تشکیل پرونده الکترونیک برای ۶۰ درصد جمعیت سن بالای ۳۰ سال در استان

گلپایگان- رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای ۶۰ درصد جمعیت استان که بالای ۳۰ سال سن دارند پرونده الکترونیک تشکیل شده و به صورت هوشمندانه سلامت افراد رصد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، کمال حیدری امروز (چهارشنبه) در آیین تجلیل از خیران سلامت گلپایگان با تبریک هفته سلامت، اظهار کرد: همکاران در حوزه بهداشت و درمان علی رغم مشکلات اقتصادی صادقانه به خدمت مشغول هستند و به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در زمینه عملکرد رتبه نخست کشوری را به دست آورده است.

وی افزود: در استان اصفهان با کمک خیران در ۱۰ ساله گذشته حدود ۵۰۰ مرکز بهداشتی و ۲۲ هزار متر مربع فضای بیمارستانی با کمک ۲۰۰ میلیارد تومانی خیران تعمیر و تجهیز شده است.

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت شعار "مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت" را برای کل جمعیت کره زمین تعریف کرده است، افزود: به همین منظور از دو سال گذشته تاکنون با همت و تلاش کل مجموعه بهداشت و درمان استان برای ۶۰ درصد جمعیت استان که بالای ۳۰ سال سن دارند پرونده الکترونیک تشکیل شده و به صورت هوشمندانه سلامت افراد رصد می‌شود.

وی افزود: با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت هر شهروندی در کل استان با انجام تست‌ها و سؤالات متوجه می‌شود که چه نوع بیماری و چه زمینه‌ای از بیماری را دارد.

حیدری ادامه داد: با تشکیل پرونده الکترونیک برای افراد بالای ۳۰ سال سن حدود یک میلیون و ۷۰ هزار نفر خطر سنجی کردند که ۱۰ درصد ( ۱۰۷ هزار نفر) بیمار دیابتی شناسایی شدند که ۳۵ درصد آنها از بیماری خود اطلاع نداشتند و همچنین ۱۵ درصد افراد دچار بیماری فشار خون بالا بودند که ۵۰ درصد از بیماری خود بی اطلاع بودند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی بهداشت و درمان  بیماران دیالیزم هستند، افزود: سال گذشته ۳۵ درصد بیماران دیابتی‌ شناسایی شدند و توانستیم بیماری آنها را کنترل کنیم و اگر همین روال ادامه داشته باشد این ۳۵ درصد بیمار دچار عوارضی نخواهند شد.

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تمام سعی و تلاش ما کنترل و سرایت انواع بیماری‌ها در جامعه است، گفت: با تشکیل پرونده الکترونیک تعداد ۲۵۸ بیمار در معرض سرطان سینه و ۶۵ بیمار دچار سرطان روده شناسایی شدند که با هزینه ۲۰۰ هزار تومان از نفوذ این بیماری‌ به افراد جلوگیری شد.

وی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون ۲۵ سال امید به زندگی افزایش پیدا کرده است بعنی طول عمر افراد از ۵۶ سال به ۷۹ سال افزایش یافته است که در بحث افزایش امید به زندگی در ردیف ۴۰ کشور دنیا قرار داریم.

حیدری تأکید کرد: امروزه در جهان با صنعتی شدن زندگی و افزایش بیماری‌های غیر واگیر و استرس شکل بیماری‌ها تغییر پیدا کرده است و همچنین در ایران نیز با همین مشکل مواجه هستیم.

کد خبر 373933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.