احیای قنات یکصد ساله شهر گوگد پس از ۱۵ سال

گلپایگان- شهردار گوگد گفت: قنات سفالوزن شهر گوگد از ۱۵ سال قبل به علت خشکسالی کاملا مسدود شده بود، اما در پی بارش‌های سال زراعی جاری مجددأ احیا شد.

حسین‌علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان اظهار کرد: قنات سفالوزن شهر گوگد تأمین کننده بیش از ۷۰ درصد آب زمین‌های زراعی شهر گوگد و روستاهای مجاور است از ۱۵ سال قبل به علت خشکسالی کاملا مسدود شده بود، اما در پی بارش‌های سال زراعی جاری مجددأ احیا شد.

وی گفت: کشاورزان منطقه جاری شدن آب در قنات سفالوزن شهر گوگد را با قربانی کردن گوسفند پاس داشتند.

شهردار گوگد یادآور شد: خشکسالی‌های پی در پی سال‌های اخیر این قنات را دچار خرابی‌هایی کرده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد، اما هزینه‌ آن از توان مالکان خارج است به همین دلیل شورای شهر گوگد مکاتبات لازم را با نماینده مردم گلپایگان برای تامین بخشی از هزینه انجام داده‌ است.

محمدی با بیان اینکه بازسازی و مرمت خرابی‌هایی که در زمان خشکسالی به رشته قنات‌ها وارد شده براساس نظریه کارشناسان محلی به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: در سال‌های اخیر لاشه‌های مرغ‌های مرده مرغداری به داخل مسیر قنات ریخته شده بود که شهرداری شهر گوگد با در اختیار قرار دادن لودر و تجهیزاتی که نیاز بود همکاری لازم را برای بازگشایی مسیر آب قنات انجام داده است.

به گزارش ایمنا، قنات سفالوزن شهر گوگد یکصد سال قدمت دارد.

کد خبر 375996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.