تولید سالانه ۶۳۰ تن ماهی در گلپایگان

گلپایگان_مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: ۳۵ واحد استخر پرورش ماهی گرم‌آبی با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ تن ماهی و ۳۶ استخر پرورش ماهی سردآبی با ظرفیت سالانه ۵۱۰ تن ماهی در شهرستان وجود دارد.

حیدرعلی گل‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان اظهار کرد: با توجه به تراکم واحدهای پرورش طیور در منطقه، پروانه تأسیس برای شمار اندکی از واحدهای جدیدالتأسیس صادر شده و بیشترین توجه به اصلاح کیفیت واحدهای موجود جهت افزایش کمی و کیفی تولید و افزایش بهره‌برداری از توان بالقوه موجود است.

وی از فعالیت ۶۷ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت تولید چهار هزار و ۷۰۰ تن و ۱۳ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت هشت هزار و ۵۲۰ تن در سال در این شهرستان خبر داد و افزود: یک واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ تن، یک واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت ۱۴۴ تن در سال، دو واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۱۶ تن در سال و ۳۴۲  کلنی زنبور عسل با ظرفیت ۱۶۰ تن در سال نیز مشغول فعالیت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان عنوان کرد: تعداد ۱۳ واحد تولید مرغ رنگی که تولیدات آن‌ها با احتساب واحدهای غیر فعال در حدود ۷۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه رنگی و در حدود پنج میلیون قطعه پولت رنگی در طول می‌شود.

گل‌محمدی خاطرنشان کرد: شناخت منابع و عوامل تولید شیر و گوشت، حفظ و توسعه روش‌های پرورش برای افزایش تولیدات، انجام عملیات اصلاح نژادی، بهبود مدیریت پرورش و بهینه‌سازی اماکن و جایگاه‌ها برای افزایش بهره‌وری، حمایت از سرمایه‌گذاری، انجام اقدامات لازم در جهت حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری مناسب از منابع از وظایف امور دام و طیور و آبزیان است.

گل‌محمدی با بیان این‌که در این شهرستان ۱۲ واحد جمع‌آوری شیر فعال است، یادآور شد: مجوز احداث پروانه گاوداری شیری دو هزار رأسی مولد، احداث واحد ۱۰ هزار رأسی و مجوز بهسازی و اصلاح دامداری‌های روستایی صادر شده است.

پرورش ۴۲ هزار رأس گاو و گوساله

وی اضافه کرد: ۴۲ هزار رأس گاو و گوساله در واحدهای سنتی، صنعتی و نیمه‌صنعتی پرورش داده می‌شود که زمینه تولید ۹۳ هزار تن شیر و سه هزار و ۳۰۰ تن گوشت و اشتغال پنج هزار و ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان اظهار کرد: ۶۵۰ واحد سنتی، نیمه‌صنعتی و صنعتی زمینه پرورش ۱۹۰ هزار رأس گوسفند و بره و تولید سالانه دو هزار تن گوشت را فراهم می‌کند.

گل‌محمدی  اظهار کرد: ۲۹ هزار و ۴۰۰  رأس گاو شیری در واحدهای سنتی، صنعتی و نیمه‌صنعتی پرورش داده می‌شود که زمینه تولید سالانه ۹۳ هزار تن شیر و دو هزار تن گوشت را فراهم می‌کند این در حالی است که ۱۲ هزار و ۶۰۰ رأس گوساله در واحدهای سنتی و صنعتی و نیمه‌صنعتی پرورش داده می‌شود که سالانه ۳۰۰ تن گوشت در این مراکز تولید می‌شود.

وی گفت: ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ رأس گوسفند داشتی با ظرفیت تولید سالانه یک‌هزار و ۲۲۰ تن گوشت و ۴۳ هزار و ۷۰۰ رأس گوسفند پرواری با ظرفیت تولید سالانه ۴۶۰ تن گوشت در شهرستان در واحدهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و سنتی پرورش داده می‌شوند، همچنین ۵۰ رأس شتر با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ تن گوشت و بز و بزغاله به تعداد ۳۰ هزار و ۴۰۰ رأس با ظرفیت تولید سالانه ۳۱۰ تن گوشت در شهرستان پرورش داده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان اینکه ۳۵ واحد استخر پرورش ماهی گرم‌آبی با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ تن ماهی و ۳۶ استخر پرورش ماهی سرد آبی با ظرفیت سالانه ۵۱۰ تن ماهی در شهرستان وجود دارد، افزود: یک واحد تکثیر بچه‌ماهی با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار قطعه در سال و سه واحد استخر پرورش ماهی زینتی به تعداد یک‌هزار قطعه در سال وجود دارد.

گل‌محمدی ادامه داد: سال گدشته ۱۸۰ هزار و ۸۰۰ تن محصول در شهرستان برداشت شده است که از این میزان ۱۲هزار و ۷۹۲ تن گندم، ۱۷ هزار و ۷۶۰ تن جو، ۲۵۶ تن گلزا و ۴۶ هزار و ۱۶۰ تن ذرت و ۱۷۰۵ تن حبوبات بوده است. 

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب در سال زراعی جاری حدود ۱۴ هکتار از اراضی شهرستان محصول گندم ریشه‌ای عریض با روش آبیاری تیپ و کشاورزی حفاظتی کشت شده است.

کد خبر 377187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.