گیلان دیگر پربارش‌ترین‌ استان کشور نیست

جدیدترین آمار بارندگی کشور نشان می‌دهد، در سال آبی جاری بیشترین میزان بارش در استان لرستان به ثبت رسیده و استان گیلان در روندی متفاوت با سال‌های گذشته، از فهرست پربارش‌ترین‌ها خارج شده است.

به‌گزارش ایمنا، بر اساس گزارش بارندگی تجمعی استان‌ها، در سال آبی جاری استان لرستان با یک‌هزار و ۱۴۳ میلی‌متر بارندگی و استان سیستان و بلوچستان با ۹۱.۷ میلی‌متر به‌ترتیب پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.

بر همین اساس، استان گیلان پس از سال‌ها از فهرست پربارش‌ترین استان‌های کشور کنار رفته و پس از لرستان، استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد با یک‌هزار ۱۲ میلی‌متر و چهارمحال‌وبختیاری با ۹۶۶ میلی‌متر، رکورددار پربارش‌ترین استان‌های کشور در سال آبی ۹۸-۹۷ معرفی شده‌اند.

همچنین پس از سیستان و بلوچستان، استان‌های یزد با ۱۱۱ میلی‌متر و خراسان جنوبی با ۱۴۳.۲۷ میلی‌متر کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور گزارش شده‌اند.

این گزارش حاکی‌است، حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تا ۱۴ اردیبهشت ۹۸ به ۳۱۹.۳ میلی‌متر رسیده که در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر از حدود ۱۹۰ میلی‌متر افزایش برخوردار بوده است.

بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی ۹۷-۹۶ در این حوضه‌ها ۱۴۰ میلی‌متر گزارش شده است.

این میزان بارش، از سال آبی گذشته ۱۲۸ درصد بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله از ۴۵ درصد و در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر (از سال آبی ۸۷-۸۶ تا سال آبی ۹۷-۹۶) از ۶۸ درصد رشد برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، میزان بارش امسال در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با ۵۲۵ میلی‌متر، از حوضه آبریز دریای خزر با ۴۸۵.۸ میلی‌متر که تا پیش‌از این، اغلب پربارش‌ترین حوضه‌ آبریز اصلی کشور محسوب می‌شده، پیشی گرفته است.

در آمار بارش تجمعی از اول مهرماه تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه، نسبت به میانگین ۵۰ ساله حدود ۲۲۰ میلی‌متر افزایش مشاهده می‌شود.

بر همین اساس، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۵۲۵.۱ میلی‌متر بارش و حوضه آبریز مرزی شرق با ۱۰۰ میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، میزان بارندگی سال آبی جاری در حوضه مرزی شرق ۷ درصد بیشتر از متوسط بلندمدت ۵۰ ساله اخیر گزارش شده است.

منبع: پاون

کد خبر 375075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.