۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
گرانی یا گران‌فروشی؟!

باوجود وعده‌های فراوان در باب نظارت جدی بر بازار کالاهای اساسی در ماه رمضان اما باز هم همانند سال‌های گذشته شاهد تخلفاتی در این زمینه مانند گران‌فروشی، درج نشدن قیمت بر کالاها و تقلب در طرح بازرسی ماه رمضان در اصفهان هستیم که البته بنا به گفته مسئولان "بسیاری از این موارد گرانی است نه گران‌فروشی".

به گزارش خبرنگار ایمنا، معمولاً با فرارسیدن ماه‌ مبارک رمضان، نرخ کالاهای اساسی همچون برنج، روغن، شکر، حبوبات، گوشت، خرما و برخی شیرینی‌های خاص بیش از سایر اقلام مورد توجه قرار می‌گیرد و تلاش‌ متولیان امر هم معطوف به تأمین و نظارت بر قیمت آن‌ها می‌شود. اما به گفته عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان؛ "مشکل و کمبودی در تأمین و توزیع کالاهای پر تقاضا من‌جمله شکر، گوشت مرغ و خرما وجود ندارد اما باید با تقویت نظارت، همکاری و همراهی دستگاه‌های مربوط تلاش کنیم جو روانی بر بازار غالب نشود و قیمت این کالاها افزایش نیابد. هر چند با وجود وعده‌های مسئولان مبنی برافزایش نیافتن قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، شواهد میدانی و گفته‌های فروشندگان در این هفته‌های پایانی ماه رمضان، نشان از گرانی دارد."

در همین ارتباط جواد محمدی فشارکی، مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: آغاز طرح بازرسی ماه رمضان از هفتم اردیبهشت‌ماه با وجود ۹۵ بازرس حقوق‌بگیر و ۲۴۵ بازرس افتخاری انجام شد.

به گفته این مسئول بازرسی‌ها به‌صورت ویژه و بیشتر در مورد کالاهای مورد مصرف مردم در این ماه مانند خرما، لبنیات، مواد پروتئینی، برنج، روغن، حلیم و آش، زولبیا و بامیه و واحدهای صنفی مانند کبابی و بریانی، نانوایان، میوه و سبزی، اغذیه و ساندویچ است که تا کنون درج نشدن قیمت، گران‌فروشی، رعایت نشدن بهداشت و تقلب از بیشترین موارد تخلفات بوده است.

 وی می‌افزاید: بازرسان در صورت مشاهده هر گونه تخافی با متخلفان برخوردهای لازم را دارند به‌طوری‌که پرونده‌های تخلف این ماه بدون نوبت به اداره کل تعزیرات حکومتی استان جهت رسیدگی ارسال می‌شود ضمن آنکه  گزارش‌های تلفنی و حضوری مردم هم با جدیت پیگیری و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌گردد.

در ادامه محمدی فشارکی از شهروندان درخواست می‌کند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی واحدهای صنفی اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، درج نکردن قیمت، عرضه خارج از شبکه، و عدم صدور صورتحساب، گزارش‌های خود را به ستاد خبری مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اطلاع دهند.

بازرسان وظیفه‌ای در قبال گرانی‌ها ندارند

نکته‌ای که در این شرایط قابل‌ توجه است و اخیرا بسیار هم در مورد آن تأکید می‌شود آنکه بین گرانی و گران‌فروشی فاصله بسیار است این‌گونه که شاید قبل از نوسانات نرخ ارزی و قبل از تحریم‌ها علت گران‌فروشی مربوط به تخلفات صنفی می‌شد اما اکنون ریشه بسیاری از گرانی‌ها در مبدأ و ناشی از افزایش هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف است، به طوری‌که رسول جهانگیری، رییس اتاق اصناف اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هرچند به‌طور موردی با گران‌فروشی‌هایی برخور می‌شود ولی آنچه بیشتر وجود دارد گرانی است که به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات بازار ارز، افزایش صادرات به دلیل جذابیت‌هایش در شرایط فعلی و تحریم‌ها ایجادشده و شخص فروشنده ناچار به عرضه کالای خود با نرخ بالاتر است.

این مسئول می‌افزاید: ناگفته نماند که باوجود چنین دلایلی بازهم تلاش سازمان‌های نظارتی در ایام ماه رمضان معطوف به مبارزه با متخلفانی است که اقدام به کم‌فروشی، گران‌فروشی یا اختفای کالا می‌کنند و از این حیث تدابیر ویژه‌ای در قالب گشت‌های مشترک، سامانه ۱۲۴ و استقرار پایگاه برای رسیدگی به شکایات مردم اندیشیده شده است.

وی یادآور می‌شود: در مقایسه با کل کشور بازرسان اصناف اصفهان به‌عنوان نمونه مطرح‌شده‌اند زیرا علاوه بر کنترل دقیق فروشگاه‌های سطح شهر، بیشترین رسیدگی به درخواست‌های حضوری و تلفنی مردمی را انجام می‌دهند.

جهانگیری تاکید می‌کند: به‌این‌ ترتیب آنچه مشخص است این‌که سازمان و دیگر مراجع مربوطه در برابر گران‌فروشی اقدام می‌کنند نه در برابر گرانی‌ها.

بنا به ‌گفته رئیس اتاق اصناف گرانی به دلیل هزینه مازاد تحمیل‌شده به یک تولید و عرضه انجام می‌گیرد و بازرسان هم وظیفه‌ای در قبال این گرانی‌ها ندارند اما گران‌فروشی به این معنی است که افرادی خارج از چارچوب قیمتی که دولت مقرر کرده‌اند، قیمت مازادی را برای کالاها در نظر بگیرند که در برابر این تخلفات برخوردهای قانونی می‌شود.

وی یادآور می‌شود: اتفاقی که اکنون افتاده و کاملا محسوس است آنکه گرانی و گران‌فروشی دو مقوله جدا از هم است که ادغام‌شده‌اند و اگرچه سعی دولت مقابله با گران‌فروشی است ولی بازهم مشکل گرانی‌ها و درد مردم سرجای خود باقی است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 377225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.