فتح خرمشهر فتح ارزش‌هایی بود که امروز مانا شده‌اند

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان گفت: فتح خرمشهر فتح خاک نبود، فتح ارزش‌هایی بود که امروزه برای ما مانده است. باید در بزرگداشت این ایام کوشا باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا نشست مطبوعاتی تبیین برنامه‌های ستاد بزرگداشت سی و هفتمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر امروز _یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه _ با حضور سردار مجتبی شیروانیان، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در سالن اجتماعات صدا و سیمای استان اصفهان برگزار شد.

سردار شیروانیان در این نشست بر اهمیت خرداد ماه در انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: در خرداد ماه سال ۶۱ عملیات بیت المقدس را داشتیم که پس از ۲۰ روز در سوم خرداد ماه منجر به فتح خرمشهر شد و حضرت امام(ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. ایثار رزمندگان باعث خلق معجزه شد چرا که فتح خرمشهر یک معجزه بود.

وی با بیان اینکه عملیات آزادسازی خرمشهر از عملیات‌های بی نظیر و حماسه‌ای ملی بود، ادامه داد: فتح خرمشهر فتح خاک نبود، فتح ارزش‌هایی بود که امروزه برای ما مانده است و باید در بزرگداشت این ایام کوشا باشیم.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان تصریح کرد: امروز باید یک بار دیگر به دنیا و به دشمنانمان یادآوری کنیم که ما همان ملتی هستیم که با دست خالی و بدون امکانات ایستاده‌ایم. امروز به لطف خدا شرایطی متفاوت با دفاع مقدس داریم و موفقیت از آن ملت ماست. دشمن در ابعاد مختلف به کار خود ادامه می‌دهد و به گفته مقام معظم رهبری خرمشهرها در پیش داریم.

شیروانیان با اشاره به برنامه‌های روز بزرگداشت خرمشهر گفت: ستاد برنامه ریزی و برگزاری روز بزرگداشت خرمشهر به ریاست استاندار برنامه‌های خود را پیش از آغاز سال شروع کرده است و از یکم تا چهارم خرداد با شعار محوری "ما پیروزیم" کار خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: این برنامه‌ها در مساجد و تکیه‌ها برگزار می‌شود. در فضای مجازی سعی شده محتوای خوبی را بارگذاری کنیم. فضاسازی شهری نیز به خوبی اتفاق می افتد. نباید اجازه دهیم روحیه ایثارگری تحت تأثیر اقتصاد و مشکلات قرار بگیرد. در این ایام سخنرانان پیش از نمازهای جماعت از بیان خاطرات دوران دفاع مقدس غافل نشوند. در قبال ایثارگری شهدا حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم انتقال این ایثارگری‌ها به نسل‌های جدید است.

برگزاری برنامه‌های مختلف در بزرگداشت آزادسازی خرمشهر

در این نشست اصغر مختاری معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول کمیته فرهنگی و هنری ستاد بزرگداشت آزادسازی خرمشهر با اشاره به برنامه های مختلفی که در مراسم بزرگداشت آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم برنامه‌هایی نظیر پرواز فانوس‌ها، برنامه‌های فرهنگی در پاتوق گلستان شهدا و تجدید میثاق با شهیدان را داریم که انجام تمام این برنامه‌ها با رویکرد گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر است.

معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دانشگاه اصفهان تجمع در پردیس دانشگاه، جزء خوانی قرآن، تبلیغات محیطی و مکتوب کردن خاطرات رزمندگان انجام می‌شود. همچنین اهمیت بخشی به این حماسه و آشناکردن دانش آموزان با اتفاقات دوران مقدس از فعالیت‌های آموزش و پرورش است.

مختاری با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای در زمینه گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: فعال بودن خبرگزاری شبستان در این زمینه، درج مطالب در خصوص حماسه خرمشهر در رسانه‌ها و مطبوعات، برگزاری گالری عکس، دعوت از سرداران جنگی و صحبت در خصوص آزادسازی خرمشهر، چاپ ویژه نامه اختصاصی خرمشهر از فعالیت‌های رسانه‌ای این برنامه است.

وی در زمینه فعالیت‌های این بزرگداشت در قالب هنر و سینما گفت: پخش فیلم‌های دفاع مقدس از برنامه‌های فرهنگی ما در این بزرگداشت است. ۲۲۰ برنامه نیز در شهرستان‌ها برگزار می‌شود که شامل برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایش خیابانی، مجالس شعر، روایت گویی فتح خرمشهر، برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر، اکران و نقد و بررسی فیلم‌های روز سوم و شیار ۱۴۳، نمایشگاه آثار تجسمی و دیدار با خانواده‌های شهدای دفاع مقدس است.

قدمعلی حیدری معاون فرهنگی بنیاد شهید استان اصفهان و مسئول کمیته ایثار و شهادت در آیین بزرگداشت روز آزادسازی خرمشهر در این نشست برنامه‌های بزرگداشت کمیته ایثار را به شرح زیر اعلام کرد: گردهمایی نیروهای مسلح برای تجدید میثاق با شهدا، دیدار از جانبازان در مراکز مختلف، یادواره شهدای رمضان، دیدار از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، تجلیل از جانبازان دستگاه‌های مختلف، حضور در گلزارهای شهید سطح استان همراه با مراسم عطر افشانی، اعزام بیش از ۴۰ راوی پیام آوران ایثار در مجالس برای روایتگری از برنامه‌های کمیته ایثار و شهادت است.

وی افزود: همچنین برگزاری مسابقات ورزشی ویژه جانبازان قطع نخاع، برگزاری نمایشگاه و محفل قرآنی، مسابقات فرهنگی هنری ایثار و شهادت از دیگر برنامه‌های این کمیته است.

نقش اصفهان در حماسه سوم خرداد بسیار پررنگ بوده است

همچنین محمدرضا شواخی مسئول کمیته فضای مجازی آیین بزرگداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: نقش اصفهان در حماسه سوم خرداد بسیار پررنگ بوده است. نخستین رزمندگانی که وارد خرمشهر شدند رزمندگان اصفهانی بودند. در فتح خرمشهر ۱۴۲۳ نفر جانباز از اصفهان بوده است. صدا و سیمای اصفهان ۳۷ برنامه برای بخش سیما مانند گفت و گوی هفته، نماهنگ، برنامه شهید خرازی و فیلم سینمایی، یک شب ضیافت و سیمای بهشت را در بخش سیما وبرنامه های بارگاه ملکوت، برنامه‌های متن و موسیقی، خبرهای بیت المقدس را برای بخش صدا در نظر دارد. همچنین برنامه‌های پوشش مراسم سوم خرداد را در اصفهان به عهده خواهند داشت. در بخش فضای مجازی نیز پخش کلیپ را در نظر دارد.

همچنین در پایان این نشست یوسف علایی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: رسانه، دفاع مقدس و مقاومت عنوان نخستین روز از آیین بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر است. در این آیین برنامه نشست تحلیلی دفاع مقدس در مجموعه مطبوعاتی برگزار می‌شود. همچنین درسی به اسم دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که یک جلسه به آزادسازی خرمشهر اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه "فتح تاریخ" و "خرمشهر در قاب" در این ایام برگزار خواهد شد. نمایشگاه‌های زیادی در این ایام خواهیم داشت. نمایش نقطه سر خط و نمایش‌های خیابانی، حضور راویان در مدارس و دانشگاه‌ها، تهیه آوا آهنگ برای شب‌های قدر، آغاز به کار پرتابل esfahanbonyad.ir که شش ماه است که به صورت آزمایشی شروع شده است. همچنین رونمایی از پایگاه اطلاعاتی آثار و اسناد کل کشور از دیگر فعالیت‌های کمیته حفظ آثار در آیین بزرگداشت آزادسازی خرمشهر است.

کد خبر 376504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.