مصونیت شهر اصفهان در برابر روان آب‌ها

یک کارشناس شهرسازی گفت: تدابیر اندیشیده شده به منظور جلوگیری از وقوع سیلاب در یک شهر، شامل دو قسمت تدابیر در نظر گرفته شده یا نقاط بهینه حین اجرای یک طرح و تدابیر در نظر گرفته شده پس از ایجاد یک طرح است.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمانی که بحران ایجاد شده از نقاط بهینه یک پروژه فراتر رود، مدیران شهری نیازمند اتخاذ تدابیری در قالب مدیریت بحران هستند که به نام «نقاط بحرانی» شناخته می‌شود.

وی با اشاره به تدابیر مد نظر در حین ساخت یک طرح شهری افزود: کوبشی که به منظور ساخت یک معبر و آسفالت سطح آن انجام می‌شود، موجب فرونرفتن آب‌های حاصل از باران‌های شدید شده و روان آب ایجاد می‌کند؛ در این صورت ایجاد چاه‌های جذبی به منظور جذب این روان آب‌ها در زمان انجام یک پروژه شهری از جمله پروژه ایجاد معابر و خطوطی ترافیکی شهر، بسیار حایز اهمیت است

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه ساخت چاه‌های جذبی در فرآیند اجرایی یک پروژه بسیار مهم است، ادامه داد: روان آب‌ها در سطح شیب دار معابر به راه افتاده، در یک نقطه به هم رسیده و موجب ایجاد سیلاب می‌شود در نتیجه در یک طرح شهری، حتما باید از چاه‌های جذبی به منظور کنترل روان آب ها استفاده شود.

مومنی با اشاره پیشینه تاریخی اصفهان در زمان شیخ بهایی، تصریح کرد: از زمان گذشته مادی‌ها مسیرهای کمکی بوده است که در صورت ایجاد روان آب، بتوان آب‌ها را به بخش‌های مختلف آن انتقال داد.

وی با اشاره به به طراحی اولیه شهر اصفهان و اهمیت پوشش گیاهی عنوان کرد: در زمانی گذشته به گونه‌ای تدبیر شده بود که این روان آب‌ها به خوبی کنترل و پوشش گیاهی مانع از ایجاد سیلاب می‌شد البته امروز نیز احداث چاه‌های جذبی، توجه ویژه به پوشش گیاهی و توجه به حفظ و نگهداری از مادی‌های سطح شهر اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از طرح‌های انجام گرفته در شهر اصفهان، حریم مادی حفظ نشده و یا در مواردی نیز مسدود شده در حالی که این مادی‌ها در مواقع بحرانی بسیار موثر است.

مومنی ادامه داد: بستر رودخانه زاینده رود نزدیک به ۱۵ سال پیش، گسترده و عملیات خاکبرداری در آن انجام شد که این اقدام موجب جلوگیری از پس زدگی آب در مواقع بارش باران شدید شده و کنترل روان آب‌ها و سیلاب‌ها به خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: ورودی صفه به سمت دروازه شیراز از جمله بخش‌های شیب‌دار شهر اصفهان است که برای مقابله با ایجاد روان آب ها در  این بخش از شهر، تونل‌ها و کانال‌های زیر زمینی احداث شده تا روان آب‌ها قابل کنترل باشد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به تدابیر از پیش اندیشیده شده برای شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در شهر اصفهان، به راه افتادن روان آب یا سیلاب، غیر ممکن است و تدابیری از قبل برای مهار این روان آب‌ها اندیشیده شده است.

کد خبر 372792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.