۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
تخت فولاد میراثی فاخر برای اصفهان

جلسه هم اندیشی پیرامون آرامستان تخت فولاد با حضور جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته پژوهشی تحت عنوان "تحلیل مضمون خاطره نوشته‌ها و نظرات ثبت شده بازدیدکنندگان تخت فولاد اصفهان" با هدف نگرش و برداشت مخاطبان از این مکان انجام شد.

در این راستا دیدگاه‌های اظهار شده در دفاتر ثبت خاطره و دلنوشته در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ مطالعه و استخراج شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد بازدیدکنندگان این مکان را هویت‌مند تلقی نموده‌اند.

از نظر آنان تخت فولاد به لحاظ هویت زیباشناختی چشم‌گیر، به لحاظ هویت مکانی بی‌نظیر، به لحاظ هویت تاریخی ارزشمند و از نظر هویت معنوی‌ گرانمایه است.

در این جلسه در مورد سه محور اساسی  ابعاد هویتی تخت‌فولاد، الگوی حاصل شده از پروژه تحلیل مضمون نظرات بازدیدکنندگان مجموعه تخته فولاد و مهم‌ترین پیشنهادات در زمینه راهکارهای بهینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخت‌فولاد به عنوان یکی از سرمایه‌های نمادین شهر اصفهان و کشور از حضار سئوال و از نظرات آنان استفاده شد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این جلسه با بیان اینکه تخت فولاد و باغ رضوان دو ساحت گفتمانی در مورد مرگ در شهر اصفهان هستند، گفت: از نظر فلسفی دو مرگ آفاقی و شهودی در جهان وجود دارد که در طول تاریخ بشریت مورد تاکید بسیاری از فلاسفه، هنرمندان و تاریخ‌دانان بوده است.

محمد عیدی ادامه داد: مطالعات اخیر اجتماعی نشان داده هرچه جامعه نسبت به موضوع مرگ آگاه‌تر باشد میزان مسئولیت‌پذیری در اجتماع بیشتر شده و آگاهی کمتر جامعه نسبت به مرگ، میزان آسیب اجتماعی را زیاد می‌کند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نمادها در یک گورستان بسیار حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: گورستان تخت فولاد نمادگراست در حالی که مرگ هراسی در گورستان باغ رضوان بیشتر حس می شود زیرا این قبرستان نمادگرا نیست.

وی تاکید کرد: تخت فولاد در دل شهر قرار دارد و علما، هنرمندان، روحانیون و سایر مفاخر و انسان‌های مدفون در آن به نوعی جزئی از زندگی شهری محسوب می شوند. علما بر فراز منبر تصویری از جهان آخرت ارائه می دهند که موجب می شود مردم نسبت به عزیزان از دست رفته خود، حسی معنوی داشته باشند؛ این حست معنوی باعث خلق آثار زیبا در گورستانی مانند تخت فولاد شده است.

وی با بیان اینکه گورستان باید فضایی معنوی ایجاد کند اما این حس در آرامستان باغ رضوان وجود ندارد، افزود: فرشتههای حکاکی شده، خطاطی طاووس‌ و سایر نمادهای تخت فولاد حاکی از این حس و معرفت نسبت به جهان پس از مرگ است در حالی که در باغ رضوان همه عناصر یکدست است، چنین حسی دیده نمی شود.

عیدی گفت: روایت‌های تخت فولاد خواندنی‌ است زیرا علما و هنرمندان در نمادها و سنگ قبر معرفت و شناخت خود را نسبت به جهان پس از مرگ بیان داشته و آن جهان معرفتی را به نماد تبدیل کرده‌اند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مدل تخت فولاد ظرفیت استفاده به عنوان الگو برای شهرسازی دارد اما دستور العمل های یکسان که در آرامستان باغ رضوان وجود دارد، جایگاه و کارایی لازم در ساحت گفتمانی تخت‌ فولاد را ندارد. ساحت گفتمانی باغ‌ رضوان، حسی از جهان معرفتی فرد به صورت یک نماد ایجاد نکرده است.

عیدی تاکید کرد: گورستان‌ها جز جدایی ناپذیر شهرسازی است که جامعه را نسبت به موضوع مرگ آگاه کرده و هویت بخشی و هویت مندی آن در نوع مواجه با مرگ، آفاقی است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی گرجی عضو شورای فرهنگی تخت فولاد گفت: تخت فولاد هویت خود را از وجود مفاخری همچون علما، روحانیون، نویسندگان، فلاسفه، شاعران و مومنان و مومنین مدفون در این گورستان همچنین معماری اسلامی ایرانی خود دارد.

وی افزود: هویت‌مندی و هویت‌پذیری جامعه باید در دانشگاه، مدارس، آموزشگاه‌ها، مساجد و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته، سپس آنان با حضور در تخت فولاد از نزدیک با مفاخر این گورستان تاریخی آشنا شوند.

عضو شورای فرهنگی تخت فولاد خاطر نشان کرد: الگوی ارائه شده براساس دلنوشته‌ها و نظرات بازدیدکنندگان مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ بوده و قطعا نظرات آن ها طی این سال ها تغییر پیدا کرده است به علاوه مشخص نیست نظرات بازدیدکنندگان درباره کدامیک از از قسمت‌های تخت فولاد است.

حسین آقا محمدی رهنانی عضو شورای فرهنگی تخت فولاد اصفهان گفت: پژوهش‌های خوبی درباره ابعاد فرهنگی تخت فولاد انجام شده است اما این مجموعه نیازمند معرفی بیشتر است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته محققان و پژوهشگران دیدگاه ها و نظرات خود در مورد تخت فولاد را  ابراز کرده‌اند اما تخت فولاد به عنوان میراثی ارزشمند جای کار و تحقیق بیشتری دارد.

عضو شورای فرهنگی تخت فولاد اصفهان افزود: ارائه الگویی از دل‌نوشته‌های بازدید کنندگان فعالیتی شاخص و قابل تقدیر  است اما مصاحبه با سایر متخصصان و کسب نظرات آنان نیز باید مدنظر قرار گیرد.

آقا محمدی رهنانی پیشنهاد مصاحبه با بزرگان شهر و افراد مطلع از مجموعه تخت فولاد را داد و افزود: گفت و گو با بزرگان شهر در رشته‌های مختلف و بسیاری از چهره‌های علمی، ادبی و تاریخی در این زمینه بسیار مفید است زیرا شخصیت های علمی، دانشگاهی، حوزوی و هنری در رشته‌های مختلف اطلاعات و معلومات خوبی از این گورستان تاریخی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: ارزش مجموعه تخت فولاد به طورکامل دانسته نشده،  این در حالی است که بسیاری بزرگان به اشتیاق بازدید از این گورستان تاریخی و مشهور به اصفهان می‌آیند که این خود لزوم توجه به این میراث فاخر را گوشزد می‌کند.

کد خبر 374440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.