جز ایستادگی مقابل شیاطین و کفار راهی وجود ندارد

رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ درس خارج فقه، توصیه‌هایی را برای استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و توجه ویژه به عبادت در سحرهای این ماه، بیان کردند.

به گزارش ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه (۱۳۹۸/۲/۱۰) در جلسه‌ی درس خارج فقه، توصیه‌هایی را برای استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و توجه ویژه به عبادت در سحرهای این ماه، بیان کردند.
 

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان متن  این بیانات رهبر انقلاب را به شرح ذیل منتشر می‌کند:

قرآن یک اثر هنری بی‌نظیر است. آن چیزی که در درجه‌ی اول، دلها را مثل مغناطیس جمع کرد به سمت اسلام، همین جنبه‌ی هنری قرآن بود. این اثر هنری را باید هنری اجرا کرد. وقتی مخاطبی دارید و قرآن را به شکل مجلسی میخوانید، مخاطب را باید تحت تأثیر قرار بدهید. اینجا هنر بایستی بیاید وسط میدان نقش ایفا کند. این مخاطب را با هنر میشود تحت تأثیر قرار داد. این تلاوتهایی که ما میشنویم و تشویق میکنیم و تأیید میکنیم، معنایش این است. البته به شرط اینکه این جنبه‌ی تلاوت هنری درست انجام بگیرد.

بنده بارها به دوستان سفارش میکنم قرآن را جوری بخوانید که می خواهید معانی را تفهیم کنید؛ مثل شیخ عبدالفتاح شعشاعی و مصطفی اسماعیل که روی جملات و کلمات تکیه‌ی مناسب می کنند. بعضی می فهمند چه دارند می کنند؛ جوری می خوانند که گویا شما مخاطب کلام خدا قرار می گیرید.

یکی از کارهایی که خیلی مهم است این است که جلسات قرآن را زیاد کنیم. در گذشته، آن زمانی که ما بودیم در عرصه و می دیدیم، توجه قرآنی یک هزارم الان هم نبود، اما بعضی از عادت های خوب وجود داشت که یکی از آنها، همین دوره‌های خانگی قرآن بود. مساجد را پایگاه قرآن قرار بدهید. دو جور میشود [این کار را کرد]؛ یکی اینکه دور هم جمع بشوند و اساتید، تذکرات را بگویند؛ یکی هم اینکه جمع بشوند و یک نفر برود بالای منبر و بخواند. این کار البته کم‌کم معمول شده؛ من واقعاً کاری که در ماه رمضانها در مشهد و قم و ... راه افتاده که یک جزء را همه می خوانند، واقعا لذت میبرم. این حرکت که از قم هم شروع شد خیلی کار خوبی است. این بایستی در مساجد مختلف در طول سال تکرار بشود. مساجد گوناگون پایگاه‌های قرآن باشند. یک نفر قرآن بخواند و به ترجمه هم نگاه کنید.

در مورد جلسات قرآنی هم که تشویق می کنید و «الله الله» می کنید؛ بعضی‌ها هم از روی این نوارهای عرب ها هیاهوهایی انجام می دهند؛ بعضی سعی می کنند همانها را تقلید کنند. تشویق خوب است، منتها گاهی میبینم وقتی بعضی خواننده‌های خارجی اینجا می خوانند، حضاری که در جلسه نشسته‌اند انگار موظفند بعد از هر آیه‌ای با صدای بلند تشویق کنند. این باعث می شود او بفهمد که شما تلاوت را درست نمی فهمید! چون او بد می خواند و شما ملتفت نیستید. البته بچه‌های خودمان را هرچه تشویق کنید، اشکال ندارد، با اینها مخالف نیستم اما وقتی آن قاری بیرونی می‌آید، بدانیم این‌جور نباشد که موظف باشید که با هر آهنگی که او بخواند «الله الله» کنیم.

قرآن نیاز امروز ماست؛ نه‌فقط ما، ملت ایران، جامعه‌ی اسلامی و کل جامعه‌ی بشری نیاز دارند به قرآن. قرآن است که با استکبار مخالفت می کند. قرآن است که با ظلم، با کفر بالله سریعاً مخالفت و مقابله می کند. قرآن است که با طغیان و طاغوت با قدرت مقابله می کند. اینها همین گرفتاری امروز بشر است. اینهایی که می‌بینید عربده می کشند در موضع ریاست جمهوری یا پادشاهی فلان کشور علیه ثبات و آرامش کشورها، اینها همانهایی هستند که قرآن بر سر آنها داد کشیده است.

قرآن می گوید به ظالمین اعتماد نکنید؛ این هم گرفتاری امروز مردم دنیاست؛ اعتماد می کنند، پدرشان درمی‌آید. دیدیم در بعضی کشورهای اسلامی یک غوغایی، یک بیداری‌ای به وجود آمد، منتها مثل شعله‌ای که رویش خاکستر بریزند، خاموش شد؛ چون رکون کردند به آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ نفهمیدند چه باید بکنند. اگر چنانچه خدای متعال به یک ملتی کمکی کرد و آن ملت قدر ندانستند، کتکش را می خورند، سیلی‌اش را می خورند.

ملت ما قدر دانست و از روز اول، این حرکت عظیم ملت ما، این بقای انقلاب، این ایستادگی روزافزون ملت و پیشرفت فوق‌العاده‌ی این کشور به‌خاطر این است که به آیات قرآن به برکت وجود امام بزرگوار عمل کرد. امام یادمان داد که چه‌کار کنیم و حرکت کردیم. امروز هم راه همین است و جز ایستادگی مقابل شیاطین و کفار راهی وجود ندارد.

کد خبر 375177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.