۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کلینزمن - ایران از ۹۸ تا ۹۸

نام یورگن کلینزمن سرمربی ۵۴ ساله آلمانی در ایران زیاد به گوش می‌خورد، در حال حاضر این مربی به عنوان جدی‌ترین گزینه سرمربیگری تیم ملی مطرح می‌شود و حتی شایعاتی درباره توافق با او نیز به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان کلینزمن با ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه آغاز شد، جایی که در مرحله گروهی ایران و آلمان هم گروه شدند. آلمان در آن سال با پیرترین تیم تاریخ خود در مسابقات حاضر شده بود و ایران یکی از بهترین نسل‌های خود را در زمین می‌دید. اما این تیم آلمان بود که با تیزهوشی کلینزمن در روزی که تیم برتر میدان نبود توانست به برتری برسد؛ در آن بازی کلینزمن زننده گل دوم آلمانی‌ها بود.
شاید در آن سال‌ها کاپیتان کارکشته آلمانی هیچگاه تصور نمی‌کرد روزی به عنوان اصلی‌ترین گزینه سرمربیگری تیم ملی ایران مطرح شود. کلیزمن هرچند در دوران بازی موفق بود و همیشه به عنوان بازیکن محبوب باشگاهی و ملی شناخته می‌شد، اما در دوران مربیگری نتوانست این موفقیت ها را تکرار کند.

 پس از جام جهانی ۹۸ کلینزمن تا سال ۲۰۰۳ در آمریکا به بازی مشغول شد و پس از آن خیلی زود به دنیای مربیگری پا گذاشت. او در سال ۲۰۰۴ و به عنوان نخستین تجربه به عنوان سرمربی روی نیمکت مانشافت‌ها نشست، انتخابی که باعث تعجب همه شد. کلینزمنی که به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ آلمان شناخته می‌شد و در لیست ۱۲۵ فوتبالیست برتر تاریخ نیز بود، اکنون در قامت سرمربی دومین تیم پرافتخار تاریخ دیده می‌شد.

دوران تاریک مربیگری

جام جهانی ۲۰۰۶ که به میزبانی آلمان‌ها برگزار شد نخستین تجربه مربیگری کلینزمن در یک تورنمنت بزرگ بود. در این جام فشار بالایی روی مانشافت برای جشن گرفتن چهارمین قهرمانی جهان در خاک خود بود. اما آلمان‌ها در نهایت با شکست در نیمه‌نهایی مقابل رقیب دیرینه یعنی ایتالیا یک فاجعه ملی را رقم زدند. پس از این اتفاق کلینزمن از هدایت تیم ملی آلمان کنار رفت و یواخیم لو به این منصب رسید.

بعد از دو سال دوری از دنیای مربیگری، کلینزمن در سال ۲۰۰۸ با بایرن مونیخ به دنیای مربیگری در عرصه باشگاهی پا گذاشت. او در یک سالی که در این تیم مشغول به کار بود موفقیت آنچنانی کسب نکرد و در پایان فصل توسط مدیران بایرن برکنار شد.

مهم‌ترین دوران سرمربیگری کلیزمن در تیم ملی آمریکا رقم خورد، او از سال ۲۰۱۱ هدایت یانکی‌ها را برعهده گرفت و پنج سال بر این مسند باقی ماند. کلینزمن در ابتدای قراردادش شرط خود را داشتن تمام اختیارات در تیم ملی عنوان کرد و قراردادی تا سال ۲۰۱۸ با این تیم به امضا رساند. این مربی آلمانی در یکی از اولین اقدامات خود دست به جوانگرایی گسترده در تیم زد و همچنین بازیکنان دو رگه را به اردو تیم ملی دعوت کرد.

یک پیروزی یک شکست در آمریکا

کلینزمن در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تیمی یکدست را به میدان فرستاد، آمریکایی‌ها در این جام با آلمان، پرتغال و غنا گروه مرگ را تشکیل داده بودند. اما آمریکا با نمایش خوب در بازی اول و دوم توانست غنا را مغلوب کند و با گرفتن یک امتیاز از پرتغالی‌ها به عنوان تیم دوم پشت‌سر قهرمان جام یعنی آلمان به دور بعد صعود کند. اگرچه در دور حذفی مسابقات بلژیک در یک بازی نفس‌گیر موفق به حذف تیم کلینزمن شد، اما نمایش آمریکایی‌ها در آن‌ جام دلچسب بود.

دوران افت کلینزمن و آمریکا از بعد از جام جهانی برزیل آغاز شد، کلینزمن در کوپا آمریکا نتوانست تیم ملی ایالات متحده را به موفقیت برساند و حتی این تیم از صعود به جام جهانی روسیه بازماند. کلینزمن نخستین مربی تیم ملی آمریکا محسوب می‌شود که در ۳۰ سال اخیر نتوانسته این تیم را به جام جهانی برساند.

قصه کلینزمن و آمریکا نیز مانند داستان کی‌روش و ایران سرانجام خوبی نداشت اما اکنون در محافل فوتبالی ایران،  این مربی آلمانی نزدیک‌ترین نام به نیمکت یوزها است. کلینزمن نشان داده مربی نتیجه‌گرایی نیست و سبک بازی مستقلی نیز ندارد، همیشه درباره اینکه آیا او می‌تواند یک نفر اول موفق در تیم‌ها باشد شک وجود داشته است.

کلینزمن و ایران، صعود یا سقوط؟

داستان کلینزمن و ایران از جام جهانی ۱۹۹۸ آغاز شد و ممکن است این قصه در سال ۱۳۹۸ با انتخاب کلینزمن به عنوان سرمربی ایران وارد بُعد تازه‌ای شود. تا همین‌جای کار هم واکنش‌ها نسبت‌ به این شایعه بسیار متفاوت بوده است، بسیاری از حضور این مربی آلمانی در ایران استقبال کرده‌اند و عده دیگری حضور کلینزمن بر روی نیمکت تیم ملی را یک اشتباه بزرگ دانسته‌اند.

از سوی دیگر یک مانع بزرگ بر سر راه حضور کلینزمن در تیم ملی ایران نیز وجود دارد؛ پاسپورت آمریکایی! کلینزمن یک شهروند آمریکایی است و پاسپورت این کشور را نیز دارد به همین دلیل و به خاطر وجود تحریم‌ها، کلاف حضور کلینزمن و مشکلات حقوقی و بانکی این دو سردرگم‌تر خواهد شد. حتی در بین رسانه‌ها مطرح شده که کلینزمن از ترس تحریم‌هایی که می‌تواند حتی زندگی شخصی او را تحت تأثیر قرار دهد، از عقد قرارداد با ایران امتناع کرده است.

حشمت مهاجرانی، سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ از موافقان حضور کلینزمن در ایران است، او گفته است "کلینزمن انتخاب با کلاسی برای تیم ملی است و او را یک مربی با شخصیت می‌دانم. ضمن اینکه همه فاکتورهای یک مربی بزرگ را دارد که چه در زمانی که بازی کرده و چه در زمان مربیگری، نتایج خوبی گرفته است و کارنامه دارد؛ به اعتقاد من کلینزمن هم مربی برنامه و هم مربی نتیجه است. "

یورگن کلینزمن اکنون به عنوان جدی‌ترین نام مطرح شده برای سرمربی تیم ملی مطرح است، اینکه چقدر این انتخاب می‌تواند درست باشد را باید در نتایج قبلی این مربی که چندان هم دلچسب نبوده‌اند، جستجو کرد. با توجه به تفاوت امکانات و سخت‌افزاری که کلینزمن در تیم‌های پیشین خود تجربه کرده و تیم ملی ایران می‌شود به این نتیجه رسید که حضور این مربی در بهترین تیم آسیا چالش‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 372972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.