۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
ماجرای طغیان مارها در همدان چه بود؟

طی روزهای اخیر انتشار خبر طغیان مارها در همدان در برخی رسانه ها و فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی بین شهروندان این استان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه خبری مبنی بر طغیان مارها در همدان به نقل از مهدی صفی‌خانی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در یکی از رسانه ها و همچنین فضای مجازی انتشار یافت که موجب نگرانی مردم این استان و سایر شهرها شد، این در حالی است که مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تکذیب این خبر اظهار کرد: در سال جاری هیچ گونه ماری در استان همدان مشاهده نشده است. طی روزهای گذشته خبری به نقل از من تحت عنوان طغیان مارها در استان همدان در رسانه ها منتشر شد که قویاً این خبر را تکذیب می کنم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط طبیعی استان همدان در زیستگاه‌ها گونه‌های مختلف خزندگان، از جمله مارها وجود دارد و این موجودات در زیستگاه‌های خود زندگی می کنند. طغیان مارها صحت ندارد و هیچ گونه ماری مشاهده نشده است، به طور کل هر آنچه که از جانب من در آن خبر مبنی بر طغیان مارها منتشر شده را تکذیب می کنم.

صفی‌خانی افزود: اصل خبر این است که خبرنگاری با من تماس گرفت و از من در خصوص طغیان مارها نظرخواهی کرد، من هم گفتم چنین چیزی را تایید نمی کنم اما آن خبرنگار گفت در برخی مناطق استان تعداد زیادی مار دیده شده که من در جواب وی تاکید کردم این مناطق باید پایش شود و خودمان این مناطق را بررسی کنیم. کارشناسی را به مناطقی که احتمال دیدن مارها وجود داشت فرستادیم، پس از تحقیقات و پایش ها مشخص شد هیچ ماری وجود نداشته است، اینها چوب شناور بر روی آب‌های مواج بوده است که برای برخی این ذهنیت پیش آمده که مارها طغیان کرده اند.  

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: من به آن خبرنگار این چنین گفتم که در پی بارندگی‌های سیل‌آسا در کشور ممکن است تعدادی از مارها در مناطق مختلف گیر کرده‌اند و یا براثر سیلاب و بارش شدید به سمت دشت‌ها حرکت کرده باشند، حتی شاید حدود چهار، پنج مار هم دیده باشید که این مسئله‌ای غیرعادی نیست و نباید علت آن را ناشی از افزایش زاد و لد و یا کوچ مارها دانست؛ چنین نیست.

صفی‌خانی افزود: ممکن است باران ماری را از زیستگاهش در حوضه آبریز حرکت داده باشد و همراه سیلاب‌ها در ماندابها گرفتار و مارها جمع شده باشند که به نظر می رسد دلیل شایعه های فضای مجازی همین مسئله باشد که به مرور زمان و با فروکش کردن آب به زیستگاه‌های طبیعی خودشان برمی‌گردند.

وی با بیان اینکه دراستان همدان مارهای سمی و غیرسمی وجود دارد، گفت: در بیشتر مناطق استان به ویژه در زیستگاه‌های دشتی که مردم نیز زندگی می کنند، مارها از نوع غیرسمی هستند و خطری ندارند، مارهای سمی بیشتر در مناطق کوهستانی و صعب العبور وجود دارند. سال گذشته یک گونه نادر اما سمی به نام "افعی راده" دراستان همدان به ثبت رسید.

کد خبر 373679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.