۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
راه‌های درمان اگزما

اگزما نوعی التهاب پوستی است که با علائمی همچون خشکی، سوزش، خارش و پوسته‌ شدن پوست همراه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه علت قطعی اگزما هنوز مشخص نیست اما وراثت و نقص سیستم ایمنی بدن، مهم‌ترین عوامل ایجادکننده این بیماری محسوب می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه مبتلایان به اگزما در دوره‌هایی از زندگی خود شاهد بهبود علائم بیماری هستند در حالی‌که در دوره‌ای دیگر ممکن است بیماری مجددا بروز پیدا کند. در این گزارش شما را با عوامل ایجاد کننده اگزما و راهکارهای درمان آن آشنا می‌کنیم.

عوامل ایجاد کننده اگزما

 تماس با بعضی مواد آلرژی‌زا مانند پشم، مو و پر حیوانات، گرد و غبار، خشکی پوست، استفاده از صابون‌ها و مواد شوینده حساسیت‌زا، پوشیدن لباس‌های خشن و خارش‌آور، استرس، عرق کردن، دود سیگار و مصرف بعضی غذاها همگی از عواملی است که در ایجاد اگزما نقش دارد. آگاهی از این موارد و کنترل آن‌ها تاثیر  بسزایی در پیشگیری از این بیماری پوستی دارد. 

پوست خود را مرطوب کنید

مراقبت روزانه از پوست، نقش مهمی در درمان اگزما دارد؛ به افرادی که از اگزما رنج می‌برند، توصیه می‌شود همواره از کر م ضد آفتاب استفاده کنند زیرا آفتاب‌سوختگی، پوست را ملتهب و اگزما را تشدید می‌کند. برای رسیدن به نتایج بهتر افراد می‌توانند دو بار در روز به ویژه بعد از حمام کردن، تمام بدن خود را مرطوب کنند، به گونه‌ای که مرطوب کننده به آرامی روی سطح پوست پخش شود. موضوع قابل توجه اینکه در صورت استفاده از انگشتان برای مالیدن و یا برداشتن کرم از سطح پوست، احتمال انتقال میکروب‌ها و در نتیجه امکان ایجاد عفونت وجود دارد. همچنین پیشنهاد می شود افراد برای پیشگیری از خشک شدن پوست، از مرطوب کننده‌ای استفاده کنند که با پوست آن‌ها سازگار است و مناسب اگزما باشد.

حمام کردن را فراموش نکنید

حمام کردن منظم برای این درمان بیماری بسیار مفید است اما از افراط در انجام آن باید پرهیز شود؛ حمام کردن باید یک بار در روز و حداکثر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب گرم و صابون، بدون استفاده از لیف حمام انجام شود. همچنین توصیه می‌شود افراد پس از حمام، بدن خود را با یک حوله نرم، به آرامی خشک کنند. دوش آب گرم در رسیدن به آرامش نیز بسیار مؤثر است اما برای حفظ رطوبت، استحمام در شب نتیجه بهتری دارد. در هنگام دوش‌گرفتن می‌توان از جوش شیرین (برای بهبود خارش)، روغن حمام (برای مرطوب کردن پوست)، ژل حمام (برای درمان خارش) و نمک استفاده کرد.

کد خبر 377130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.