عرضه اضافه تولید بنزین کشور راهکار کاهش قاچاق آن است

یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: می توانیم با در نظر گرفتن ساختاری، اضافه تولید بنزین کشور را در مرز ها عرضه کنیم تا هم درآمدی برای دولت ایجاد شود و هم از قاچاق این فرآورده نفتی مهم جلوگیری کنیم.

حسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کوله بری و قاچاق فرآورده های نفتی در مرز های کشور صورت می گیرد و افراد مشغول به این کار نیز درآمد مناسبی دارند. بهتر است دولت نیز از همین روش استفاده کند و فرآورده های نفتی و نفت خام را در مرز عرضه نماید تا بتواند از آثار تحریم های اقتصادی و نفتی ایالات متحده بکاهد.

وی یادآور شد: افزایش قیمت بنزین و کاهش مشتریان نفت ایران در جهان ارتباطی با یکدگیر ندارد بلکه افزایش احتمالی قیمت بنزین به جهت بالا رفتن درآمد دولت صورت می گیرد. در حقیقت دولت در حال از دست دادن درآمد های کلانی از طریق پایین بودن قیمت فرآورده های نفتی است و افزایش قیمت بنزین راهکار کابینه برای جلوگیری از این اتفاق و کاهش قاچاق بنزین است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه فضای نامساعدی در روابط بین الملل ایران پیش آمده است، اظهار کرد: تنش اقتصادی که میان ایالات متحده آمریکا و چین پیش آمده، می تواند به ایران در تسهیل روند فروش نفت کمک کند و مقامات ایرانی نیز باید از این فضا نهایت استفاده را ببرند.

وی افزود: هنوز راه هایی برای دور زدن تحریم های امریکا وجود دارد و ایران باید به شناسایی دقیق این راهکار ها و تلاش برای دور زدن تحریم های اقتصادی آمریکا بپردازد. تنها دور زدن تحریم های نفتی چاره کار اقتصاد ایران نیست بلکه باید راهکاری برای جایگزین کردن درآمد نفتی کشور در نظر گرفته شود.

مرادی خاطر نشان کرد: در حقیقت نباید نگران این باشیم که امریکا می تواند درآمد نفتی ایران را به صفر برساند اما باید به دنبال راهکار هایی برای رهایی از اقتصاد نفتی باشیم. راهکار ایستادگی در برابر توطئه های اقتصادی ایالات متحده در منطقه و جهان، حفظ اتحاد و وحدت میان مردم ایران است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از ظرفیت ها در همسایگی ما وجود دارد؛ حکومت باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کند و به تعامل سازنده اقتصادی با کشور های همسایه بپردازد. البته برخی از کشور های همسایه وابستگی هایی به ایالات متحده دارند اما جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال توسعه روابط با کشور های همگن و قدرتمند اقتصادی همسایه باشد.

وی گفت: برخی از کشور های همسایه توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران را به توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک با ایالات متحده ترجیح می دهند و همین موضوع زمینه مناسبی برای همکاری های اقتصادی میان ایران و کشور های همسایه ایجاد می کند.

مرادی تصریح کرد: تولیدات صنعتی و کشاورزی مازاد بر نیاز اصلی کشور جایگزین بسیار مناسبی برای فروش نفت توسط ایران در بازار های جهانی است و بی شک این تولیدات می تواند سهمی در جبران کاهش فروش نفت ایران داشته باشد.

کد خبر 376800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.