آش حلیم گلشهر، میراث ناملموس گلپایگان

گلپایگان- رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: در این شهرستان هزار هنرمند در ۱۵ رشته صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: در حوزه گردشگری گلپایگان در حال حاضر دو هتل، یک مهمانپذیر، یک واحد خانه مسافر و هفت واحد اقامتگاه بومگردی، دو مجموعه گردشگری و یک رستوران سنتی تحت نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان فعال هستند.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای ۲۰۰ اثر تاریخی است که از این تعداد تاکنون ۲۶ اثر به ثبت ملی رسیده است، گفت: مهم‌ترین آثار تاریخی گلپایگان منار سلجوقی، مسجد جامع، ارگ گوگد، سنگ نگاره‌ها، خانه شجاع نظام و خانه معظمی است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان، گفت: منبت گلپایگان و آش حلیم گلشهر دو میراث ناملموس شهرستان هستند که از آن‌ها، منبت گلپایگان در سال ۹۱ به شماره ۷۶۴ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

قانونی تصریح کرد: آش حلیم حسینیه قدیم گلشهر با قدمت حدود ۳۰۰ سال جزء آیین‌ها و سنت‌ها شهرستان محسوب می‌شود که سال گذشته در فهرست میراث ناملوس به ثبت رسیده است، اما هنوز شماره ثبتی آن ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه روستاهای وانشان، هنده، غرقاب، عباس‌آباد و تیکن از مناطق هدف گردشگری این شهرستان هستند، گفت: هزار نفر از هنرمندان گلپایگان در ۱۵ رشته صنایع دستی مشغول هستند که اکثر آن‌ها در  رشته‌های منبت‌کاری و گلیم‌بافی فعالیت می کنند.

کد خبر 375913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.