک پایدار  و توسعه آن به دلیل ضریب اشتغال بالا تاکید شده است.

ملت با تاکید بر اینکه دیپلماسی فرهنگی ناشی از توسعه گردشگری می‌تواند پیوندهای راهبردی مؤثر با جهان بیرونی را به همراه داشته باشد، افزود: اهمیت این موضوع باعث شده به ظرفیت توسعه گردشگری نگاهی متفاوت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به آثار ارزشمند تاریخی و هنرمندان فاخر در رشته‌های مختلف هنری در اصفهان که می تواند مقصد جذابی برای سفر گردشگران خارجی باشد، نیاز به مدیریت منطقی بر این دارایی‌های ارزشمند احساس می‌شود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: انتخاب مسیر توسعه اصفهان بر صنعت اشتباه بزرگی بوده و شاهد این مدعا پیامدهای مختلف زیست‌محیطی در ابعاد مختلف آب، هوا و خاک و بیماری‌های شناخته شده و ناشناخته است.

وی با بیان اینکه سیر مهاجرت‌های بی‌رویه شرایط ناخوشایندی را در شهر اصفهان ایجاد کرده است، گفت: طبقه خلاق ما در حال خارج شدن از اصفهان هستند، البته آمارها نیزحکایت از آن دارد که در گذشته بیشترین طبقه خلاق شهر را صادر و هزینه سنگینی برای میزبانی از مهاجران به این شهر متحمل شدیم.

ملت گفت: توسعه اصفهان بر اساس یک میلیون جمعیت برنامه‌ریزی شده در حالی که در حال حاضر دو برابر این جمعیت را شاهد هستیم، از این رو اگر برای آینده اصفهان فکر اساسی نشود با بحران‌های جدیدی رو به رو خواهیم شد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: صنعت گردشگری می‌تواند نجات‌بخش شهر اصفهان از شرایط کنونی باشد، نکته مهم دیگر اینکه توسعه اصفهان باید هدف‌گذاری مشخصی داشته باشد؛ یکی از در دسترس‌ترین انتخابها توسعه بر اساس ظرفیتهای فرهنگی و هنری شهر است.

وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم آثار ناشی از توسعه گردشگری را در بهبود مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهروندان و فضای زیست‌محیطی شهر تاثیر گذار کنیم، بر این اساس طرح «اصفهان ۲۰۲۰» شهر گردشگری هنر و میراث فرهنگی با تاکید بر توسعه مبتنی بر ظرفیت‌های شهر اصفهان تدوین شده است.

تعریف مسیرهای جدید گردشگری برای مناطق ۱۵ گانه شهر

ملت با اشاره به مهمترین مصوبات کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان در سال‌جاری، گفت: کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان در ماه‌های گذشته ۱۷ طرح اقتصادی را ارایه کرده و در تلاش است برای اجرایی شدن این طرح‌ها شهرداری را همراهی کند، زیرا اجرای هر کدام از این طرح‌ها منجر به روانتر شدن مسیر حرکت شهرداری در بخش‌ها و مجموعههای مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژههای محرک توسعه یکی از تاکیدات شورای شهر برای تدوین بودجه ۹۸ بوده است، افزود: در این راستا کارگروه تخصصی از اساتید دانشگاهی خارج از شهرداری و حتی خارج از استان تشکیل شده تا پروژه‌های پیشنهادی مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان را بررسی کنند، البته در تلاش هستیم هر چه زودتر پروژهها نهایی و فرصت برای ورود به بخش اجرایی شدن آنها فراهم شود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بودجه ۹۸ الزاماتی همچون تعریف پروژه‌های مشارکتی مد نظر بود، از این رو مقرر شد نزدیک به ۲۰ درصد درآمدهای عملیاتی مناطق، پروژههای مشارکتی تعریف شود که امیدواریم با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو با جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی بسیاری از پروژه‌های مورد نیاز شهر را با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه تعریف مسیرهای جدید گردشگری برای مناطق ۱۵ گانه شهر از دیگر موارد الزام آور بودجه ۹۸ بوده است، گفت: امیدواریم مناطق هر چه سریعتر در این راستا اقدام کنند تا فرصت اجرایی کردن آنها را داشته باشند.

ملت تصریح کرد: با توجه به اینکه تمرکز مدیریت شهری اصفهان بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهر است، تلاش کردیم با برنامه‌ریزی منسجم، برای شناسایی و اولویتبندی پروژههای نیمهتمام اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام انرژی شهرداری بر این است که پروژه ها را سریعتر به پایان برساند، اظهارکرد: هر روز خواب بیشتر پروژه‌ها با توجه به هزینههای انجام شده، برای شهرداری گران خواهد بود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: سعی شده پروژههای جدید به گونه‌ای انتخاب شود که دارای توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهر باشد و در یک دوره زمانی قابل قبول به سرانجام برسد تا در آینده افزایش قیمت‌ها باعث توقف پروژهها نشود.

کد خبر 377525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.