۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲
"سالک" شهرضا را می‌بلعد

بارها از آسیب‌های تصادف رانندگی یا سیل و زلزله شنیده‌ایم که چگونه انسانی را خانه‌نشین می‌کند، اما این بار سخن از آسیب موجودی است که در عین ضعیفی جثه، بسیار قدرتمند و خطرناک عمل کرده و گاه با یک حمله، ردّ پایی از خود برجا می‌گذارد که تا پایان عمر همراه آدمی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، این روزها از جاده‌های اطراف شهرضا که بگذرید مناظری مشمئز کننده را می‌بینید که خطری بالقوه برای ساکنان این شهر است؛ انبوهی از نخاله‌های ساختمانی در اطراف منطقه سروستان، جاده کمربندی و دیگر مسیرها تخلیه شده و هر روز بر مقدار آن‌ها افزوده می‌شود. گشت‌های نظارتی وجود دارد، اما شمار متخلفان بیشتر از بازرسان است.

انبوه نخاله تخلیه شده به زیستگاه پشه "لیشمانیاز" تبدیل می‌شود، حشره‌ای که با گزش انسان را به بیماری سالک مبتلا می‌کند؛ حسین فخرایی یکی از شهروندان شهرضاست که به این بیماری مبتلا شده و از عوارض آن می‌گوید: «من مشغول تمیز کردن اصطبل بودم که در پشت دستم احساس سوزش کردم. کمی جای سوزش را دست مالیدم و دیگه توجهی نکردم. از فردا کم کم قرمز شد و ورم و چرک کرد. وقتی زیاد شد ترسیدم و رفتم بیمارستان. دکتر بهم گفت پشه سالک نیش زده. دو سال دستم به دارو و درمون بند بود تا اینکه خوب شد، اما جای زخمش مونده. خیلی بده. اصلا شغلمو عوض کردم.»

سالار جوادی نیز این تجربه تلخ را دارد و می‌گوید: «من راننده کامیون هستم، یک روز دم غروب وقتی از ماشین پیاده شدم یک لحظه توی کمرم احساس سوزش کمی کردم، توجه نکردم. فردا عصر احساس کردم کمرم ورم کرده؛ اولش فکر کردم جوش زده ولی وقتی به یکی از بچه‌ها نشون دادم گفت جوش نیست و بهتره برم دکتر. هر روز وضعش بدتر می‌شد، دکتر گفت پشه سالک نیشت زده و یک سری دستورات و دارو داد. جای نیشش زخم بدی شد، اما با وجود اینکه خوب شد جای اون هنوز مونده.»

اما این موجود خطرناک را ما با دستان خود به کانون زندگی دعوت می‌کنیم؛ افرادی بی‌مبالات که برای راحتی کار با نادیده گرفتن قانون و با تخلیه غیراصولی نخاله‌ها، اسبابی فراهم می‌کنند تا زیبایی و آسایش افرادی لگدکوب تمناهای شخصی آنان شود؛ گاهی هم این هیولای موذی بی آنکه دست ویرانگر بشر در میان باشد، میهمان زندگی مردمان می‌شود.

شهرداری جلوی متخلفان را بگیرد

مهدی رفیعی، رییس اداره راهداری شهرضا منشا این نخاله ها را از داخل شهر می داند و می‌گوید: بعد از پیگیری‌های انجام شده درخصوص تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه کمربندی و محورهای مواصلاتی شهرضا، اینگونه برداشت می‌کنیم که منشأ این نخاله‌ها از داخل شهر است و شهرداری باید در کنترل آن جدیت بیشتری داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری برای جلوگیری از ادامه این فرایند باید نظارت بیشتری بر فرایند تخریب ساختمان‌های قدیمی داشته باشد، زیرا پس از تخریب مالکان این ساختمان‌ها برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه می‌کنند و از این طریق می‌توانند مانع این تخلف شوند.

رییس اداره راهداری شهرضا خاطرنشان می‌کند: با دادستان شهرستان نیز هماهنگی شده و طبق دستور خودروهای متخلف حامل نخاله‌های ساختمانی توقیف می‌شود، با چندین عامل متخلف برخورد شده، اما تا کنون اقدام خاصی در این زمینه از طرف شهرداری مشاهده نشده است.

رفیعی می‌گوید: پاکسازی نخاله‌هایی که تا کنون در حاشیه محورهای مواصلاتی شهرضا رها شده بر عهده اداره راهداری است، اما امکانات و تجهیزات این اداره برای این‌منظور کافی نیست و لازم است همه دستگاه‌های اجرایی تجهیزات خود را در این زمینه در اختیار این اداره قرار دهند و مهمتر از آن اینکه باید تدابیری اتخاذ شود که دیگر این تخلف تکرار نشود.

هشدارها اثربخش نبوده است!

باقر یعقوبی، رییس اداره محیط زیست شهرضا نیز با اشاره به وضعیت نامطلوب تخلیه نخاله‌های ساختمانی می‌گوید: تنها می‌توانیم به شهرداری در این زمینه اخطار دهیم. تخلیه نخاله‌ها باید محل مناسبی داشته باشد در حالی که در شرایط فعلی محل مناسب وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در دو سه سال گذشته چندین بار هشدار داده‌ایم و ماشین‌های حمل نخاله را توقیف کرده‌ایم؛ اما این وضعیت باید به روش اصولی اصلاح شود.

رییس اداره محیط زیست شهرضا یادآور می‌شود: اخطارها به شهرداری اثربخش نبوده است. در منطقه گردنه‌پوده یک جانمایی انجام شده، اما باید نظارت بیشتری بر این منطقه وجود داشته باشد.

شهرداری مسئولیت ندارد!

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حبیب قاسمی، شهردار شهرضا اظهار می‌کند: بر اساس قانون مدیریت پسماند، مراحل دفع و دفن پسماند در محدوده شهری بر عهده شهرداری‌هاست و این سازمان‌ها وظیفه دارند تا فرایند آن را کنترل کنند، زیرا همه نخاله‌های ساختمانی دارای مبدأ است و از محلی از داخل شهر حمل و در نزدیک‌ترین و ساده‌ترین محل دفن می‌شود؛ مقداری از نخاله‌ها نیز از شهرها و روستاهای اطراف حمل و در حاشیه شهرضا تخلیه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: دستگاه‌های متولی نظارت بر فرایند دفع اصولی نخاله‌های ساختمانی وظیفه دارند بر محلی که به این منظور جانمایی شده نیز نظارت کنند.

شهردار شهرضا تصریح می‌کند: بیشترین مقدار نخاله تخلیه شده در اطراف شهرضا در حاشیه جاده کمربندی است که بر اساس آیین‌نامه حفظ و ایمنی راه‌ها، یکی از بخش‌های وزارت راه و شهرسازی متولی نظارت بر آن‌ها است، بنابراین لازم است تعامل چندسویه دستگاه‌های متولی در این زمینه وجود داشته باشد.

شهردار شهرضا می‌گوید: حجم زیادی از نخاله‌ها در اطراف شهرضا رها شده و نقل و انتقال آن‌ها نیازمند میلیاردها اعتبار است که تأمین آن از سوی شهرداری میسر نیست. از طرف دیگر از آنجا که این نخاله‌ها خارج از حریم شهر تخلیه شده، شهرداری تکلیفی نسبت به انتقال آن‌ها ندارد، اما از نظر انسانی و دیدگاه‌ها زیست‌محیطی خود را مسئول می‌دانیم.

قاسمی ادامه می‌دهد: یگان‌های نظامی سپاه برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. شهرداری هم حاضر است تجهیزات خود را در اختیار بگذارد؛ اگر اداره راه و شهرسازی هم در این زمینه وارد عمل شود می‌توانیم یک بار برای همیشه این مشکل را رفع کنیم.

وی در خصوص تکالیف جدیدی که بر اساس قانون بر عهده شهرداری گذاشته شده، تصریح می‌کند: ۴۷۶ کامیون که معمولا اقدام به انتقال نخاله‌های ساختمانی می‌کنند شناسایی شده‌اند، به این کامیون‌ها کدی داده می‌شود که امکان پایش آنان را فراهم می‌کند تا به دور از دید ناظران امکان تخلیه در هر مکانی را نداشته باشند.

شهردار شهرضا می‌گوید: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جانمایی محل تخلیه نیز بر عهده شهرداری است که در شهرضا سایت دفن زباله و محدوده "گردنه پوده" برای این‌ منظور مشخص شده و تخلیه در غیر از این دو محل غیرقانونی است.

کد خبر 375620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.