۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
نصف جهان در انتظار موتورهای برقی

نمی‌توان از مزیت‌ استفاده موتورسیکلت در شهرهای بزرگ چشم پوشید؛ از مسافرکشی تا باربری برای شهروندان تا عبور از راه‌های تنگ در شهرها، اما با این وجود این وسیله نقلیه به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت، ذرات آلاینده‌ معلق کمتر از دو و نیم میکرون را حتی تا ۱۰ برابر بیشتر از خودروها تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود موتورسیکلت‌های کاربراتوری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کلانشهرها در حوزه‌های مختلف است و وجود این دوچرخ‌های آلاینده زمانی قابل توجه‌تر می‌شود که آلایندگی چند برابری آن‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش روزهای آلوده در سال نام برده می‌شود.

موتورهای برقی در بحران‌های آلودگی هوا می‌تواند درمان مناسبی در چهارچوب حمل‌ونقل شهری اصفهان باشد، راه درمانی که با حمایت‌های مدیریت شهری می‌تواند چالش‌های پیش‌روی خود را به خوبی پشت سر بگذارد.

شاید با ایجاد چنین چالش‌هایی توسط موتور سیکلت‌ها بیش از پیش وجود جایگزینی مناسب و به صرفه برای حمل و نقل شهری احساس می‌شود؛ جایگزینی که موتورهای برقی بهترین آن خواهد بود.

۳۰درصد آلودگی‌ها مربوط به موتورسیکلت‌هاست

«محسن اصفهانیان» دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان درباره نقش موتورسیکلت‌ها در حمل‌ونقل شهری می‌گوید: بازار هدف موتورسیکلت به ویژه در ایران پیچیده‌تر از خودرو است یعنی برخی موتور سیکلت را وسیله‌ای برای رفت و آمد به محل کار خود می‌دانند، برخی از طریق کار با موتور سیکلت امرار معاش می‌کنند، برخی دیگر اعضای خانواده خود را چند ترکه بر آن سوار می‌کنند و به نوعی موتور سیکلت خودروی خانوادگی آن‌هاست بنابراین موتورسیکلت نیازهای متفاوتی را در کشور ما پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه به‌طور میانگین ۳۰ درصد از آلودگی هوا و آلودگی صوتی شهرهای بزرگ مربوط به دود موتور سیکلت‌هاست، ادامه می‌دهد: نیاز است مسئولان مربوط در صدد جایگزین مناسب برای موتورسیکلت باشند که موتورهای برقی بهترین گزینه برای آن است؛ تفاوت آن‌ها با موتورهای برقی، آلاینده بودنشان برای شهرها است درحالی که انرژی مورد نیاز موتورهای برقی از برق شهری تامین شده و آلودگی آن به نیروگاه‌هایی باز می‌گردد که در خارج از شهر وجود دارند.

جایگزینی موتورهای برقی با پوشش کامل جامعه هدف

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: جایگزینی این موتور سیکلت‌ها با موتورهای برقی می‌تواند از میزان آلودگی در شهر بکاهد و اجرای آن در بهترین حالت زمانی خواهد بود که جامعه هدف را به طور کامل پوشش دهد یعنی چه برای کسی که موتور سیکلت را وسیله‌ای برای استفاده خانوادگی خود می‌خواهد چه کسی که از آن به عنوان وسیله شغلی استفاده می‌کند، همه بتوانند نیازهای خود را با آن پاسخ بدهند.

وی می‌افزاید: به دلیل آنکه تبدیل موتور سیکلت‌های معمولی به موتورهای برقی هزینه‌های اضافی را به فرد موتور سوار تحمیل می‌کند، این امر نیاز به متولی مشخص خواهد داشت تا این مسیر با حمایت این نهاد و با قانونگذاری تسهیل شود.

تفاوت در فرهنگ

اصفهانیان اظهار می‌کند: برای تبلیغ و توزیع موتورهای برقی باید تناسب خیابان‌های شهر نیز مورد توجه باشد به طور مثال خیابان‌های شهر اصفهان متفاوت با تهران است، خیابان‌های تهران عموما شیب‌دار هستند و موتورهای برقی وارداتی که اکثرا از چین وارد می‌شوند، متناسب با خیابان‌های همان کشور بوده و در خیابان‌های تهران نمی‌تواند پاسخگوی نیاز موتورسواران باشد و به دلیل ارزان بودن جنس چینی نسبت به ایرانی، وسیله‌ای وارد شهر می‌شود که برای ساخت شهری متناسب نخواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای موتور سیکلت در ایران، عبور از میان خودروهاست، اما در کشوری مانند چین فرهنگ ترافیکی آن متفاوت با ایران است چراکه موتورسواران کمی پر سرعت تر از دوچرخه سواران می‌روند، می‌گوید: بیش از هرچیز لازم است در اجرای طرح جایگزینی موتور سیکلت‌های معمولی با برقی، از تولید کنندگان بومی که می‌توانند متناسب با ساخت شهری ایران موتور برقی تولید کنند حمایت شود.

این کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به مقدمات رونق تولید موتورهای برقی ادامه می‌دهد: در کشور کارخانه‌های باتری سازی خوبی وجود دارد که می‌توانند موتورهایی با توان حداکثر پنج کیلو وات را تولید کنند بنابراین در قدم اول باید از این تولید کنندگان حمایت شود.

وی اضافه کرد: برای رونق گرفتن استفاده موتورهای برقی مانند کشورهای دیگر بیش از هرچیزی ارائه بسته‌های تشویقی است؛ این بسته‌ها گاهی پولی است و گاهی شرایط منحصر به فردی است که در شهر برای تردد این موتورها ایجاد می‌شود مثلا امکان عبور و مرور آن‌ها در بخش‌هایی از شهر یا طرح ترافیک فراهم شود

قدم در راهی تازه

آنچه گفته شد با الگویی که در شهرداری اصفهان رعایت می‌شود تا حدودی همخوانی دارد، بومی‌سازی تولید موتورهای برقی و فرهنگ‌سازی در زمینه ورود آن به حمل و نقل شهری مهمترین اقداماتی است که مدیریت شهری اصفهان برای رونق دادن به حضور موتورهای برقی در شهر انجام داده است.

«علیرضا صلواتی»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان درباره آخرین وضعیت موتورهای برقی به ایمنا می‌گوید: شهرداری اصفهان جزء اولین نهادهایی بود که موضوع موتورهای برقی را پیگیری کرده و از سه سال پیش آن را با همکاری دفتر علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه پیش از این سابقه‌ای برای حضور موتورهای برقی در ایران وجود نداشت و تعداد موتورهای برقی موجود نیز وارداتی و اندک بود، می‌افزاید: تفاهمنامه‌ای بین شهرداری اصفهان، معاونت علمی ریاست جمهوری و یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید موتورهای برقی در داخل کشور منعقد شد.

صواتی با بیان اینکه اکنون ۳۰ تا ۷۰ درصد این موتورها در داخل تولید می‌شود، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه برخی از تجهیزات موتورهای برقی وارداتی بود، افزایش ناگهانی قیمت ارز باعث اختلال در تولید آن شد و انگیزه و جذابیت این محصولات برای مشتریان کاهش یافت.

وی ادامه می‌دهد: با حمایت شهرداری در شهرضا کارخانه کویر موتور درحال تولید موتورهای برقی بوده که ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات خط تولید آن داخلی است و قرار است این میزان افزایش نیز داشته باشد.

تسهیلات شهرداری برای رونق

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: در کنار فروش اقساطی دوچرخه، طرح "بفرمایید موتور برقی" توسط شهرداری اصفهان پس از ماه رمضان آغاز خواهد شد که در قالب آن این موتورها با ایجاد تسهیلات توسط بانک‌های عامل و شرکت‌های تولید کننده ارائه می‌شود تا بدین سبب فعالیت‌های تشویقی برای روی آوردن شهروندان به این طرح ایجاد شود.

وی خاطرنشان می‌کند: لازمه فراگیری این طرح ایجاد ایستگاهای شارژ است که به همین دلیل در نقاط مختلف بخش مرکزی و تاریخی شهر ۵۰ ایستگاه شارژ طراحی کرده‌ایم تا دغدغه شارژ برای متقاضیان موتورهای برقی وجود نداشته باشد

فرهنگ‌سازی پیش از آغاز اجرای طرح

صلواتی می‌افزاید: در صدد جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی هستیم، اما در این زمینه حمایت‌های دولتی کمتر از قبل شده و سازمان استاندارد و پلیس گواهی‌های لازم را برای این جایگزینی نداده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه یک موتور سیکلت معمولی معادل هفت خودرو می‌تواند آلایندگی ایجاد کند، گفت: با جایگزین کردن هر موتورسیکلت بنزینی به جای برقی، هفت خودروی آلایندگی را از سطح شهر جمع‌آوری کرده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه کرد: در آینده زمانی که تعداد موتورهای برقی به شمار قابل توجهی رسید، پس از آنکه فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب انجام شد، تردد موتورهای بنزینی در محدوده مرکزی شهر ممنوع خواهد شد.

کد خبر 376447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.