زنی که پول و شهرت نتوانست او را فاسد کند

ماری کوری، اولین زنی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل شد. زن دانشمندی که مشکلات و محدودیت‌های جامعه مردسالار نتوانست مانعی برای رسیدن به تعالی اش شود. او به شرافت نیز شهره بود تا حدی که آلبرت اینشتین در وصف او می‌گوید: "احتمالا ماری کوری تنها کسی بوده که پول و شهرت نمی‌توانست فاسدش کند."

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماری اسکلودوسکا کوری (Marie Sklofowska Curie)، یک زن دانشمند لهستانی الاصل با نام شناسنامه‌ای Maria Salomea بود. ماری در تاریخ هفت نوامبر ۱۸۶۷ در ورشو لهستان چشم به جهان گشود. تفاوت در نام کوچک به این دلیل است که ماری بعد از مهاجرت به فرانسه، تلفظ فرانسوی نام خود (از ماریا به ماری) را پذیرفت. ماری کوری در مراحل مختلف زندگی بانویی فوق العاده بود، از این رو نوشتن و سخن گفتن از او حتی در قالب کتاب هم نمی‌گنجد. اما برای آشنایی بیشتر و یادآوری به قدرت و استعداد نهفته در نهاد زنان، اشاره ای کوتاه به زندگی شخصی و حرفه ای این بانوی تاریخ ساز می‌کنیم.   

نوجوانی پرفراز و نشیب ماری

پدر ماری معلم فیزیک و ریاضی بود و مادرش نیز معلم بود. زندگی ماری مانند بسیاری از دانشمندان و انسان‍‌های موفق دیگر شامل فراز و نشیب‌های بسیاری بود. او مادرش را در سن ۱۰ سالگی از دست داد و پدرش به دلیل یک سرمایه گذاری اشتباه تمام پس انداز خود را از دست داد. به همین دلیل ماری مجبور بود در کنار تحصیل کار هم بکند. او از کارهایی که انجام می‌داد پس اندازی برای خود جمع می‌کرد و بخشی از آن را به خواهرش داد تا در فرانسه در رشته علوم پزشکی تحصیل کند.

ماری روزها به کارکردن به عنوان پرستار آموزگار در یک خانه مشغول به کار بود و شب‌ها به مطالعه فیزیک، شیمی و ریاضی می‌پرداخت. او همچنین در کلاس‌های درس و سخنرانی‌هایی که به صورت رایگان در یک کتابخانه لهستانی برگزار می‌شد شرکت می‌کرد. اما بعد از مدتی به دلیل مخالفت با حضور و تحصیل زنان در جامعه لهستان، از حضور ماری در کلاس‌ها و مراسم نیز ممانعت شد.

اخذ مدرک فیزیک و شیمی از دانشگاه سوربن پاریس

به دلیل محدودیت‌های موجود در جامعه لهستان، ماری در سال ۱۸۹۱ به پاریس مهاجرت کرد و در رشته فیزیک در دانشگاه سوربن پاریس مشغول به تحصیل شد. کلاس‌ها به زبان فرانسه برگزار می‌شد به همین دلیل ماری مجبور بود این زبان را به سرعت فراگیرد. او آپارتمانی در نزدیکی دانشگاه کرایه کرده بود که وضعیت مناسبی نداشت به همین دلیل زندگی به خصوص در فصول سرد سال، زندگی طاقت فرسایی را به او تحمیل می‌کرد. زبان جدید و همچنین شرایط دشوار زندگی در پاریس نه تنها مانع پیشرفت ماری نشد بلکه به او انگیزه ای در جهت تحقق رویاهایش می‌بخشید. او در سال ۱۸۹۳ و در سن ۲۶ سالگی به عنوان دانشجوی برتر، موفق به دریافت مدرک کارشناسی فیزیک شد. ماری، این بانوی خستگی ناپذیر یک سال بعد نیز موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شیمی از همان دانشگاه شد و سپس تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داد.

ازدواج ماری با دانشمند معروف و تحقیق بر اورانیوم

در سال ۱۸۹۵ ماری با پیر کوری (Pierre Curie)  ازدواج کرد . در آن زمان پیر ۳۶ سال داشت و در حالی که به تازگی مدرک دکتری خود را دریافت کرده بود در دانشگاه تدریس می‌کرد. او دانشمندی شناخته شده و قابل احترام بود. در سن ۲۱ سالگی به همراه برادرش جک، مفهوم پیزوالکتریسیته را کشف کرده بود. تجربه و سابقه او در شاخه مغناطیس باعث کشف مهمی شد که امروزه به نام "نقطه کوری (Curie Point)" شناخته می‌شود. این نقطه دمایی است که مواد مغناطیسی در آن خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهند و به یک مغناطیس القایی تبدیل می‌شوند.

ماری پس از ازدواج به تحقیق بر روی مطالعات خود در زمینه دکتری مشغول بود. او برای تحقیقات خود عنصر اورانیوم را انتخاب کرده بود. همسر ماری پیگیر تحقیقات او بود و به دستاوردها و زمینه کاری ماری علاقمند شده بود. آنها با یکدیگر همکاری دوستانه ای در تمام مسائل زندگی و کاری داشتند تا جایی که ماری درباره رابطه‌شان گفته است: "من و همسرم به دلیل روابط صمیمانه و کارهای مشترک بینمان، به قدری با همدیگر متحد بودیم که تقریبا تمام زمان خود را با هم سپری می‌کردیم."

کشف پلونیوم و رادیوم

ماری و پیر تمرکز خود را به کشف و تحقیق بر روی عناصر دیگر معطوف کردند. اولین عنصر کشف شده پلونیوم نام داشت. ماری این نام را به خاطر احترام به وطن خود (Poland) انتخاب کرده بود. این زوج در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که پلونیوم ۳۰۰ برابر بیشتر از اورانیوم پرتو ساطع می‌کند. دومین عنصری که توسط ماری و همسرش کشف شد اورانیوم نام گرفت. آنها نام این عنصر را از روی نام لاتین کلمه پرتو  (Ray)انتخاب کردند و کشف کردند که رادیوم چندین میلیون برابر بیشتر از اورانیوم رادیواکتیویته دارد. درواقع رادیواکتیویتی (Radioactivity) یا پرتو افشانی اصطلاحی است که پیر و ماری برای قدرت تشعشع عناصری مانند اورانیوم، پلونیوم و رادیوم در نظر گرفتند و از آن در کاربردهای پزشکی و درمانی استفاده می‌کردند.

ماری کوری؛ اولین زن موفق به دریافت دو جایزه نوبل

ماری کوری در ژوئن ۱۹۰۳ مدرک دکتری خود را در رشته فیزیک دریافت کرد. داوران معتقد بودند که او بزرگترین تاثیر علمی تاریخ را در پایان نامه دکتری خود به جا گذاشته است. شش ماه بعد او به عنوان اولین زن، موفق به دریافت جایزه نوبل شد. درواقع، اولین و تا به حال تنها کسی که در طول زندگی خود در دو رشته متفاوت، دو جایزه نوبل به نامش ثبت شده، کسی نبوده جز ماری کوری! او اولین جایزه نوبل را در رشته فیزیک و دومی را در رشته شیمی دریافت کرد. همچنین ماری کوری اولین زن بود که کرسی استادی در دانشگاه پاریس را به دست آورد. موفقیت وی شامل نظریه رادیواکتیویته (اصطلاحی که خودش ابداع کرد) بود. این نظریه شامل روش هایی برای جداسازی ایزوتوپ و کشف دو عنصر پلونیوم و رادیوم است. مطالعات ماری کوری بر روی از بین بردن تومورها از طریق ایزوتوپ های رادیواکتیو متمرکز بود. وی دو مرکز پزشکی را، در پاریس و ورشو که امروزه از مراکز عظیم پزشکی هستند، با نام کوری تاسیس کرد. همچنین در جنگ جهانی اول، اولین مرکز درمانی رادیو پزشکی را نیز تاسیس کرد.

ماری تمام عمر و سلامتی خود را وقف علم کرد تا سرانجام در سال ۱۹۳۴ در سن ۶۶ سالگی دیده از جهان فروبست. دلیل مرگ او کم خونی آپلاستیک، به دلیل تماس با مواد رادیو اکتیو بود. کتاب‌ها و نوشته‌های ماری نیز حاوی رادیواکتیو هستند به همین دلیل آنها را در جعبه‌های مخصوص نگهداری می‌کنند. در جنگ جهانی اول بیش از یک میلیون سرباز توسط دستگاه‌های این دانشمند تحت عکاسی پزشکی قرار گرفتند. تمام فداکاری‌ها، از جان گذشتگی‌ها وخدمات ماری کوری، این دانشمند خستگی ناپذیر در تاریخ علمی و پزشکی، برای همیشه ثبت شده است.

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 373383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.