آفت ملخ صحرایی با سمپاش‌های نوین قابل کنترل است

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از رشد ۲.۵ برابری سمپاش‌های موجود در کشور طی شش سال اخیر خبر داد و اعلام کرد: با استانداردسازی و همچنین تولید سمپاش‌های نوین به ویژه توربینی زراعی و باغی، آفت ملخ صحرایی قابل کنترل است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی اظهار کرد: سمپاش‌های توربینی زراعی و توربینی باغی به دلیل ظرفیت و راندمان بالا و سرعت عملی که دارد، می توانند برای مبارزه با ملخ صحرایی بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان این‌که در دولت تدبیر و امید زیرساخت‌های مناسبی برای تولید و عرضه سمپاش‌های نوین در حوزه کشاورزی ایجاد شده است، تصریح کرد: سال ۱۳۹۲ در حوزه ساخت و عرضه سمپاش‌های توربینی زراعی و توربینی باغی دو شرکت داشتیم اما اکنون در این حوزه ۲۰ تا ۲۵ عرضه کننده فعالیت می کنند.

عباسی، مبارزه نکردن با این ملخ صحرایی در عربستان و شرایط اقلیمی در ایران را از دلایل هجوم این آفت به استان‌های جنوبی دانست و گفت: با این حال زیرساخت‌های مبارزه با این آفت در بخش مکانیزاسون کشاورزی فراهم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فقط باید مدیریت به‌کارگیری از سمپاش‌های توربینی زراعی و توربینی باغی و زمانبندی برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی را انجام دهیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: یکی از فاکتورهای مهم در سمپاشی و مبارزه با ملخ صحرایی، سرعت عمل است زیرا جابه‌جایی این آفت سریع است.

وی افزود: در شرایط بحرانی، استفاده از سمپاش‌های هوایی نیز توصیه می شود که در این زمینه محدودیت هایی مانند نزدیکی مکان مبارزه به گاوداری‌ها و دامداری‌ها وجود دارد.

عباسی تعداد سمپاشی‌های فعال در حوزه کشاورزی در سال ۱۳۹۲ را حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: اکنون این عدد به ۱۷۵ هزار دستگاه سمپاش رسیده و بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه انواع سمپاش در اختیار کشاورزان قرار دارد.

کد خبر 373870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.