بدعهدی کارخانجات باعث کاهش چغندرقند گلپایگان

گلپایگان _ مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: سال گذشته محصول چغندر قند در ۱۵ هکتار از اراضی شهرستان کاشت شد که کاهش زیادی نسبت به سال‌ ماقبل آن داشت و دلیل آن عمل نکردن کارخانجات چغندرقند به تعهدات خود بود.

حیدرعلی گل‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان با اشاره به کشت گیاهان علوفه‌ای در این شهرستان، اظهار کرد: از ۲۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت شهرستان هفت هزار و ۱۰۰ هکتار به کشت یونجه و هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته از سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گندم ۱۲ هزار و ۹۰۲  تن محصول برداشت شده است، افزود: با توجه به نوساناتی که در قیمت جو ایجاد شده است کشت جو از کشت گندم پیشی گرفت و چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی به کشت جو اختصاص یافت که از این میزان زیر کشت ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن جو برداشت شد.

 مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان این‌که سال گذشته سطح زیر کشت علوفه یونجه ۲۷۰ هکتار، حبوبات ۵۴۰ هکتار، سیب زمینی ۱۱۰ هکتار و پیاز ۵۵ هکتار بوده است، عنوان کرد: در همان زمان محصول چغندر قند در ۱۵ هکتار از اراضی شهرستان کشت شد که کاهش زیادی نسبت به سال‌ ماقبل آن داشت  و دلیل آن عمل نکردن یک سری کارخانجات چغندر قند به تعهدات خود بود.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کشت سورگوم نسبت به ذرت علوفه‌ای پیشی گرفته است، خاطرنشان کرد: سورگوم یک ذرت خوشه‌ای است که طبق آزمایشات علمی ارزش غذایی آن با علوفه ذرت یکسان و غذای مفیدی برای دام و طیور است، نیاز آبی این محصول کمتر از ذرت علوفه‌ای است.

وی با بیان اینکه سیاست جهاد کشاورزی کشت محصولات و گیاهان با مصرف آب کم و مقاوم در برابر خشکسالی است، ادامه داد: برای نخستین بار در سال ۷۵ در ایستگاه تحقیقات دام شهرستان علوفه سورگوم کشت و روی دام سنگین و سبک و طیور آزمایش شده است.

کد خبر 376904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.