پدرام: به نابرابری های زیرپوستی ورزش توجه کنیم/تبعیض واکنش هوادار را در پی دارد

یک روانشناس با تاکید بر اینکه باید به نابرابری های زیرپوستی ورزش توجه کنیم، گفت: همه انسان‌ها نیاز به یک هویت دارند و به دنبال آن نیازمند احساس تعلق هستند؛ هواداران ورزشی با علاقه مندی به یک تیم و باشگاه به آن احساس وجود و تعلق می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد پدرام پیش از ظهر امروز پنجشنبه -۲۶ اردیبهشت ماه- در میزگرد "خشونت روی سکوها" که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد، با تاکید بر اینکه در کنار احساس تعلق نیازمند وجود عدالت و آزادی هستیم، اظهار کرد: وقتی بازیکنی احساس کند که داور بی عدالتی کرده یا هواداران احساس تقلب یا اجحاف در مواردی همچون فروش بلیط یا جای نامناسب در فضای استادیوم داشته باشند قطعاً احساس نارضایتی و بی عدالتی بر آنها مستولی شده و میل به بروز احساسات خشمگینانه خود به طور آزادانه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه مدیریت هیجانی باشگاه‌ها با اشکالاتی مواجه است، گفت: به لحاظ هوش معنوی و اجتماعی نتوانسته ایم همدلی و گفت و شنود داشته باشیم و احساس ناب و خالص، تماشای یک ورزش سالم را به شکل بسیار نامناسبی نشان داده ایم همچنین تأثیر جو حاکم باشگاه ها خود باعث تقلید رفتارها است و هر حرکتی از افراد تقلید می شود و مابقی افراد همین کار را انجام می دهند.

باید تعریف درستی از فرهنگ فوتبال داشته باشیم

پدرام با بیان اینکه کنترل رفتارها در استادیوم نیازمند زیرساخت های بسیاری است، تصریح کرد: باید تعریف درستی از فرهنگ فوتبال داشته باشیم و این فوتبال را درمان کنیم که ایجاد زیرساخت برای آن نیازمند آموزش از مدرسه و مهدکودک است.

وی با تأکید بر اینکه هنوز مرز تعصب و هواداری را نمی دانیم، اظهار کرد: شعارهای بد، تهییج و تخریب کننده است حتی گزارشگران فوتبال و صحبت های متعصبانه آنها در مورد تیم میهمان می تواند اثرات مخربی داشته باشد و قطعاً تلافی چنین رفتارهایی در بازی های برگشت صورت می گیرد.

این روانشناس با ابراز تأسف از وجود شعارهای فرهنگی زیاد بدون عمل، تصریح کرد: همواره از داشتن فرهنگ کهن و غنی صحبت کرده‌ایم، اما هنوز اثرات این فرهنگ غنی را در تفکرات نوجوان خود ایجاد نکرده ایم ما واژه همدلی را در مدارس به رقابت برسرنمره ۲۰ تبدیل کردیم آن وقت چگونه انتظار داریم این کودک در جوانی دست رقیب خود را بگیرد و باهم رفیق باشند.

این روانشناس با بیان اینکه باید کنترل خشم و مدیریت هیجانی را آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: قطعاً سازماندهی این امور بر عهده آموزش و پرورش است، اما آموزش و گزینش لیدرهای باشگاه ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا از رفتار آنها الگوسازی می شود.

"تبعیض" واکنش هواداران را در پی دارد

وی با تأکید بر اینکه لیدرها رفتار هواداران را هدایت می کنند، افزود: فضای مجازی هم در کنترل هیجانات بسیار موثر است و اگر مدیران باشگاه ها صفحاتی داشته باشند که توسط ادمین های آن ها در کنترل و آرام کردن فضا بکوشند بی شک حرکات تحریک کننده و خشن در بین هوادارن کاهش می یابد و این امر لزوم ارتباط تشکیلاتی بین اعضا، مربیان و هواداران یک تیم را بیشتر می کند.

این روانشناس با بیان اینکه "تبعیض" واکنش هواداران را در پی دارد، تصریح کرد: بسیاری از تماشاچیان فوتبال که به استادیوم ها می آیند از حقوق بالایی برخوردار نیستند اما به جهت علاقه خود مجبور به پرداخت مبلغ بالایی هستند، اما وقتی اجحاف در حق تیم خود را ببینند احساس می کنند مورد ظلم واقع شده اند و همین امر سرچشمه رفتارهای خشونت آمیز خواهد بود.

پرداخت جریمه توسط بازیکنان، اقدام بازدارنده نیست

پدرام با بیان اینکه در صرف بودجه ها و هزینه ها اولویت ها مطرح نشده است، گفت: برای یک بازیکن که حقوق بسیار بالایی دارد پرداخت یک جریمه نقدی چندان سخت نیست و به همین دلیل این جریمه بازدارنده نخواهد بود.

وی در خصوص نابرابری های زیرپوستی ورزش خاطرنشان کرد: در فوتبال با چرخه‌های معیوب بسیاری مواجه‌ هستیم؛ خشونت های فوتبال درهمه جای دنیا اتفاق می افتد اما کنترل هیجانات و احساسات امر بسیار مهمی است که باید همه دستگاه های مربوطه برای آن تلاش کنند حتی در یک جمعیت ممکن است موارد اختلالات روانی وجود داشته باشد که قطعاً همکاری پلیس برای این موضوع لازم است حتی در دنیا افراد با مصرف الکل وارد ورزشگاه ها می شوند اما خود را کنترل می کنند.

این روانشناس با تأکید بر اینکه باید نیازهای افراد را بشناسیم، گفت: همه افراد نیازمند هویت هستند و هواداران یک تیم، تیم محبوب خود را به عنوان عضوی از خانواده خود می دانند و باید فضا را برای بروز احساسات آنها مناسب کنیم.

پدرام با اشاره به انواع پرخاشگری در اجتماع، افزود: پرخاشگری فیزیکی، کلامی، مستقیم و غیرمستقیم داریم اما از همه آن ها بدتر، پرخاشگری ریاکارانه است که به ظاهر افراد نشسته اند و چیزی نمی گویند اما به فضاهای اطراف خود مانند صندلی ها یا دیگر موارد باشگاه ها صدمه می زنند.

وی با بیان اینکه پرخاشگری تنها صدمه زدن به طرف مقابل نیست، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد اثرات پرخاشگری افراد به خود آن ها برمی گردد که در این زمینه سکته های قلبی در میان بازی یا بعد از بازی ها خود نشانگر وجود چنین نوع پرخاشگری است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه ورزش از جامعه جدا نیست، گفت: جامعه هم از ورزش جدا نیست و عوامل فیزیکی شامل ازدحام، گرما، گرسنگی در محیط ورزشگاه ها از دیگر دلایل ایجاد پرخاشگری در استادیوم است.

تعصب به معنای طرفداری کورکورانه است

پدرام اظهار کرد: مهارت های زندگی برای رسیدن به عدالت به این نکته اذعان دارد که تفکر انتقادی با تفکر تخریب گرایانه متفاوت است و تصمیم گیری در وقت بحران از بالاترین سطح مغز نشأت می گیرد که باید این موضوعات را بلد باشیم.

وی با بیان اینکه باید شیوه برخورد با مشکلات درست باشد، افزود: نباید ما هم با اشتباهات به طریقی اشتباه برخورد کنیم قطعاً همه افراد جامعه دارای آرای متفاوتی هستند، اما باید بدانیم چگونه با دیگران تعامل کنیم و نباید منتظر باشیم که همه موضوعات از بالا درست شود.

این روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه والدین در هر خانواده‌ای باید رفتار مناسبی داشته باشند، اظهار کرد: تعصب به معنای طرفداری کورکورانه است ولی آرزوی پیشرفت متعصبانه نیست، قطعاً هر فردی باید آرزوی پیشرفت شهر و کشورش را داشته باشد اما آن را با تعصبات کورکورانه بروز ندهد.

پدرام با بیان اینکه باید مسئولان تصمیم گیری های درست داشته باشند، گفت: اگر روند فروش بلیط برای بازی ها درست باشد رفتارهای نابهنجار هم کاهش می یابد اما وقتی مردم را بیش از هفت ساعت پشت درهای استادیوم در وضعیت گرما یا سرما منتظر می گذارند قطعاً این امر در رفتار آنها موثر است.

هنوز زیرساخت لازم برای حضور بانوان در ورزشگاهها فراهم نیست

وی جامعه ورزشی را بدون هواداران هیچ دانست و افزود: بازیکنان و مربیان با هواداران تکمیل می شوند و همه ا ینها یک خانواده ورزشی هستند پس بدون هواداران هیچکدام از این حلقه های زنجیره بقایی نخواهند داشت.

این روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه باید بحران مدیریت را با روشی صحیح هدایت کرد، تصریح کرد: برای استفاده بانوان از ورزشگاه ها باید گفت هنوز زیرساخت های لازم برای استفاده آن ها در جامعه وجود ندارد حتی این زیرساخت ها در سینما یا تئاتر کشور ما هم به طور کامل ایجاد نشده است.

پدرام با بیان اینکه فوتبال باعث تخلیه هیجانات پرخاشگرانه بازیکنان هم می شود، افزود: اگر چنین افرادی تربیت شده و آموزش دیده باشند قطعاً هیجان آنها در مسیر درست هدایت شده و به یک قهرمان ملی تبدیل می شوند.

وی با بیان اینکه باید قدر هواداران را بدانیم، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی برای کنترل هیجانات چند سال پیش تدابیر خوبی برای چهارشنبه سوری ها اتخاذ کرد که فضاهای مناسبی را برای این مراسم در نظر گرفت و بعد از آن تخریب‌ها تا حدی کاهش یافت که این موضوع را در فوتبال هم باید مورد توجه قرار داد.

پلیس هم باید آموزش ببیند

این روانشناس بالینی با تأکید بر لزوم آموزش پلیس گفت: پلیس هم باید آموزش ببیند که چه رفتاری با گروه‌های مختلف اعم از خبرنگاران، هواداران و بازیکنان داشته باشد باید رفتار مناسب با هرکدام از این اقشار را آموزش ببینند و در محیط ورزشگاه رفتارهای جانب گرایانه و طرفدارانه از تیم خاصی نداشته باشند.

پدرام با تأکید بر لزوم ایجاد فضای مناسب و توجه به تخلیه هیجانات جوانان گفت: باید فضای لازم قبل و بعد از بازی برای تخلیه هیجانات جوانان مهیا باشد اما قطعاً افرادی که هوش هیجانی را آموزش دیده باشند شعارهای طرفدارانه از یک تیم را به پرخاشگری و فحاشی مبدل نمی کنند.

کد خبر 376177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.