گل‌کاری را از فضای شهری حذف نمی‌کنیم/ کاشت گونه‌های کم‌توقع در تابستان

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: تغییر در روند کاشت گونه‌ها و همچنین کاهش چمن‌کاری در سطح شهر از برنامه‌های سازمان در جهت کاهش مصرف آب است.

علی مدبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه فضای سبز شهر تبریز با استفاده از آب خام آبیاری می‌شود، اظهار کرد: برای آبیاری فضای سبز شهری به هیچ عنوان از آب مشروب یا آبی که قابل استفاده برای شرب باشد استفاده نمی‌شود، حتی یک لیتر؛ از سال ۱۳۵۰ که نخستین شبکه آبیاری خام در تبریز پایه‌ریزی شد  فضای سبز شهر تبریز کاملا با شبکه آب خام آبیاری می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های در نظر گرفته شده در حوزه صرفه‌جویی آب، خاطرنشان کرد: برنامه‌ها به چند شاخه تقسیم شده است. تغییر در روند کاشت گونه‌ها، از گونه‌هایی که نیاز به آب زیادی داشته به سمت کاشت گونه‌های کم‌توقع و مقاوم به کم آبی و همچنین کاهش چمن‌کاری در سطح شهر که از سه سال گذشته شروع و امسال نیز در شورای کمیسیون خدمات پیگیری می‌شود، از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.

مدبر اضافه کرد: به جای کاشت چمن، درختچه و سبزینه‌هایی که سبز اما کم‌توقع بوده و نیاز به سرزنی ندارند، همچنین میزان مصرف آب آن‌ها بسیار پایین است و هر روز نیاز به آبیاری ندارند را در دستور کار برنامه‌ها قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه به دنبال تغییر ساعات آبیاری فضای سبز شهر هستیم، تصریح کرد: درنظر داریم آبیاری فضای سبز را ساعاتی از روز که راندمان آبیاری بسیار بالا و میزان تبخیر پایین باشد که طبیعتا در زمان شب است انجام دهیم.

مشکل آب تبریز بحرانی نیست

وی خاطرنشان کرد: در گذشته از گونه‌هایی مثل پهن برگ‌ها، نارون و گونه‌های پرتوقع در فضاهای سبز شهری استفاده می‌شد اما در حال حاضر به کاشت گونه‌های کم‌توقع و درختچه‌های فصلی از جمله کاج سیاه، اقیاقیا نرک و ... روی آورده‌ایم.

مدبر با اشاره به اینکه در شهر تبریز با کمبود آب مواجه هستیم اما این موضوع بحرانی نیست، ادامه داد: به منظور کاهش مصرف آبیاری با هماهنگی اداره آب و فاضلاب برای کنترل میزان آب چاه‌ها، کنتورهایی نصب شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با تأکید بر اینکه گل‌کاری در سطح شهر را به هیچ عنوان حذف نخواهیم کرد، افزود: در همه فصول سال گل‌کاری در سطح شهر را خواهیم داشت؛ مساحت گل‌کاری در شهر مشخص است و کاشت گل را به هیچ‌عنوان حذف نمی‌کنیم چراکه گل علاوه بر اینکه نسبت به چمن کم‌توقع‌تر بوده و میزان آب مصرفی آن بسیار پایین‌تر است، در زیبایی شهر بسیار تأثیرگذارخواهد بود و تنوع زیادی که دارد موجب ایجاد نشاط، شادابی و روحیه‌بخشی به شهروندان می‌شود.

وی با اشاره به نوع گل‌هایی که در سطح شهر کاشته می‌شود، گفت: انواع اطلسی‌ها، جعفری، آهاری، اختر و ... در نقاط مختلف شهر کاشته می‌شود همچنین از دو سال گذشته ورود لاله و کاشت آن در شهر را آغاز کرده‌ایم؛ و امسال هم در بعضی از قسمت‌های شهر لاله کاشته شده است.

کد خبر 375999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.