عمران خان فردا در ایران/خواب آشفته تحریم نفتی

حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان درتهران ، موج دوم هجوم ملخ‌ها در اردیبهشت ،خواب آشفته تحریم نفتی و اعتراف سیا و گزارش وزیر اطلاعات از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه -۳۰ فروردین ماه- است.

به گزارش ایمنا، عمران خان، نخست وزیر پاکستان فردا با هدف گسترش روابط تهران و اسلام آباد به ایران سفر می‌کند. نخست وزیر پاکستان ابتدا وارد مشهد شده و بعد از زیارت بارگاه امام رضا (ع) برای دیدارهای دیپلماتیک خود عازم تهران می‌شود. او روز گذشته در دیداری که با مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان داشت، تأکید کرد که این کشور اهمیت فراوانی برای همسایگانش بویژه ایران که علائق و اشتراکات فراوانی با پاکستان دارند، قائل است.

عمران خان با حائز اهمیت دانستن سفر خود به تهران، نسبت به گسترش و تعمیق روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد. تأکید نخست وزیر پاکستان برای گسترش رابطه با تهران در حالی که او بر مهیا شدن شرایط  برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور و ادامه روابط  مبتنی بر احترام و صراحت تأکید دارد، می‌تواند نشان دهنده آن باشد که پاکستان سعی دارد با میانه روی در بحبوحه تحولات منطقه بر تصویر مطلوب رابطه همسایگی مهر تایید بزند.

روزنامه ایران صفحه نخست خود را به حضور  عمران خان نخست وزیر پاکستان درتهران اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«عمران خان فردا در ایران» روزنامه ایران در ادامه افزود: با این حال وجود سوابق مشترک تاریخی، فرهنگی و مذهبی در کنار ضرورت‌های سیاست همسایگی، توجه جدی به تقویت مناسبات دوجانبه را در رویکرد سیاست خارجی دو کشور حائز اهمیت می‌کند. رویکردی که مقام‌های تهران و اسلام آباد برای پیگیری آن می‌کوشند زمینه‌های فعال کردن وجوه مختلف این همکاری را  مهیا کنند. بی تردید موضوع روابط اقتصادی و هدف‌گذاری دو طرف برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی که طی سال‌های اخیر و تحت تأثیر عوامل متعددی سیر نزولی یافته یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی نخست وزیر پاکــــــــستان با مقام‌های بلندپایه ایران خواهد بود. از سوی دیگر این سفر در شرایطی که گفته می‌شود عمران خان در منگنه روابط ایران و عربستان قرار گرفته از منظر منطقه ای نیز وجهه قابل توجهی پیدا می‌کند.

شاید پیامی که او پیشتر به گوش شاهزاده‌های سعودی رسانده که اسلام آباد در پی کاهش تنش میان تهران و ریاض است، رویکرد سیاست خارجه‌ای منطقه‌ای این سیاستمدار میانه‌روی پاکستانی را نمایان می‌کند. چه  سیاست او برای کاهش تنش میان عربستان و ایران در میان جریان‌های سیاسی پاکستان طرفداران بسیاری دارد. وجه مهم دیگر همکاری‌های تهران و اسلام آباد را باید ناظر به اهمیت جایگاه و مختصات پاکستان در همکاری امنیتی با ایران و مبارزه با گروه‌های تروریستی جستجو کرد. پاکستان این امکان بالقوه را دارد که یکی از کشورهای تأثیرگذار در مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم بر آمده از اندیشه‌های تکفیری باشد. بر همین اساس نیز احیای محور همکاری‌های مشترک تهران و اسلام آباد در موضوعات امنیتی منطقه بویژه جلوگیری از نفوذ تروریسم و کمک به ایجاد ثبات و امنیت در مرزها در زمره یکی از محورهای مهم مطرح شده در رایزنی‌های مقامات دو کشور قرار خواهد داشت.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست امروز خود  به بررسی هجوم ملخ‌ها به کشور پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«موج دوم هجوم ملخ‌ها در اردیبهشت‌» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود:با توجه به پیش‌بینی حضور ملخ‌ها تا پنج‌سال آینده در کشور و اینکه موجب آسیب و ضرر می‌شوند باید برنامه‌ریزی دقیق و مدونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم. در بهمن‌ماه سال گذشته موج اول مبارزه با ملخ‌های صحرایی با سمپاشی حدود ۲۱۰۰ هکتار در کل استان انجام شده است. مرحله دوم مبارزه را که مبارزه با پوره ملخ‌ها (بچه‌ملخ‌ها) است از شنبه و یکشنبه این هفته آغاز خواهیم کرد. پیش‌بینی می‌شود موج دوم ورود ملخ‌های مهاجر به کشور نیز از اواسط اردیبهشت باشد که در این مرحله پیش‌بینی مبارزه در سطح ۶‌هزار هکتار داشتیم، اما اکنون می‌بینیم نیاز به سمپاشی حدود ۸ تا ۱۰‌هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است. این ملخ‌ها تمام گیاهان سر راه خود را می‌خورند و اگر کنترل نشوند روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر قدرت پروازی و در صورت عدم‌مبارزه تا ۳۵۰۰ کیلومتر قدرت جابه‌جایی دارند یعنی اگر در استان بوشهر با ملخ‌ها مبارزه نشود به استان فارس و پس از آن به نقاط دیگر هدف می‌روند. در پی هجوم آفت ملخ به ۶ استان جنوبی کشور و هجوم به زمین‌های کشاورزی، گستره وسیعی از خاک این مناطق را تحت هجوم خود درآوردند.

روزنامه جوان صفحه نخست در قالب یک گزارش میدانی از حضور کالا های ایرانی در ویترین مغازه ها خبر داد در تیتر یک خود نوشت:«ویترین مغازه‌ها در اختیار کالای ایرانی» روزنامه جوان در ادامه افزود:در بازارها که سرک می‌کشی دیگر آن رنگ و تنوع کالاهای خارجی را در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها یا حتی داروخانه‌ها نمی‌بینی، بلکه کالاهای ایرانی را می‌بینی که با بسته‌بندی‌های جدید و زیبا چیده شده‌اند. بازار کفش هم همین وضع است، کالاهای باکیفیتی را با قیمت‌های متعارف (در قیاس با برندهای خارجی) می‌بینی که تا پیش از این کمتر در قفسه‌ها دیده می‌شد، اما آیا این وضعیت تهدیدی برای اقتصاد است یا فرصت؟ آیا با ایده‌های ظاهری مانند تفکیک دو وزارتخانه و حذف چهار صفر می‌توان رونق تولید ایجاد کرد؟

اگرچه کاهش واردات کالای لوکس و رجعت به کالای ایرانی چندان به مذاق «برندبازان» خوش نیامده است، اما می‌تواند نویدبخش تولیدکنندگان داخلی باشد و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند و با یک نظارت منصفانه شرایط سخت تحریم را هم برای مردم آسان‌تر کند. همانطور که بارش‌های چند ماه اخیر به‌رغم خسارت‌های تحمیلی به عده‌ای از هموطنان، امیددهنده به برخی کشاورزان است که: «ایران تا سه سال از بحران آب فاصله گرفت» برخی مسئولان می‌گویند دغدغه برای آب شرب در مکان‌هایی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند، حداقل یک سال و در برخی مناطق دو تا سه سال برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود که مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت، هر چند که این مسئله به معنای جبران منابع آب زیرزمینی نیست. با این حال آیا می‌توان بارندگی‌های امسال را بهانه‌ای برای رهاسازی آبخیزداری کشور کرد و همچنان به روش سنتی کشت کرد؟ پاسخ بدون شک خیر است!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود را به  بررسی تاثیرات افزایش قیمت نفت بر مصرف‌کنندگان آمریکایی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«خواب آشفته تحریم نفتی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: تنها دو هفته تا پایان مهلت معافیت از تحریم خرید نفت ایران زمان باقی است و ترامپ مجددا بر سر دوراهی افزایش فشارها بر ایران یا افزایش قیمت نفت قرار گرفته است. افزایش قیمت نفت ممکن است هزینه‌های بسیاری به‌خصوص در انتخابات پیش‌رو برای ترامپ داشته باشد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه‎های سالانه حمل‌ونقل در این کشور منجر خواهد شد. بنابراین رشد بیش از ۲۰ دلاری قیمت نفت از ابتدای سال‌جاری میلادی به معنای افزایش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری هزینه‌های حمل‌ونقل برای شهروندان آمریکایی است. در این میان به غیر از تحریم‌های نفتی ایران، مسائل دیگری در بازار نفت دخیل هستند که می‌توانند قیمت‌ها را در مسیر افزایشی یا کاهشی قرار دهند. افزایش تنش‌ها در لیبی، تحریم‌های نفتی ونزوئلا، توافق تجاری چین و آمریکا و تغییر قوانین حمل‌ونقل دریایی عواملی هستند که می‌توانند موجب افزایش قیمت نفت شوند و شانس تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را بیشتر کنند. در مقابل عواملی چون کاهش رشد اقتصاد جهانی، احتمال لغو توافق نفتی اوپک و متحدانش و افزایش تولید نفت شیل عواملی هستند که می‎توانند قیمت‌ها را کاهش دهند و احتمال افزایش فشارها بر ایران را بیشتر کنند.

روزنامه خراسان در  صفحه نخست امروز خود را به بررسی اعتراف سیا و گزارش وزیر اطلاعات پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«ناکامی امنیتی سیا» روزنامه خراسان در ادامه افزود:  همزمان با اذعان رئیس سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) به صرف «زمان، پول و خلاقیت بیشتر» در مقابله با ایران و روسیه و «تمرکز بیشتر» بر «دولت-ملت های رقیب آمریکا» به جای «داعش و القاعده»، وزیر اطلاعات از برخورد سربازان گمنام امام زمان(عج) با «۱۱۴ تیم تکفیری، ۱۱۶ تیم مرتبط با منافقین و ۴۴ تیم ضد انقلاب» طی یک سال اخیر خبرداد. موضوعی که به روشنی نشان می دهد «سیا» با وجود تلاش برای تغییر رویکرد علیه ایران بازهم مقابل دستگاه های امنیتی کشورمان ناکام مانده است؛ به خصوص این که وزیر اطلاعات از شناسایی ۲۹۰ جاسوس سیا در کشورهای مختلف نیز خبرداد.

کد خبر 373488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.