لزوم تبیین آموزه‌ها و روایات دینی برای عموم مردم جامعه

مدیر واحد حدیث و علوم روانشناختی پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: یکی از وظایف مهم طلبه‌ها و امامان جماعت مساجد تبیین آموزه‌ها و روایات دینی، متناسب با نیازهای مردم جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش ائمه جماعات شهرداری اصفهان و سازمان‌های تابعه صبح امروز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

مدیر واحد حدیث و علوم روانشناختی پژوهشکده علوم و معارف حدیث و مولف کتاب هنر لذت از زندگی در این گردهمایی گفت: رسالت امامان جماعت و طلبه‌ها در زمان غیبت امام زمان(عج) خطیر است و اعتبار و اقتدار اجتماعی معصومان بسته به نوع گفتار و بیان طلبه‌ها و ائمه جماعات مساجد است.

حجت الاسلام و المسلمین عباس پسندیده خاطر نشان کرد: یک طلبه و امام جماعت باید از اعتبار اجتماعی در میان مردم برخوردار باشد تا آنان به وی اعتماد کرده و مطیع او باشند.

وی با اشاره به سخنن امام رضا(ع)، تاکید کرد: ایشان می‌فرمایند "خدا رحمت کند کسی که ما را احیا کند"، احیای معصومان به معنی زنده نگه داشتن امر و شیوه زندگی آنان از طریق فراگیری علوم و انتقال و تبیین درست آموزه‌ها برای مردم جامعه است.

مدیر واحد حدیث و علوم روانشناختی پژوهشکده علوم و معارف حدیث و مولف کتاب هنر لذت از زندگی گفت: محاسن کلام و آموزه‌های دین باید برای مردم تبیین شود، مبلغانی که در این مسیر موفق بوده و طرفداران بیشتری در میان مردم دارند آموزههای دینی را برای آنان تبیین می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین پسندیده خاطر نشان کرد: نحوه بیان آموزه‌ها، روایات و آیه‌های قرآن خطیر است، این بیان نباید بیان دقیق یک روایت، آموزه یا یک آیه باشد، این روایات یا آموزه‌ها باید در قالب نیازهای مردم و با روش‌های صحیح بیان شود تا تاثیر خود را بر مخاطب داشته باشد و او را مطیع سخن ارائه شده کند.

وی افزود: مباحث مطرح شده نباید در خلا به کار برده شود بلکه باید مطابق با نیاز مخاطب و به صورت کاربردی بیان شود، به طور مثال برای ساخت یک بنا مصالح متفاوتی به کار می‌رود و این بنا پس از ساخت بسته به نوع آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر واحد حدیث و علوم روانشناختی پژوهشکده علوم و معارف حدیث و مولف کتاب هنر لذت از زندگی ادامه داد: روایات و آموزه‌ها نیز مانند مصالحی هستند که بیان آنها به تنهایی برای مردم کاربردی ندارد بلکه این مطالب باید تبیین شده و مطابق با نیاز مخاطبان بیان شود.

حجت الاسلام و المسلمین پسندیده تصریح کرد: مطالعه منابع مختلف و تفکر در مطالب آنها، اختصاص زمان برای ایراد موضوع خاص در هر منبر و خلاقیت برای یک طلبه، امام جماعت ضروری است تا تبیین محاسن کلام برمبنای آیات و روایات به درستی انجام شده و اثر خود را بر مخاطب داشته باشد.

وی درباره کتاب در نظر گرفته شده برای ارائه در ماه مبارک رمضان گفت: شادکامی معادل سعادتمندی در دین اسلام است، شاد بودن، معناداری زندگی، زندگی مشتاقانه و روابط اجتماعی چهار عنصر اصلی برای شادکامی و سعادت است.

مدیر واحد حدیث و علوم روانشناختی پژوهشکده علوم و معارف حدیث و مولف کتاب هنر لذت از زندگی تاکید کرد: شادی حسی اولین مرحله شادکامی است و زندگی هدف‌دار و مشتاقانه نیز در شادکامی تاثیر موثری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین پسندیده افزود: روابط اجتماعی نیز یکی از رکن‌های حائز اهمیت در شادکامی است که در آموزه‌ها، متون دین اسلام، متون روانشناسی و یافته‌های روانشناسان غربی به آن اشاره شده است.

کد خبر 374811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.