بروکسل در میانه حمایت یا نقض برجام

اظهارات فدریکا موگیرینی در خصوص راه اندازی اینستکس، وعده معاون اول رئیس جمهور برای حل مشکل کاغذ، تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران، دلایل عدم ورود جدی جریان‌های سیاسی به انتخابات و آرزوی «مریم میرزاخانی» که قانون شد از مهمترین عناوین روزنامه های امروز سه شنبه -۲۴ اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصمیم ایران به متوقف کردن بخشی از تعهداتش در چارچوب برجام وزرای خارجه کشورهای اروپایی را در بروکسل گرد هم جمع کرد و مقصد سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را از مسکو به بروکسل تغییر داد. نشست اضطراری وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه فدریکا موگرینی روز گذشته در بروکسل در شرایطی برگزار شد که گزاره مشترک مواضع اغلب مقام‌های حاضر در این نشست به ضرورت حفظ توافق هسته‌ای با ایران اشاره می‌کرد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برجام یکی از ستون‌های کلیدی امنیت منطقه است، تأکید کرد این موضوع هم برای واشنگتن و هم تهران کاملاً روشن است که اروپا با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، از این توافق حمایت می‌کند. از سوی دیگر سرگئی لاوروف و وانگ یی، وزرای خارجه چین و روسیه نیز همزمان در یک نشست خبری مشترک از اروپا خواستند برای اجرای تعهدات برجامی خود بکوشند.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات فدریکا موگیرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در خصوص اینستکس اختصاص داد و در خبری با تیتر «اروپا به تکاپو افتاد» نوشت: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری در بروکسل ضمن تأکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام گفت: «نخستین تراکنش اینستکس ظرف چند هفته انجام شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره سفر ناگهانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا به اروپا برای گفت‌وگو درباره ایران گفته است: ما به‌عنوان اتحادیه اروپا همواره طرفدار گفت‌وگو و تعامل دیپلماتیک هستیم. بنابراین ما از مذاکره حمایت می‌کنیم. همیشه گفت‌وگو کردن بهتر از گفت‌وگو نکردن است، بویژه زمانی که تنش‌ها به وجود می‌آید.

موگیرینی همچنین از ایران خواست تا به تعهداتش در برجام پایبند باشد زیرا اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام پایبند است.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به برسی دلایل عدم ورود جدی جریان‌های سیاسی به انتخابات  پرداخت و نوشت: می‌گویند هنوز برای ورود به بحث انتخابات زود است. مسئله کنونی جامعه مسئله انتخابات نیست. شرایط فعلی کشور به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم به انتخابات ورود پیدا کنیم؛ این را جریان‌های سیاسی می‌گویند. چه جریان اصلاحات و چه اصولگرایان گویا هیچ استراتژی و برنامه خاصی برای انتخابات اسفند ۹۸ ندارند. این بی‌رمقی نشان از سردرگمی آنها برای حل مشکلات دارد. مگر نمایندگان ملت برای خروج کشور از شرایط کنونی تصمیم‌ نمی‌گیرند؟ مگر منتخبان ملت استراتژی و راهکار ارائه نمی‌دهند؟ چگونه نباید فعلا موضوع انتخابات اجتماعی شود؟ برخی از فعالان سیاسی می‌گویند ما ابتدا باید درون‌گروهی و جریانی مسائل خود را حل کرده و گفتمان‌سازی صورت بگیرد، سپس در چندماه پایانی به صورت جدی به انتخابات ورود می‌کنیم. حال سوال این است که مگر ما احزاب سیاسی به معنای واقعی داریم و نیروی بسیج منسجم داریم که در طی چند ماه بتوانیم سرمایه و بدنه اجتماعی خود را آماده کنیم. در شرایطی که سرمایه اجتماعی به خاطر عدم پیگیری مطالباتش و همچنین کارایی نامناسب از سوی جریان‌های سیاسی دچار نوعی بی‌تفاوتی و احتمال مشارکت پایین آنها بسیار جدی شده است، این تعلل چه کمکی به ایجاد انگیزه و ترغیب آنها می‌کند؟

روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست امروز خود را به  اظهارات اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی وضعیت واردات کاغذ و مشکلات دست اندرکاران مطبوعات و کتاب کشور اختصاص داد و در مطلبی با تیتر «وعده معاون اول رئیس جمهور برای حل مشکل کاغذ» نوشته است: به منظور حل مشکل کاغذ باید علاوه بر نظارت جدی و دقیق بر جریان واردات و توزیع کاغذ، تلاش شود تا ظرف چند ماه ظرفیت تولید کارخانه‌های داخلی به منظور مرتفع کردن نیازهای کشور در این زمینه افزایش پیدا کند.

جمهوری اسلامی به نقل از جهانگیری گفته است: دولت در موضوع فساد و رانت ناشی از توزیع کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما در بازار به قیمت‌های آزاد فروخته می‌شود با هیچکس تعارف ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک مرکزی باید در زمینه پرونده‌های واردات و توزیع کاغذ به عنوان مدعی همه ابزارهای لازم را برای مسدود کردن منافذ فساد بکار گیرند و با متخلفان از طریق تعزیرات و محاکم قضایی برخورد شود و دستگاه قضایی نیز باید با سوء استفاده کنندگان ارز اختصاص یافته برای کالاهای اساسی از جمله کاغذ بدون مماشات برخورد کند.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست خود را به پیشنهادات و روش بهینه حمایت از اقشار کم‌درآمد مرکز پژوهش ها اختصاص داده است. در بخشی از تیتر «خسارت ریالی ارزپاشی» راین روزنامه آمده است: تبعات سیاست ارزپاشی روز به روز بیشتر هویدا می‌شود. روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، با بررسی تبعات سیاست ارز ترجیحی، راه‌های جایگزین را ارائه کرد. مطالعه این مرکز نشان می‌دهد که سیاست مذکور به‌رغم تخصیص ارز ارزان، نتوانسته ثبات قیمت‌ها در کالاهای اساسی را رقم بزند. مطابق این گزارش، حتی اگر ثبات قیمت کالاهای اساسی رقم می‌خورد، سیاست تخصیص ارز ارزان، یارانه بیشتری را به دهک‌های بالای درآمدی اختصاص می‌داد و یارانه دهک دهم ۴ برابر یارانه دهک اول می‌شد. به فهرست معایب سیاست ارز ترجیحی، باید زمینه ایجاد رانت، فساد و تضعیف تولید داخلی را نیز افزود.

روزنامه همدلی در صفه نخست امروز خود در مطلبی با تیتر «ترامپ قابل اعتماد نیست» به بررسی تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران را در گفت‌وگو با داریو ش قنبری، استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری پرداخت و نوشت: «به قول ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ما ۱۳ سال [برای دستیابی به توافق وین] مذاکره کردیم و آمریکا نیز در این مذاکرات حضور داشت. اکنون چرا باید دوباره با رئیس‌جمهور ترامپ که مشخص نیست به امضای خود پایبند بماند، اعتماد کنیم؟»

قنبری در پاسخ به این سوال که علت اینکه ترامپ پافشاری بسیاری برای مذاکره دارد چیست؟ گفته: «ترامپ در شرایط ویژه‌ای قرار دارد از یک طرف با نگاه بسیار اساسی و راهبردی برای دور بعد انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ریزی می‌کند که بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌هایش با این موضوع گره خورده است.»

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست خود در مطلبی با تیتر «آرزوی مریم میرزاخانی قانون شد» به تصویب قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در مجلس شورای اسلامی پرداخته و نوشته است: مریم میرزاخانی که نخبه این کشور بوده و مهاجرت کرده تمام دغدغه اش این بود که بتواند برای فرزش شناسنامه ایرانی بگیرد به همین منظور در جلسه علنی دیروز (دوشنبه) مجلس ماده واحده و دو تبصره لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی با ۱۷۰ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

بر این اساس عنوان و ماده واحده و تبصره‌های قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۱۳۸۵.۷.۲ به شرح زیر اصلاح می‌شود: قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی؛

ماده واحده – فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شود، قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران در می‌آید.

فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

کد خبر 375927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.