۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
روزی به نام خوانسار

خوانسار- روزی را به افتخار تو بزرگ می‌داریم ای سرزمین دشت‌های حریرگون و شاخساران پریشان در نسیم بهاران.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، چونان رؤیای شیرین کودکی زیبا و خیال‌انگیزی. ترنم باران فروردین تا گرمای تموز وخنکای پاییزان و سردی دی‌ماه در کوچه‌ پس کوچه‌های تو زیباتر است و چه زیباست تلفیق نامت با بهاران؛ روزی را به افتخار تو بر صفحه تقویم می‌نشانیم که تا سالیان دراز همگان ۲۰ اردیبهشت‌ماه را به یاد تو زنده بدارند.

روز خوانسار 

منصور کمالی، فرماندار خوانسار با اشاره به انتخاب ۲۰ اردیبهشت به عنوان روز خوانسار، می‌گوید: امسال با نظر مساعد امام جمعه و تایید شورای فرهنگ عمومی مجوز برگزاری روز خوانسار صادر شده است و هیچ مانعی در این خصوص وجود ندارد؛ برنامه‌ریزی‌های لازم نیز جهت برقراری نظم و امنیت مراسم توسط شورای تامین شهرستان انجام شده است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به صدور مجوزات لازم نهاد حامی اجرا باید به سرعت برنامه‌ریزی لازم را برای برگزاری کیفی برنامه در روز ۲۰ اردیبهشت انجام دهد.

روز خوانسار در تاریخ استان

محمدجواد عصاری، دبیر شورای فرهنگ عمومی خوانسار می‌گوید: طرح اولیه نامگذاری روز ۲۰ اردیبهشت به عنوان روز خوانسار در سال ۹۳ در جلسه شورای فرهنگ عمومی ارایه و سپس به تصویب رسید و مقدمات استانی و ملی شدن این روز در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دارد.

وی می‌افزاید: وجه تسمیه نامگذاری ۲۰ اردیبهشت به نام روز خوانسار، طبیعت بکر و با طراوتی است که در اردیبهشت ماه با رویش گل‌های زیبا در گلستان کوه به ویژه لاله‌های واژگون پدید می‌آید و زمینه ورود گردشگران طبیعت دوست داخلی و خارجی را به همراه دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوانسار می‌گوید: جشن روز خوانسار فرصت مغتنمی برای معرفی علما، فرهیختگان، مشاهیر، نام آوران و هنرمندان شهرستان و همچنین باورها و آداب و رسوم و میراث ناملموس منطقه است که البته شناسایی آن‌ها در یک روز ممکن نیست، اما سال آینده یک هفته را به این مسئله اختصاص می‌دهیم.

عصاری تصریح می‌کند: با توجه به بامگذاری سال تحت عنوان «رونق تولید» برپایی غرفه‌های متعدد صنایع دستی و محصولات فرهنگی و خشکبار و سایر محصولات به همراه شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها خوانسار از محورهای مهم برنامه است تا بوسیله آن عسل، گز، گردو و انواع خشکبار، انگور، نان محلی، فرش و دیگر محصولات فرهنگی و صنایع دستی خوانسار به دیگران معرفی شود.

میراث ناملموس زینت‌بخش بزم فرهنگی خوانسار

علی جوزی‌خمسلو، رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار، می‌گوید: این شهرستان ۵۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد ۲۳ اثر به ثبت ملی رسیده است و مهم ترین این آثار مسجد جامع، خانه ابهری‌ و خانه حبیبی است.

وی گفت: خوانسار دارای ۱۰۰ اثر ناملموس که مهم‌ترین این آثار شامل تعزیه قوجان، تعزیه کهرت، آبگوشت خوانسار، قاشق‌تراشی، آلوپزان، سبدبافی و مروارید بافی، فرش ویست، تونل سبز خوانسار(دالان سبز) به شمار می‌آید و تاکنون دو اثر ناملموس در فهرت میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوانسار تصریح می‌کند: فرش ویست با قدمت ۲۵۰ ساله به شماره ۷۶۹ و همچنین تعزیه‌خوانی قودجان که قدمت آن متعلق به دوران صفویه است به شماره ۶۰۱ به ثبت ملی رسیده است.

وی خاطرنشان می‌کند: از سوی میراث فرهنگی و با همکاری هنرمندان در حاشیه مراسم روز خوانسار نمایشگاه صنایع دستی در شش غرفه شامل قاشق‌تراشی، گیوه‌دوزی، قلم‌زنی، زره‌بافی، پیکرتراشی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، مشبک‌کاری، گره‌چینی، چرم‌دوزی و رودوزی سنتی و قلم‌زنی به مدت یک روز دایر می‌شود.

به گزارش ایمنا، شهرستان خوانسار با داشتن ۱۸ روستا و یک شهر و با جمعیت ۳۵ هزار نفری در شمال غرب استان قرار دارد.

کد خبر 375215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.