برای حق آبه زیست محیطی گلپایگان برنامه ریزی شود

گلپایگان- فرماندار گلپایگان گفت: آب منطقه‌ای نسبت به تأمین آب زمین‌های خشکیده شهرستان از طریق تغذیه مصنوعی، ایجاد بند خاکی از محل اعتبارات منابع ملی و استانی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان  گلپایگان، حسین یارمحمدیان امروز (پنجشنبه) در بازدید از سد کوچری گلپایگان اظهار کرد: با سرریز شدن سد کوچری باید برای احقاق حق آبه زیست محیطی برنامه ریزی صورت گیرد تا آب به صورت مستمر در رودخانه اناربار جاری باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری برای تنوع زیست محیطی در رودخانه اناربار باید نسبت به ایجاد بند در داخل شهر اقدام  کند، گفت: آب منطقه‌ای شهرستان نسبت به افزایش حق آبه کشاورزی شهرستان تلاش کند.

فرماندار گلپایگان گفت: روز گذشته در جلسه کمیسیون ماده ۲۱  استان مجموعه فرهنگی و گردشگری شرکت توسعه عمران گلپایگان که منبع مالی آن از سرمایه‌گذاری مردم تامین شده به تصویب رسید که در توسعه  گردشگری شهرستان موثر است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به راندمان بالای آب در روش‌های آبیاری سنتی اراضی کشاورزی شهرستان باید به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شود، تأکید کرد: امور آب منطقه‌ای نسبت به تأمین آب زمین‌های خشکیده شهرستان از طریق تغذیه مصنوعی، ایجاد بند خاکی از محل اعتبارات منابع ملی و استانی اقدام کند.

سالی بدون دغدغه برای تامین آب کشاورزی

در ادامه حسین زاهد مدیر عامل شرکت بهره برداری آب منطقه گلپایگان اظهار کرد: سال زراعی گذشته با توجه به کاهش بارش‌ها و خشکسالی سال سختی به کشاورزان گذشت که در پی بارش‌های امسال سد قدیم و جدید گلپایگان به تراز واقعی رسید و سرریز شد.

وی گفت: امسال پیش بینی توزیع ۴۰ میلیون متر مکعب بود که باافزایش بارندگی‌ها پیشنهاد ۶۰ میلیون متر مکعب دادیم که سالی بی دغدغه برای کشاورزان خواهد بود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری آب منطقه گلپایگان با تأکید به کشاورزان مبنی بر رعایت الگوی مصرف، گفت: براساس راندمان آب ۳۵ درصد آن در منطقه نفوذ کرده که جاری شدن آب در رودخانه‌های فصلی و احیای قنات سفالوزن شهر گوگد و منطقه کاظم آباد را در پی داشته است.

وی گفت: سد مخزنی کوچری منبع تأمین آب شرب شهرستان است و با توجه به سرریز شدن سد نگرانی برای  تأمین آب شرب شهرستان نیست که البته باید در مصرف آب صرفه جویی شود، همچنین سیستم آبیاری سنتی کشاورزی به سیستم نوین مجهز شود.

کد خبر 376233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.