۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
نیمه‌کاره‌های شهر...

اسکلت‌های فلزی زنگ ‌زده و زمین‌های گودبرداری‌شده یا ساختمان‌هایی که دیوارهای آن تا نیمه بالا آمده صحنه ای است که شاید هر روز در کوچه و محله های شهر با آن روبه هستیم، ساختمان های نیمه‌تمامی که رنگ و روی آن نشان می دهد که سال‌هاست به حال خود رها شده است.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، تعداد ساختمان‌هایی که علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شهروندان همچون لکه‌های زخمی بر پیکر محله‌های شهر است، کم نیست و البته تنها به محدود به منطقه خاصی هم نمی‌شود و در همه جای شهر به چشم می آید.

ساکنان اطراف نیمه کاره‌های شهر تا مدتی خاک گودبرداری زمین آن را خورده‌اند و پس از مدتی با تهدیدهای گاه و بی گاهشان به دلیل حضور افراد معتاد، اراذل و اوباش و سارقان مواجه شده‌اند.

افزایش تعداد ساختمان های نیمه کاره در شهر به معنای افزایش نازیبایی‌ها و فضاهای ناایمن در شهر است، البته پوسیدگی و کاهش مقاومت مصالح دیگر مشکل این ساختمان ها به شمار می رود که در این بین شهروندان از نهادهایی همچون شهرداری انتظار دارند برای تعیین تکلیف این بناها وارد عمل شود.

«رضا شاه حسینی»، عضو هیئت رییسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای عالی استان‌ها در روزهای گذشته اعلام کرده که در صدد هستیم با اصلاح قوانین مالکان را موظف به تکمیل ساختمان‌های خود در زمان مقرر کنیم؛ هدف ما این است که این ساختمان‌ها در زمان مقرر به اتمام برسند چراکه در صورت نیمه‌کاره ماندن علاوه بر این‌که چهره شهر را مخدوش می‌کند مکانی برای تجمع معتادان و بزهکاران خواهد شد و امنیت محله‌ها را زیر سؤال می‌برد.

یکی از شهروندان که سال هاست یکی از نیمه کاره های شهر در همسایگی آن قرار دارد، می‌گوید: ۱۰ سال پیش همسایه ما منزلش رو را خراب کرد تا به همراه برادرش از نو بسازد، اما به محض خراب کردن دچار اختلاف شدند و دیگه هیچ کاری برای ساختنش انجام ندادن؛ دیگه به این زمین حتی سر نمی‌زنن تا ببینن چه بلایی به سَرِ ما آوردن، غیر از بوی تعفن انباشت زباله که گاهی حتی بعضی‌ها از محله‌های دیگه زباله های خودشونو توی این زمین می ریزند و میرند، این زمین جایی شب خوابی معتادان شده؛ واقعا از این وضعیت احساس امنیت نمی کنیم.

احمد رضایی ساکن یکی از محله‌های ملک شهر می گوید: سر کوچه ما چند سال پیش دو طبقه یک ساختمان را ساختن، آجرهاشو چیدن و رفتن، از اون روز تا حالا چندین بار از خونه‌های محله دزدی شده، زنگ زدیم شهرداری اومدن پارچه زدن و به مالکش اخطار دادن که تکلیفش معلوم کنه، اما هنوز کاری نکرده، میگه پول ندارم بسازمش! آخه مردم محل چه گناهی کردند، ما جرأت نداریم حتی مسافرت بریم می‌ترسیم.

«جلوی زمین دیوار کشیدن ... اما حالا بدتر شده معلوم نیست اون طرف دیوار چه خبره؟ تو این زمین از سرنگ خونی گرفته تا گونی نخاله، آشغالای مردم تا لباسای پاره دیده میشه، از این مدل زمین ها و خونه های نصف نیمه ساخته شده توی خیلی جاهای شهر میشه دید که آسایش مردم محله رو از بین برده؛ باید فکری به حال این وضعیت بشه» اینها درد دل زن میانسالی است که سالها از این معضل شهری به ستوه آمده است.

شناسایی ۶۸۱  ساختمان نیمه‌ساز رها شده در شهر

«حسن محمدحسینی» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ورود به موضوع ساماندهی ساختمان‌های نیمه‌ساخت رها شده شهر برای نخستین بار در کشور از سوی شهرداری اصفهان در حال انجام است، می گوید: ۶۸۱ ساختمان نیمه‌ساز رها شده در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان شناسایی شده است.

وی می افزاید: پس از اعلام اخطار و برگزاری جلسه با مالکان این ساختمان‌ها، ادامه ساخت و ساز ۱۳۵ ساختمان نیمه کاره آغاز و این محل‌ها از حالت تعطیلی و مخروبه بودن خارج شده است.

وی تصریح می‌کند: با پیگیری‌های انجام شده در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، مالکان ۲۵۳ مورد از ساختمان‌های نیمه کاره رها شده، در مرحله پیگیری پرداخت بدهیها، مقاومسازی ایستایی ساختمان، رفع اختلافات وارثان و تامین مالی ساخت بنا قرار گرفته اند و برای ۲۹ مورد از این ساختمانها در خصوص اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداریها اقدام شده است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه بر اساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در شهر جزء تکالیف این نهاد است، ادامه می‌دهد: براساس این قانون در خصوص زمین یا بنای مخروبه‌ای که نقض کننده بهداشت، پاکیزگی و موازین شهر است، شهرداری می‌تواند با اجرای یک فرایند و دادن فرصت زمانی به مالک یا مالکان، آنها را موظف کند بر اساس نظر شهرداری و کارشناسان مراحل تعیین تکلیف و تغییر وضعیت ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده را انجام دهند، در غیر این صورت شهرداری می‌تواند در این فرایند مداخله کند و ساختمان‌ها را از فضای قبل خارج کند و حتی هزینه‌هایی که شهرداری در این خصوص متقبل می‌شود از مالک یا مالکان با لحاظ ۱۰ درصد اضافه‌تر دریافت کند.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های نیمه کاره رها شده در سطح شهر مشکلات مختلفی برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کند که یکی از خطرات نهفته، ریزش ناگهانی سازه‌های ساختمان‌های نیمه کاره در اثر فرسودگی و یا استحکام نداشتن است، اظهار می‌کند: مشکل دیگر این ساختمان‌ها نقض مسائل بهداشتی است، زیرا بیشتر ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای انباشت نخاله‌ها و پسماندها یا حتی تجمع حیوانات تبدیل می‌شود.

محمدحسینی تاکید می‌کند: تبدیل ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده به محلی برای بیتوته افراد معتاد و کارتن خواب نکته دیگری است که می‌تواند امنیت مردم را به خطر انداخته و از نظر امنیتی باعث دغدغه خاطر شهروندان شود.

وی ساختمان‌های نیمه ساخت را به نوعی ساختمان‌های بی‌دفاع شهری می‌داند و می‌گوید: ساماندهی این ساختمان‌ها به پاکیزگی، زیبایی و منظر شهر کمک می‌کند و تعیین تکلیف آنها رونق ساخت و سازها را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: بعضی از ساختمان‌های نیمه‌کاره سرمایه‌ای است که سالیان سال در شهر رها شده در حالی که ظرفیتی برای رونق اقتصاد شهر است و اگر به این موضوع پرداخته نشود، روز به روز تعداد ساختمان‌های نیمه ساخت بیشتر و نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه شهرداری و شورای شهر پیگیر هستند تا معضل چندین ساله ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده رفع شود، می‌گوید: کمیته‌ای در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل شده تا ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده در مناطق ۱۵ گانه شناسایی و با شناسایی مالکان مشکلات مربوطه رفع شود.

محمدحسینی اظهار می‌کند: در صدد هستیم با همکاری شورای شهر و تصویب یک لایحه، برنامه و روش خوبی برای تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه ساخت رها شده داشته باشیم.

سهم۵۰ درصدی ساختمان‌های نیمه کاره در آمار سرقت از منزل

«سرهنگ سعید سلیمیان»، رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در این باره ایمنا می‌گوید: ۵۰درصد از سرقت های منزل با سوء استفاده سارقان از ساختمانهای نیمه‌کاره رها شده در شهر و نفوذ به بلوک‌های مجاور آنها انجام می‌شود.

وی تاکید می‌کند: مکانهایی همچون ساختمانهای نیمهکاره یا ساختمان‌های قدیمی که به نوعی تخریب شده اند، جزو نقاط بی‌دفاع شهری محسوب می‌شود و زمینه ارتکاب جرم را ایجاد می‌کند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه به طور معمول ساختمان‌های نیمهساخت رها شده در مجاورت ساختمانهای مسکونی قرار گرفته که سارقان با استفاده از دیوارها و راه‌پله های نیمه تمام آن راه نفوذی به ساختمان های مجاور پیدا کرده و اقدام به سرقت می‌کنند، تصریح می‌کند: برخی از ساختمانهای نیمهساخت رها شده نقاط متروکه‌ای همچون دامداری ها، باغ‌ها یا خانه‌های قدیمی هستند که مشکلات ارث و میراثی دارند که متأسفانه مجرمان از این مکان‌ها به عنوان پاتوق استفاده و به محل قرار خود تبدیل می‌کنند، در آن اقدام به استعمال مواد مخدر می کنند و یا قرار سرقت و انجام اعمال مجرمانه می‌گذارند.

وی خاطرنشان می‌کند: با همکاری شهرداری زمینهای بایر رها شده محله های مختلف شهر شناسایی می‌شود و پس از آن شهرداری زمین‌ها را از وجود نخاله تخلیه و پاکسازی میکند تا کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

سرهنگ سلیمیان ادامه می‌دهد: در خصوص ساختمانهایی که به صورت نیمه کاره باقی مانده و مالکان آنها بنا به دلایلی از جمله مشکلات مالی امکان تکمیل ساختمان را ندارند تاکید می‌کند نسبت به تکمیل حداقل قسمت بیرونی ساختمان که راههای نفوذی را تشکیل می‌دهد اقدام کنندتا مورد سوء استفاده سارقان و معتادان قرار نگیرد.

وی اظهارمی‌کند: پلیس آگاهی در جلسات مختلف از شهرداری درخواست کرده وقتی پروانه ساخت به شهروندان متقاضی ارایه می‌کند، همچون شرایطی که برای ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی در نظر گرفته، برای پیشگیری از سرقت نیز شرایطی را لحاظ کند تا با نظارت مهندسان ناظر رعایت شود، با انجام این اقدام ساختمان‌ها پس از تکمیل در برابر سرقت ایمن خواهد شد و در حین ساخت و ساز نیز از وقوع جرم پیشگیری در آنها پیشگیری خواهد شد.

کد خبر 376007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.