۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
کیمیاگری از طلای کثیف

شاید هنوز برای برخی باور اینکه اگر پلاستیک، کاغذ، بطری، شیشه و ... را از دیگر زباله‌ها تفکیک کنیم سبب بازگرداندن به چرخه تولید می‌شود، سخت باشد، اما باید بدانیم اگر هرکس از منزل خود شروع به تفکیک زباله‌های تر و خشک کند در مصرف منابع طبیعی و انرژی صرفه‌جویی کرده‌ و فضای کمتری برای دفن آن نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی صحبت از تفکیک زباله می‌شود، بسیاری از شهروندان گمان می‌کنند این یک فرآیند سخت و پیچیده است که نیاز به مهارت ویژه دارد، اما جداسازی زباله‌ در منزل، فرآیند ساده‌ای است که تنها باید به یک عادت روزمره تبدیل شود، واقعیتی که تمام دنیا به سمت آن رفته‌اند و ما در این زمینه بسیار عقب هستیم.

باتوجه به اینکه همکاری شهروندان در تحقق این مهم بسیار حایز اهمیت است با آموزش، فرهنگسازی و مدیریت این فرایند اتفاقات خوبی خواهد افتاد. زباله‌ای که در مبدا توسط خانوارها، مراکز و واحدهای مختلف اداری، تجاری، صنعتی و آموزشی تولید می‌شود به‌راحتی قابل تفکیک است. می‌توان زباله‌های خشک را بازیافت و از آنها استفاده کرد. در واقع این زباله‌های با ارزش حتی از لحاظ تامین منابع مالی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

تفکیک زباله از مبدا موضوعی است که طی سال‌های گذشته مورد توجه شهرداری اصفهان بوده و در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی غرفه‌های بازیافت در مناطق ۱۵ گانه شهر اشاره کرد.

توسعه مشارکت شهروندان

«مریم شاه‌میرزایی» کارمند یکی از مؤسسات دولتی در این باره می‌گوید: من از حدود هفت سال پیش جدا کردن زباله‌ها را جدی گرفتم، البته با دیدن چند تابلوی شهر که فایدههای تفکیک پسماندها رو گوشزد می‌کرد، به این فکر افتادم.

وی ادامه می‌دهد: دو ماه پیش در سفر به یکی از شهرهای کشور دیدم که کاغذها را با بقیه زباله‌ها دور می‌ریختن، تعجب کردم و دلیل این موضوع را جویا شدم که پاسخ دادند: «اینجا مثل اصفهان زباله های تفکیک شده جمع آوری نمی شود» خوشحال شدم که در شهر ما این فرهنگ سازی انجام می شود.»

«ناهید رحمتی» یکی از شهروندان اصفهانی اظهار می‌کند: اعتقادی به جدا کردن کاغذها از سایر آشغال‌ها ندارم، چون ماشین‌های شهرداری در فواصل طولانی بازیافت ها را جمع و برای بردن بازیافت‌ها وارد کوچه پس کوچه‌ها نمی شود؛ چند بار کاغذ و مقواها را جدا کردم، اما به ماشین جمع آوری بازیافت نرسیدم.

«سجاد علی‌پور» دانش آموز ۱۳ ساله یکی از مدارس اصفهان که به تازگی جعبه‌های ایمنی بازیافت را از مدرسه خود دریافت کرده، می‌گوید: قبلا خانواده من توجهی به جداسازی زباله‌ها نداشتند، اما از وقتی این جعبه‌ها را از مدرسه گرفتم با پدر و مادرم حرف زدم که این کار چقدر میتواند به شهر کمک کند، تا همین چند وقت پیش حتی وقتی بشقاب یا لیوانی می‌شکست، همه را توی سطل زباله می‌ریختیم ولی از وقتی این جعبه‌ها را گرفتم زباله های تیز و برنده را جدا می‌کنیم.

مشارکت شهروندان برابر تمرکز مدیریت شهری بر مگاپروژه‌های جدید

«فرشاد مستأجران»، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: در حال حاضر روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند از سطح شهر اصفهان جمع آوری می‌شود که حدود ۶۰۰ تن آن مواد آلی است که قابلیت تبدیلشدن به کود کمپوست را دارد.

وی با بیان اینکه تفکیک پسماند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های اداره شهر می‌شود، می‌افزاید: تفکیک پسماندها همچنین باعث افزایش کیفیت کود تولید شده در کارخانه کود آلی و محصولات تولیدی پروژه‌های آتی سازمان از جمله  هاضم بی‌هوازی و پیرولیز می‌شود و آلودگیهای زیست‌محیطی حاصل از تفکیک نکردن پسماند برطرف خواهد شد.

این کارشناس مدیریت پسماند ادامه می‌دهد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در منازل با آن مواجه هستیم، وارد کردن اشیاء تیز و آلوده‌ای همچون تیغ، سرنگ، باطری و ... به سطل زباله است، این اقدام جدا از هزینه‌ها و سختی‌های زیادی که در فرایند جداسازی به شهرداری تحمیل میکند، ممکن است برخی از این اقلام وارد کود مورد استفاده در بوستان‌ها و پارکهای شهر شده و مشکلات زیادی را برای سلامتی شهروندان ایجاد کند.

توزیع جعبههای ایمن بین دانش‌آموزان

وی از توزیع جعبههای ایمن بین دانش‌آموزان مدارس سطح شهر برای نخستین بار در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر ۳۵۰ هزار جعبه ایمن در مدارس در حال توزیع است.

مستأجران تصریح می‌کند: راهکارهای مختلفی را برای توزیع گسترده این جعبه‌ها بررسی کردیم که یکی از بهترین گزینه‌ها توزیع آن‌ در مدارس بود، زیرا توزیع جعبه‌ها در مدارس موجب پوشش ۹۰ درصدی شهروندان شهر اصفهانی در این طرح می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش چگونگی استفاده از جعبه‌ها در مدارس مؤثرتر و راحت‌تر است چرا که دانش‌آموزان با دقت بالا آموزه‌ها را فراگرفته و به والدین خود منتقل می‌کنند، ادامه می‌دهد: تهیه جعبه‌های ایمن هزینه زیادی را به شهرداری اصفهان تحمیل کرده، اما به دلیل اهمیت موضوع، این اقدام انجام شده تا سلامتی شهروندان به خطر نیفتد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: شهروندان پس از پُر شدن جعبه می‌توانند با تحویل آن ایستگاه‌های ثابت بازیافت، یک جعبه نو دریافت کنند.

وی با بیان اینکه موفقیت در پیشبرد اهداف مدیریت شهری در گرو مشارکت و همکاری شهروندان است، می‌گوید: سود حاصل از این مشارکت و همراهی به شهروندان می‌رسد زیرا آلودگی‌ها کاهش یافته و افزایش درآمدهای ناشی از مشارکت شهروندان در زمینه تفکیک از مبدا صرف توسعه شهر و انجام پروژه‌های زیست محیطی می شود.

مستأجران تاکید می‌کند: مشارکت شهروندان در تفکیک پسماندها از مبدأ، میتواند اصفهان را در سطح شهرهای پیشرو دنیا قرار داده و تمرکز مدیریت شهری بر مگاپروژه‌های جدید در بحث مدیریت پسماند را افزایش می‌دهد.

پسماندها را به دوره گردها ندهید!

وی اظهار می‌کند: با توجه به نوسانات قیمت بازار در حال حاضر قیمت اقلام بازیافت افزایش پیدا کرده و این باعث شده افراد دوره‌گرد در کوچه و خیابان‌ها با قیمتهای بالاتری نسبت به پیمانکاران حمل پسماند سازمان از مردم خریداری میکنند و مردم ناآگاهانه و به امید درآمد بیشتر بار بازیافتی خود را تحویل آنها میدهند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: اینکه چرا پیمانکار شهرداری اقلام بازیافتی را ارزان‌تر خریداری کرده و اقلامی را به عنوان هدیه به شهروندان می‌دهد، به دلیل این است که پیمانکار در قالب قانون کار و دارایی موظف به پرداخت بوده و همچنین موظف به رعایت آیین نامه‌های بهداشتی است، بنابراین هزینههای تمام شده جمعآوری برای آنها بیشتر است، اما افراد دورهگرد هیچکدام از این هزینه‌ها را ندارد.

وی تصریح می‌کند: موضوع دیگر نظارت شهرداری بر پیمانکاران در مراحل جمعآوری، پردازش و فروش است، در حالی که بار جمع‌آوری شده توسط دوره‌گردها به مبادی غیرمجاز فروخته شده و محصولات غیربهداشتی از قبیل جعبه شیرینی، ادویه و... تولید میکنند که سلامت جامعه را به خطر میاندازد.

مستأجران با بیان اینکه شهروندان می‌توانند اقلام بازیافتی خود را به ایستگاههای ثابت و سیار جمعآوری پسماند تحویل دهند، اظهار می‌کند: اگر شهروندان همراهی با مدیریت شهری را جزء مسئولیت اجتماعی خود بدانند، بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و سطح سلامتی و بهداشت جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: همکاری مردم با مدیریت شهری در تفکیک پسماند برای حفظ محیط زیست به نسبت شهرهای دیگر خوب است، اما به نسبت آنچه باید باشد در حد متوسط است.

کد خبر 376485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.