نباید دادگاه تجدید نظر داشته ‌باشیم

امام جمعه اصفهان گفت: نباید دادگاه تجدیدنظر داشته باشیم و قاضی درهمان دادگاه بدوی باید طوری قضاوت کرده باشد که همه موارد را مورد نظر داشته و کسی بعد از آن نتواند حکم او را نقص کند یعنی باید همان حکم اولیه کاملاً درست و متقن باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز- پنجشنبه ۲ خرداد – در آیین تودیع و معارفه رییس کل دادگستری استان اظهار کرد: امیدوارم دستگاه قضایی در اصفهان رونق بیشتری بگیرد و قضات ما بتوانند به همان جدیت جهادی وضعیت بهتری پیدا کنند و همه کمک کنند تاین حجم از پرونده‌ها وارد دستگاه قضایی نشود.

وی با اشاره به اینکه باید قضات به پا کردن قسط و عدل را مورد توجه قرار دهند ، گفت: همه عالم برمبنای قسط و عدل بنا شده و اگر کسی در این دو موضوع حتی در حرف زدن هم منحرف شود از حق و صراط مستقیم دور شده چرا که حرف زدن هم حکم قضاوت کردن دارد به همین دلیل قرآن تأکید بسیاری در برپاکردن قسط و عدل دارد.

امام جمعه اصفهان با تأکید بر اینکه قضات و شاهدین نباید از هوای نفس تبعیت کنند، اظهار کرد: این دستور قرآن است که قضات عدالت را برقرار کنند و اگر برای کسی کندی کنند و حرف را بپیچانند و قضاوت درستی برای او نکنند، خداوند به آنچه انجام می‌دهند خبیر است و در اینجا از کلمه علیم استفاده نشده چرا که خبیر به معنای این است که همه موارد ریز آن موضوع را هم می‌داند به همین دلیل قرآن در اینجا به جای علیم از کلمه خبیر استفاده کرده است.

وی با تأکید بر اینکه قضات خیرالناس هستند، گفت: این درصورتی است که قضات به حق قضاوت کنند چرا که آن ها روی مرز باریکی حرکت می کنند که از شمشیر هم دیرتر و از مو باریک تر است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به لزوم همکاری در کاستن از حجم پرونده‌های انباشته شده در دستگاه قضایی افزود: اصلا نباید دادگاه تجدیدنظر داشته باشیم و قاضی درهمان دادگاه بدوی باید طوری قضاوت کرده باشد که همه موارد را مورد نظر داشته و کسی بعد از آن نتواند حکم او را نقص کند یعنی باید همان حکم اولیه کاملاً درست و متقن باشد.

وی در تشریح این موضوع گفت: نباید اینطور باشد که قاضی دادگاه بدوی پرونده را خوب بررسی نکند و آن را به دادگاه تجدیدنظر بدهد و دادگاه تجدید نظر هم آن را به دیوان عالی کشور بفرستد، قطعاً چنین بررسی‌هایی که دقت لازم در آن نباشد روند پیگیری یک پرونده را طولانی می کند.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه به گفته پیامبر(ص) نباید بدون یقین حرفی را نقل کرد، اظهار کرد: نباید تا یقین نباشد حرفی را نقل کرد چرا که همین نقل کردن هم نوعی قضاوت است و نباید هرچه را که انسان می شنود بدون تحقیق ذکر کند همین کار برای دروغگو بودن فرد کفایت می‌کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه قضات همواره به حق و عدالت حکم کنند، تصریح کرد: باید آنقدر حرف قضات دادگاه بدوی درست و صحیح باشد که بعد از آنها هرچه دقت کنند خلاف یا کوتاهی در احکام آنها نبینند و امیدوارم خداوند به همه قضات شریف توفیق خدمتگزاری بیشتر دهد و این روز را به شخص خودم تبریک و تسلیت می گویم چرا که از برادر ارجمندی چون جناب خسروی وفا جدا می‌شویم و تبریک برای تدبیر خوب جناب رییسی به خاطر ورود آقای حبیبی به استان اصفهان و امیدوارم هر دوی این بزرگوار در ادامه راه خود موفق باشند.

کد خبر 376973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.