۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کروکی یادداشت معمارانه

"نمایشگاه استیکس، راندو و کروکی" تبدیل به محلی شده تا این ابزار معماری را در قالب های هنری به نمایش درآورد و هدف آن نیز پررنگ کردن بُعد هنری معماری بر بعد مهندسی آن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه "اسکیس، راندو و کروکی" با تغییر یک هفته‌ای زمان برنامه از جمعه ششم اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرد. این نمایشگاه به مناسب بزرگداشت روز معمار و سالروز شیخ بهایی آثاری از دانشجویان و هنرمندان معمار را در این سه قالب به نمایش گذاشته است. پیش از این مدیر گالری هرمس هدف برگزاری این نمایشگاه را " پرنگ کردن بُعد هنری معماری نسبت به رویکرد مهندسی آن" عنوان کرده بود.

میلاد صادقی، یکی از هنرمندان حاضر در گالری درگفتگو با ایمنا گفت: این گالری با دیگر گالری‌های هنری تفاوتی اساسی دارد چرا که در کروکی قصد خلق اثری صرفاً هنری را نداریم. در این نمایشگاه برنامه نقد آثار مختلف شرکت کنندگان توسط چند تن از اساتید برگزار خواهد که نشان از هدفمندی و دغدغه مندی فضای گالری است. در چند نمایشگاه دیگر نیز شرکت کردم اما در آنجا هدف فقط به نمایش در آمدن آثار بوده است.

وی با اشاره به اثر خود ادامه داد: اثر من مربوط به بنایی به نام تیمچه ملک بوده که این محل از نظر اهمیت معماری قابل ستایش است و ارزش بالایی دارد. این اثر مراوده‌ای بین من و این بنا است که مکان بسیار آرامش بخشی است و حال و هوای خیلی خوبی دارد. بازخورد مثبت بالایی از اثر خود گرفتم و امیدوارم برگزاری این مدل گالری‌ها ادامه دار باشد و بیشتر شود.

صادقی تاکید کرد: امیدوارم یک فرهنگ سازی در مورد این دست آثار بشود. آثاری مثل اسکیس، راندو و کروکی جدا از اینکه اثری هنری هستند یک مطالعه در زمینه معماری نیز هست. شاید کروکی از نظر زیبایی چیز زیادی برای گفتن نداشته باشد و نباید در کروکی دنبال زیبایی بگردیم. اگر این مسئله در جامعه معماری فرهنگ‌سازی شود کمک بسیار زیادی در آموزش و پیشرفت معماری خواهد کرد. کروکی یک جور یادداشت برداری معمارانه است و قرار نیست زیبا باشد.

"کروکی" را باید به مردم شناساند

نگار اصیلیان که یکی از هنرمندانی است که اثرش برای نمایش در این گالری انتخاب شده گفت: اثری که برای نمایش در گالری انتخاب شده از مسجد شیخ لطف الله است. تمام این اثر با نقطه کار شده و در آن از خط یا چیز دیگری استفاده نشده است. این نمایشگاه که به مناسب گرامیداشت روز معمار برگزار شد و با توجه به اینکه اولین سالی است که برپا می‌شود بسیار موفق عمل کرد.

وی افزود: یک بخش مهمی از معماری به اسکیس، راندو و کروکی مربوط می‌شود و نمایشگاه در هدف خود که پررنگ کردن این بخش از معماری بود موفق عمل کرد. برای عوام و توده مردم باید این بخش از معماری شناسانده شود، زمان‌هایی که در محل‌هایی مانند میدان نقش جهان برای کروکی زدن حاضر می‌شویم، بیشتر افراد تصور می‌کنند که نقاش هستیم و نقاشی می‌کشیم!

اصیلیان تاکید کرد: باید تفاوت‌های بین کروکی و نقاشی برای افراد غیر متخصص مشخص شود. کروکی جدا از بحث هنری برای معماران ارزش علمی دارد. وقتی از یک اثر کروکی می‌کشیم نکات معماری آن را بررسی می‌کنیم و نکات مثبت و منفی اثر را در کروکی بازتاب می‌دهیم.

کد خبر 374202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.