۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
عطش یاقوت سرخ

تیران - یاقوت سرخی که میراث پیشینیان بود و خوان کشاورز را رنگین می‌کرد، امروز زیر سایه سیاه کم‌آبی رمقی برایش نمانده و دیگر رنگ ارغوانیش محفل آرای هر بزم نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران، کشاورزی یکی از عرصه‌های مهم تولیدی و اقتصادی کشور است که توجه به آن موجب ایجاد اشتغال، افزایش تولید و رشد اقتصادی می‌شود، البته مشکلات طبیعی از جمله خشکسالی، سرمازدگی، حمله حشرات و عوامل زیست‌محیطی این عرصه را تهدید می‌کند، اما باید تدابیر لازم برای حفظ کشاورزی و حرکت به سمت خودکفایی اتخاذ شود.

تیران و کرون با داشتن ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از شهرستان‌های مستعد و توانمند در حوزه کشاورزی است که غلات، بادام، گردو، انگور، انار، زردآلو، آلبالو، هلو و زعفران از مهمترین محصولات کشاورزی آن است.

این شهرستان با بیشترین سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای رتبه برتر استانی را دارد و محصولات این حوزه قابلیت صادرات دارد.

کشاورزی محور رونق تولید

محسن حاج عابدی، مدیر جهاد کشاورزی تیران‌وکرون در این باره می‌گوید: تولیدات کشاورزی و دامپروری این شهرستان در سال رونق تولید قابلیت رشد دو برابری تولید دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تولید شهرستان تیران‌وکرون به بخش کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی اختصاص دارد، تصریح‌ می‌کند: بیش از پنج هزار نفر در این عرصه‌ها مشغول فعالیت هستند و سالیانه بالغ بر ۴۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این منطقه تولید و بخشی از آن به خارج کشور صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تیران‌وکرون با بیان اینکه احداث گلخانه‌ها در این شهرستان رتبه نخست را در استان اصفهان دارد، خاطرنشان‌ می‌کند: جهاد کشاورزی این شهرستان رتبه نخست ایجاد اشتغال را در استان دارد و سرمایه‌گذاری در این بخش با ارایه تسهیلات بانکی در حال افزایش است، بر اساس آمایش سرزمینی، طرح‌های احداث گلخانه و کشت گیاهان دارویی در اولویت قرار دارد.

وی یادآور می‌شود: از مجموع بیش از ۴۰ هزار تن محصولات تولیدی کشاورزی تیران و کرون، ۲۰ هزار تن در گلخانه‌ها تولید می‌شود، محصولات گلخانه‌ای این شهرستان شامل فلفل، سبزیجات، سیب‌زمینی و پیاز است که محصول فلفل به دیگر کشورها نیز صادر می شود.

آسیب خشکسالی به کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون می‌گوید: خشکسالی سال گذشته ۷۸۰ میلیارد ریال به کشاورزان این شهرستان خسارت زده است که ۳۳۰ میلیارد ریال آن مربوط به بخش زراعت و ۴۵۰ میلیارد ریال آن به بخش باغات اختصاص داشت.

حاج‌عابدی اضافه می‌کند: با مدیریت منابع اندک آبی و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ای، بستر تولید در این حوزه حفظ شده است، اما این بحران بر بخش زیادی از تولید اثر گذاشت.

وی اظهار می‌کند: بارش ۴۳۰ میلی‌متری در سال زراعی برای رونق کشاورزی موثر بوده و با افزایش حجم دبی آب چشمه مرغاب و سرریز شدن سد روستای خمیران، کشاورزان فعالیت خود را افزایش داده‌اند.

کشاورزان نیازمند همکاری بیشتر بانک‌ها

مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری پیش‌بینی شده است، یادآور می‌شود: دستگاه‌های خدمات‌رسان همکاری در این خصوص دارند، اما همکاری بانک‌ها بیش از بیش لازم است.

حاج‌عابدی اظهار می‌کند: به خاطر نبود صنایع بسته‌بندی محصولات، منفعت اقتصادی ناشی از صادرات بخش کشاورزی به تولیدکنندگان نمی‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون برندسازی و صنعت بسته‌بندی را حلقه مفقود بخش کشاورزی این منطقه می‌داند و تصریح‌ می‌کند: تشکیل اتحادیه گلخانه‌داران به راه‌اندازی این نیاز اساسی کشاورزی کمک می‌کند.

سوغات انگور

بختیار حیدری، مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی تیران‌وکرون با بیان اینکه در سال‌هایی که بحران خشکسالی و کمبود آب وجود نداشته باشد ۱۰ هزار تن انگور در این منطقه تولید می‌شود، می‌گوید: ۸۵ درصد انگور تولیدی این شهرستان به صورت تازه مصرف می‌شود.

وی می‌افزاید: سرکه، شیره، آبغوره و کشمش از فراورده‌های انگور است که توسط کشاورزان تهیه و عرضه میشود.

مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی تیران‌وکرون می‌گوید: عسگری، ریش‌بابا، قرمزشاهانی و مثقالی از گونه‌های کاشته شده در باغات این شهرستان است.

سایه سیاه کم‌آبی بر انگور

علیرضا مختاری، عضو هیئت مدیره شرکت زراعی تیران در باره محصولات کشاورزی از جمله انگور این منطقه می‌گوید: اگر آب در اختیار کشاورزان باشد در میزان تولید محصول و افزایش سطح کشت موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با مشکل کم‌آبی روبه رو هستیم، می‌گوید: بعضی باغات انگور تیران به دلیل خشکسالی خشک شده و میزان برداشت محصول در باغات دیگر نیز به همین دلیل کاهش یافته است.

کد خبر 376422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.