توزیع جعبه‌های ایمن ویژه پسماندهای خانگی

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: برای نخستین بار جعبه‌های ایمن ویژه پسماندهای خانگی در بین خانوارهای اصفهانی توزیع می‌شود.

علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت کلی پسماندها، اظهار کرد: سرانه تولید پسماند عادی به ازای هر شهروند اصفهانی حدود ۶۵۰ گرم در روز است که این عدد شامل پسماند خشک، پسماند تر و جزء پسماند ویژه می‌شود. 

وی ادامه داد: پسماند خشک شامل اقلام مختلفی است و در این میان اجزای ویژه مانند باطری موبایل، تیغ صورت تراشی و سرسرنگ هم وجود دارند که در صورت تفکیک نشدن، وارد پسماند تر یا خشک شده که سبب تهدید سلامت شهروندان و مأموران جمع آوری و همینطور آلودگی کود کمپوست می‌شود. 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با بررسی تجربه کشورهای توسعه یافته دنیا استفاده از جعبه‌های ایمن به عنوان الگو و راه حلی برای تفکیک پسماندهای ویژه خانگی در دستور کار قرار گرفت. 

وی تصریح کرد: جعبه‌های ایمن با الگو و طراحی مناسبی ساخته شده و به صورت پایلوت طی چند ماه در سه منطقه از شهر اصفهان و کوی اساتید و خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان، توزیع شده و مورد استفاده و بررسی قرار گرفت. 

دهنوی ادامه داد: این بررسی در خصوص نوع پسماند ریخته شده در جعبه‌های ایمن، سرانه تولید آن‌ها و مدت زمان پر شدن جعبه‌ها انجام گرفته تا پس از رفع ابهامات احتمالی، این جعبه‌ها توزیع گسترده شود. 

وی عنوان کرد: راهکارهای مختلفی را برای توزیع گسترده این جعبه‌ها بررسی کردیم که یکی از بهترین گزینه‌ها توزیع آن‌ در مدارس بود، زیرا توزیع جعبه‌ها در مدارس موجب پوشش ۹۰ درصدی شهروندان شهر اصفهانی در این طرح می‌شود. 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: آموزش چگونگی استفاده از جعبه‌ها در مدارس موثرتر و راحت‌تر است چرا که دانش‌آموزان با دقت بالا آموزه‌ها را فراگرفته و به والدین خود منتقل می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۰ هزار جعبه ایمن در مدارس در حال توزیع است افزود: حدود ۴۰۰ هزار خانوار در شهر اصفهان ساکن هستند که در صورت دریافت نکردن جعبه‌های ایمن از طریق مدارس، می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌های بازیافت این جعبه‌ها را دریافت ‌کنند. 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بسته به حجم و میزان اقلام مخصوص، جعبه‌های ایمن در چهار الی شش ماه پر می‌شود و پس از آن، شهروندان جعبه‌های ایمن را به ایستگاه‌های بازیافت سطح شهر تحویل داده و جعبه ایمن دیگری را رایگان دریافت می‌کنند. 

وی با اشاره به هزینه سه تا چهار میلیارد تومانی اجرای این طرح در هر سال گفت: هدف از اجرای طرح، تامین سلامت شهروندان و مدیریت و جداسازی اجزای ویژه پسماند خانگی است و با همین هدف هم توزیع جعبه‌های ایمن برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

دهنوی افزود: توزیع جعبه‌ها از یک هفته گذشته آغاز شده است و پیش بینی می‌شود توزیع کامل آن‌ها در مدارس سطح شهر دو هفته زمان خواهد برد.

وی با اشاره به فاز بعدی توزیع جعبه‌ها ادامه داد: پس از توزیع جعبه‌ها در مدارس، توزیع آن‌ها در بین افراد با بیماری‌های خاص در اولویت قرار دارد و تلاش بر آن است تا هر خانواده تنها یک جعبه دریافت کند تا با توجه به هزینه صرف شده، جعبه‌ها به درستی مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 375733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.