اجازه نمی دهیم شبه نظامیان از خاک پاکستان برای اقدامات تروریستی استفاده کنند

نخست وزیر پاکستان گفت: در پاکستان به این نتیجه رسیده ایم که نباید اجازه بدهیم گروه های شبه نظامی از خاک پاکستان برعلیه کشورهای دیگر برای اقدامات تروریستی استفاده کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «عمران خان» پیش از ظهر امروز - دوشنبه - در کنفرانس خبری مشترک با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران،اظهار کرد: در کشور همسایه افغانستان علیرغم حضور نیروهای ناتو و سرباران امنیتی تروریسم هنوز از بین نرفته است.

وی با بیان این که ما دستاوردهای فراوانی در مبارزه تروریسم داشته ایم،گفت: تمام گروه های سیاسی در پاکستان به این نتیجه رسیده اند که نباید اجازه بدهیم گروه های شبه نظامی از خاک پاکستان برای اقدامات تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده کنند.

نخست وزیر پاکستان افزود: مهمترین دلیل سفر من به ایران موضوع تروریسم است. اگر مسئله تروریسم وجود نداشت اختلافات افزایش پیدا نمی کرد و مسئله تروریسم است که باعث افزایش اختلافات شده و مهم بود که این سفر را انجام دهم.

وی با اشاره به حضور رییس سازمان امنیت پاکستان در جمع همراهان خود گفت: ما در پاکستان از تروریسم رنج می بریم و کشوری هستیم که بیشترین رنج را از این مسأله برده ایم به طوری که در ١٢ تا ١٣ سال گذشته بیش از هفتاد هزار نفر تلفات جانی داشتیم.باید از ارتش و نهادهای اطلاعاتی پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکر کنم.

عمران خان در ابتدای سخنان خود با قدردانی از میزبانی رییس جمهوری و مقامات ایران در سفر خود به مشهد و تهران گفت: من در زمان دانشجویی در سال ١٩٧٢ به ایران سفری داشتم آن زمان شکاف فرهنگی عمیقی میان فقرا و اغنیا دیدم، اما طی این دو روز که به ایران سفر کردم با چشمان خود دیدم که این شکاف بسیار کاهش پیدا کرده است.

نخست وزیر پاکستان کاهش شکاف بین فقرا اغنیا را از برکات انقلاب اسلامی در ایران است عنوان کرد و گفت: ما هم از انقلاب ایران حمایت می کنیم و در پاکستان جدید بدنبال چنین انقلابی هستیم تا فاصله فقرا و اغنیا را کاهش دهیم.

عمران خان افزود: ما مثل افغانستان نیستیم که علیرغم حضور نیروهای ناتو سربازهای امنیتی نتوانستند تروریسم را از بین ببرند. ما دستاوردهای فراوانی در مبارزه تروریسم داشته ایم و اکنون تمام گروه های سیاسی در پاکستان به این نتیجه رسیده اند که نباید اجازه بدهیم گروه های شبه نظامی از خاک پاکستان برای علیه کشورهای دیگر برای اقدامات تروریستی استفاده کنند.

وی گفت: چند روز قبل ١۴ نیروی امنیتی ما در یک عملیات تروریستی در استان بلوچستان پاکستان کشته شدند؛ ما می دانیم که ایران هم از تروریسم و گروه های تروریستی که از خاک پاکستان برای عملیات های تروریستی استفاده می کنند رنج می برد، به همین دلیل رییس امنیت کشور ما در این سفر همراه من به ایران آمده است و با همتایان خود ملاقات و مذاکراتی خواهد داشت.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: باید این ارتباط و اعتماد را برقرار کنیم و به همدیگر اطمینان دهیم که هر دو کشور اجازه نمی دهند (گروه های تروریستی) از خاکشان برای عملیات و اقدامات تروریستی استفاده شود ما نیازمند اعتماد سازی و همکاری های بیشتر در حوزه های مختلف در آینده هستیم.

عمران خان با اشاره به شرایط افغانستان یادآور شد: این کشور همسایه چهار دهه در جنگ به سر می برد و مردم این کشور در رنج هستند. ما پذیرای ۴ میلیون مهاجر از مردم افغانستان هستیم و اطلاع دارم که در ایران نیز ٣ میلیون مهاجر افغانستانی حضور دارند پس به نفع دو کشور است که صلح در افغانستان برقرار شود.

وی افزود: ما آماده هر گونه همکاری با تهران هستیم تا موضوع افغانستان را از طریق گفت و گو و راه های سیاسی و دیپلماتیک حل کنیم زیرا اگر صلح در افغانستان حل شود نه تنها برای مردم افغانستان که چهل سال است در رنج هستند مفید خواهد بود، بلکه برای مردم ایران و پاکستان مفید خواهد بود و باعث تقویت و افزایش تجارت و اشتغالزایی و استانداردهای زندگی می شود.

عمران خان گفت: در نشست امروز نیز در زمینه همکاری برای رسیدن به یک راه حل سیاسی و ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان گفت و گو کردیم.

نخست وزیر پاکستان درباره مسأله فلسطین با تاکید بر اینکه «بدون عدالت صلح ایجاد نمی شود» افزود: بی عدالتی گسترده ای بر ضد مردم فلسطین در جریان است؛ به ویژه تصمیم اسراییل برای اشغال بلندی های جولان و همچنین اعلام کردن اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل که در تناقض با حقوق و قوانین بین‌المللی است و حقوق فلسطینی ها را ضایع می کند و باعث بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه می شود.

عمران خان افزود: در کشمیر نیز قطعنامه سازمان ملل متحد حق تعیین سرنوشت مردم این منطقه را به رسمیت شناخته، اما نیروهای هندی حدود ٣٠ سال است که به مردم کشمیر فشار می آورند و آنها را سرکوب می کنند و ۷۰۰ هزار کشمیری تا کنون کشته شدند نیروهای امنیتی هند تعداد زیادی از مردم کشمیر را به قتل می رسانند.

نخست وزیر تاکید کرد : راه حل نظامی در کشمیر پاسخگو نیست و نیازمند گفت و گو و یافتن راه حل سیاسی هستیم و اگر مسأله کشمیر حل شود، تمام شبه قاره پیشرفت خواهد کرد و تجارت برقرار خواهد شد و برای ایران و پاکستان مفید خواهد بود زیرا ایران از طریق پاکستان می تواند به بازار هند و چین متصل بشود که البته منوط به این است که صلح و ثبات از طریق گفت و گوی سیاسی و نه راه حل نظامی برقرار بشود.موضوع کشمیر هم همانند موضوع فلسطین است.

عمران خان بیان کرد: در نشست امروز ما درباره همکاری در حوزه های مختلف گفت و گو کردیم و به این نتیجه رسیدیم که توسعه تجارت به نفع هر دو ملت و دو کشور خواهد بود و باید ثبات اقتصادی افزایش پیدا کند.

نخست وزیر پاکستان افزود: ما به توسعه روابط با ایران علاقه مندیم و می دانیم ایران در حوزه های مختلف از جمله در حوزه مهارت و مراقبت های اولیه بهداشتی یکی از بهترین نظام ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد به همین دلیل وزیر جدید بهداشت پاکستان در این سفر با من به تهران آمده است و علاقه مندیم از تجارب ایران در حوزه مراقبت های اولیه بهداشتی استفاده کنیم.

عمران خان گفت: همچنین وزیر صنعت و تجارت پاکستان در هیات همراه من حضور دارد. امیدواریم در حوزه انرژی و علوم و فناوری نیز مناسبات و روابط دو جانبه را گسترش دهیم.

کد خبر 373691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.