۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
سبزینگی در یکسال پر فراز و نشیب

شهر اصفهان از دیرباز باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی گسترده‌ای داشته است، گستردگی فضای سبز شهر موجب شده تا بسیاری شهرسازان و کارشناسان علوم شهر، اصفهان را یک باغ شهر بنامند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبور رودخانه زاینده‌رود از میانه این شهر همواره موجب تلطیف هوا و سیرابی درختان و باغات شده است، اما افرایش جمعیت، تغییرات اقلیمی، مدیریت نادرست منابع آب و نبود برنامه‌ریزی برای ساماندهی زاینده رود این رودخانه را آرام آرام وارد روزهای کم آبی و حتی بی آبی کرد.

کم آبی و خشکی بستر رودخانه در بیشتر روزهای سال، ساخت خانه‌ها و برج‌های مسکونی همچنین توسعه شهر، وسعت فضای سبز شهر اصفهان را از ۱۲ هزار هکتار به پنج هزار هکتار رساند این درحالی است که اصفهان به دلیل استقرار صنایع بزرگ و کوچک در حومه خود شهری صنعتی محسوب می‌شود و حفظ فضای سبز این شهر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و وظیفه‌ای خطیر است.

گستردگی فضای سبز شهر اصفهان، کاهش میزان بارش‌ها در سال‌های اخیر و خشکی بستر زاینده رود در بیشتر روزهای سال گذشته آبیاری فضای سبز شهر را با تهدید جدی مواجه کرد، اما با وجود بارش‌های چند ماه اخیر برخی افراد تصور می‌کردند بسیاری از مشکلات رفع شده، اما این خطر همچنان برای شهر اصفهان وجود دارد.

سال گذشته با تداوم خشکی رودخانه در بازه زمانی طولانی میزان آب چاه‌های حریمی و چاه‌های سطح شهر شدیدا کاهش پیدا کرده و تعدادی از چاه‌های شهرداری که منبع اصلی برای آبیاری فضای سبز بود، خشک شد.

تابستان سال ۹۷، تابستانی خشک، سخت وطاقت ‌فرسا برای فضای سبز شهر اصفهان رقم زد، خشکی چاه‌ها موجب شد تا شهرداری با پرداخت هزینه‌ای گزاف چند هزار تانکر آب از خارج شهر خریداری و برای آبیاری فضای سبز وارد شهر کند.

«فروغ مرتضایی نژاد»، مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تابستان همان سال در گفت وگو با رسانه‌ها تاکید می کند: "حداکثر تلاش این سازمان سبز نگاه داشتن درختان شهر است و برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی مدنظر این سازمان است."

از آنجا که احیا و ساماندهی رودخانه ‌زاینده رود منوط به تصمیم مسئولان استانی و کشوری بوده و پیش‌بینی بازه زمانی مشخص برای ساماندهی این رودخانه دشوار است، شهرداری باید تا حد ممکن به سمت روش‌های نوین آبیاری فضای سبز برود در غیر اینصورت حیات و سرزندگی فضای سبز شهر با تهدید جدی مواجه می‌شود.

در این راستا زمستان سال گذشته تصفیه خانه پساب شمال شهر با حضور شهردار و مسئولان شهر اصفهان به بهره برداری رسید، «قدرت الله نوروزی» شهردار اصفهان در آیین بهره برداری از این طرح اظهار می کند: "تابستان ۹۷ فضای سبز شهر اصفهان در معرض تهدید جدی قرار داشت، اما کمک و همراهی مسئولان در شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهر اصفهان برای تصفیه و خرید پساب‌ها همچنین خرید بیش از ۳۰ هزار تانکر موجب شد تا بحران خشکسالی پشت سر گذاشته شود."

وی تاکید می کند: "به سبب تحلیل‌های نادرست در سطح ملی، برنامه‌هایی از این دست باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد."

تصفیه خانه شمال شهر ظرفیت تامین آب برای ۳۵۰ هکتار از ۳۷۰۰ هکتار فضای سبز شهر اصفهان را دارد و بخشی از آب مورد نیاز فضای سبز نیز از تصفیه پساب سپاهان شهر تامین می‌شود.

توسعه فضای سبز پایدار در دستور کار شهرداری قرار دارد

شهردار اصفهان اریبهشت ماه امسال در نشست خبری و در جمع اهالی رسانه تاکید می‌کند: نگاه شهرداری به توسعه فضای سبز همانند گذشته نیست چرا که امکان استفاده از درختچه‌ها و درختان با مصرف بالای آب وجود ندارد، باید اقدامات علمی در این زمینه انجام شده تا از درختان و گیاهان مقاوم به کم آبی برای حفظ فضای سبز شهر استفاده شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۷ هزار مترمربع چمن مقاوم به کم آبی جایگزین چمن‌های پرآب شهر شده است، می‌گوید: در سال جاری اعتبار زیادی برای توسعه فضای سبز در بودجه پیش بینی شده و توسعه ۵۲۰ هزار مترمربع فضای سبز نیز در دستور کار قرار گرفته‌ است.

وی خاطرنشان می کند: توسعه ۹۳۶ هزار متر مربع فضای سبز برای سال آینده پیش بینی شده است و هدف شهرداری اصفهان حرکت به سوی فضای سبز پایدار و مقاوم در برابر خشکسالی است.

بارش‌های سال آبی جاری جانی دوباره به فضای سبز شهر اصفهان داد

«جواد طاهری»، رییس‌گروه آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این‌باره به ایمنا می‌گوید: میزان تاثیر بارش‌ها بر افزایش آب زیرزمینی به سرعت قابل تشخیص نیست.

وی تاکید می‌کند: در بهترین حالت و در صورت درشتدانگی ذرات سطح جذب از هر میزان بارش تنها ۲۰ درصد آب به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند، مابقی آب بارش تبخیر و جذب گیاه شده یا بر روی سطح زمین جاری می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: میزان نفوذ آب بارش به سرعت قابل اندازه‌گیری نیست، این میزان نفوذ ماهیانه رصد شده و در پایان سال آبی میزان بالا آمدگی و تاثیر آن بر سطح آب زیر زمینی بر روی هیدروگراف مشخص می‌شود در این‌صورت امکان مقایسه میزان آب‌های زیرزمینی در چند سال متوالی وجود دارد.

رییس‌گروه آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌افزاید: یکی از راه‌های تغذیه آبخوان‌ها استفاده از چاه‌های جذبی است این چاه‌های جذبی ظرفیت چندانی برای ذخیره آب ندارد، اما راهکار مناسبی برای کنترل و هدایت جریان آب به منظور جذب بهتر و نفوذ در زمین است.

طاهری ادامه می‌دهد: با این وجود تعداد چاه‌های جذبی در سطح شهر اصفهان زیاد نیست.

میزان آب‌گیری چاه‌های حریمی به ضخامت آبخوان‌ها بستگی دارد

وی می‌افزاید: چاه‌های حریمی مجاور رودخانه به سرعت از آب زاینده رود متاثر شده و پر آب می‌شود، چاه‌های شهرداری و چاه‌های کشاورزی که به فاصله ۵۰۰ تا هزار متری رودخانه قرار دارد جز چاه‌های حریمی است.

رییس‌گروه آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید: چاه‌هایی تحت عنوان چاه‌های پیزومتر برای اندازه گیری میزان افزایش سطح آب چاه وجود دارد، میزان آب‌کشی بیشتر چاه‌های حریمی که در حاشیه رودخانه هستند ۱۰۰ درصد است.

طاهری اظهار می‌کند: چاه‌ها چندان قابلیت ذخیره آب را ندارد و میزان آب درون آن بسته به عمق چاه و ظرفیت آن متفاوت است.

وی ادامه می‌دهد: ضخامت آبخوان و مدت زمان جریان آب، میزان و مدت زمان آبدهی آبخوان به چاه را پس از قطع جریان رودخانه مشخص می‌کند، ضخامت این آبخوان‌ها بسته به شرایط منطقه و میزان آبرفت چاه، متفاوت است.

رییس‌ گروه آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید: راهکارهایی همانند حفر تونل تا ۵۰ درصد در میزان آب دهی‌‎ آبخوان موثر است، این تونل‌ها در چاه به صورت افقی، در جهت‌های مختلف، عمود بر شیب منطقه و به صورت دستک‌هایی حفر می‌شود.

تابستان امسال وضعیت بهتری برای فضای سبز شهر اصفهان پیش‌بینی می‌شود

«فروغ مرتضایی نژاد»، مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر اصفهان در این باره می‌گوید: جاری شدن رودخانه موجب تغذیه چاه‌ها در شهر و به خصوص در حریم رودخانه شده است، این دسته از چاه‌های سطح شهر به سبب نزدیکی به رودخانه با جاری شدن آن معمولا پر آب می‌شود.

وی می‌افزاید: سال گذشته یکی از مشکلات اساسی چاه‌ها به خصوص در بعضی مناطق خشک شدن آن‌ها بود، اما امسال با جاری شدن رودخانه زاینده رود چاه‌ها یا سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شده و سطح آب بالاتر آمده است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر اصفهان با اشاره به بارندگی‌های بهاری خاطرنشان می‌کند: این بارش‌های بهاری میزان نیاز درختان به آبیاری و استفاده از منابع آب زیرزمینی را کم می‌کند در حالی که نیاز اساسی فضای سبز شهر برای آبیاری از خرداد تا شهریور ماه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با وجود بارش باران در فصل بهار، خشکی رودخانه موجب از دست رفتن ذخیره آب چاه‌ها شد، تصریح می‌کند: در سال ۹۷ اقداماتی برای استفاده از پساب تصفیه شده در چرخه فضای سبز انجام شد.

مرتضایی نژاد ادامه می‌دهد: این اقدامات موجب شد تا بخشی از پساب سپاهان شهر تصفیه و برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

وی می‌گوید: اقدامات دیگری نیز در سال جدید برای تصفیه پساب ثانویه و انتقال آن وجود دارد در این راستا سعی شده تا حد ممکن از منابع آب زیرزمینی یا چاه‌ها استفاده نشود زیرا هرچه میزان مصرف آب‌های زیر زمینی کمتر باشد ذخیره آب چاه‌ها نیز برای آینده بیشتر می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر اصفهان تاکید دارد: امسال برنامه ریزی‌ها برای دریافت بیشتر پساب تصفیه شده در دستور کار قرار دارد تا منابع آبی بهتری برای فضای سبز مناطق سطح شهر به خصوص مناطقی با سرانه بیشتر فضای سبز فراهم شود.

به گزارش ایمنا، حفظ فضای سبز شهر اصفهان در هر شرایطی یک ضرورت است، در این راستا باید از راهکارهای نوین و متناسب با اقلیم منطقه شهری اصفهان استفاده کرد. هرچند سال آبی امسال سالی پر بارش برای اکثر مناطق کشور بود اما سهم بسیاری از مناطق استان از جمله شهر اصفهان و زاینده رود از این بارش‌ها، چشمگیر نبوده است.

پیش‌بینی‌ اقلیم شناسان نشان می‌دهد، سال‌های خشکسالی همچنان ادامه دارد و مدیریت منابع و راهکارهای کاهش مصرف آب تنها راه حل برای مقابله با خشکسالی و از بین رفتن تدریجی حیات فضای سبز، باغات و زمین‌های کشاورزی حومه شهر اصفهان است.

کد خبر 374594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.