۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
"کارتونیست" خبرنگار تصویر است

کارتون در زمینه های مختلف دارای معانی مختلف است.کارتون در هنرهای تجسمی به معنای پیش‌طرح است که معمولا روی کاغذ یا مقوای ضخیم کشیده می‌شده است. در ایتالیا استفاده از این قبیل طرح ها از زمان رنسانس آغاز شد و در زبان آن‌ها "کارتونه" به معنای مقوای ضخیم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۵ اردیبهشت‌ماه روز کارتونیست است. کارتونیست ها در زمینه‌های مختلف از نقد و اعتراض طنزآلود سیاسی و اجتماعی تا داستان مصور، کتاب کمیک، رمان گرافیکی،‌ استوری برد و غیره فعالیت دارند. به مناسبت این روز منصوره دهقانی یکی از کارتونیست های اصفهانی به خبرنگار ایمنا می گوید: کارتون تصویری است که به واسطه آن خبر و نگرشی را به مخاطب القا می‌شود و به لحاظ اثر گذاری تاثیر زیادی بر روی مخاطب دارد. در جامعه ای که سرانه مطالعه کتاب کم است کارتون می تواند به لحاظ انتقال بار معنا به شدت موثر باشد.

این کارتونیست در مورد رسالت یک تصویرگر معتقد است:یک خبرنگار، خبرنگار کلمات است و یک تصویرگر که حوزه کاری آن مطبوعات است خبرنگار تصویر است.کارتونیست مطبوعاتی باید با اخبار همگام باشد و تصویر حتی می‌تواند سطح عملکرد مطبوعات را بالا ببرد. کارکردن در حوزه مطبوعات باعث می‌شود کارتونیست خودش را با مطبوعات و مردم یکی بداند و به واسطه یک تصویر حرف دل مردم را بیان کند.

دهقانی ادامه می دهد: هدف یک کارتونیست این است که در ذهن بیننده یک "چرا" ایجاد کند حتی اگر آن بیننده یک کودک باشد. کافی است از خودش بپرسد چرا این تصویر اینگونه است؟ معمولا در تصاویر کارتونی در رابطه با یک عنصر یا غلو می‌شود یا به شدت کم رنگ می‌شود هدف این است در ذهن بیننده این سئوال ایجاد شود که چرا میان این عناصر تعادل یک تصویر عادی برقرار نیست و به دنبال مفهوم بگردد.

این هنرمند در مورد پیشی گرفتن تصویر از یک متن در جامعه اضافه می کند: در برخی جوامع کشیدن تصویر از نوشتن یک متن موثرتر است. ممکن است یک متن با خط قرمزهای زیادی مواجه شود اما کشیدن تصویر اگرچه فیلتر های خاص خودش را دارد، اما حوزه آزادتری می‌تواند داشته باشد. ما در ایران کارتونیست های موفقی در سطح جهانی داریم و حتی تعداد بانوان نیز بیشتر از آقایان است و این برای کشور های دیگر بسیار عجیب است. کارتونیست های ایرانی خصوصا هنرمندان اصفهان در سطح بین المللی شناخته شده اند و دارای جوایز متعددی هستند.

این کارتونیست  که با مطبوعات همکاری دارد در مورد تصویرگری بانوان می گوید: تصویرگری برای زن‌ها اصلا محدودیت نیست بلکه یک راه بسیار آرامبخش هم می‌تواند باشد بدون آنکه لطمه ای به کارهای روزانه یک زن در خانه وارد کند. ایده یابی برای تصویر می‌تواند در هر لحظه ای اتفاق بیفتد؛ هنگام ظرف شستن یا خرید یا هر لحظه دیگری. وقتی ذهن همگام با اخبار باشد به طور ناخودآگاه به دنبال تصویر می‌گردد و حتی فرایند ایده‌یابی می‌تواند راه فراری از فکر های روزمره باشد.

کد خبر 375018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.