۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
عملکرد مثبت بورس در سال ۹۷

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال گذشته به ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد رسید که ۱۳.۵۲ درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته (بهمن ماه) و ۸۶ درصد به نسبت ابتدای سال را در کارنامه خود ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از پر طرفدارترین بازارهای مالی در جهان محسوب می شود که طبق نظر کارشناسان یکی از پربازده ترین بازارهای مالی در بلند مدت نیز به شما می‌رود. تغییرات شاخص کل و ارزش معاملات در این بازار یکی از شاخص های اندازه گیری رونق صنایع در جوامع است. در ایران نیز این بازار فعال و مورد استقبال بسیاری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است.

بر اساس آمار ارائه شده؛ بورس تهران در حالی سال ۹۷ را شروع کرد که شاخص بورس در آخرین روز کاری سال ۹۶، عدد ۹۶ هزار و ۲۹۰ را ثبت کرده بود. شرایطی که به خاطر نبود قطعیت وضعیت اقتصادی آینده به واسطه یلاتکلیفی در خروج آمریکا از برجام، قیمت دارایی های امن نظیر طلا و دلار افزایش یافته بود. در فرودین ماه این سال شاخص بورس با ۷۶۶ واحد کاهش نسبت به اسفندماه ۹۶ به رقم ۹۵ هزار و ۵۲۴ واحد رسید اما ارزش معاملات با ثبت ۲۰ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال کاهش ۷۸.۹۶ درصدی را نسبت به اسفند ۹۶ تجربه کرد.

با فرا رسیدن اردیبهشت ماه و نزدیک تر شدن به موعد مقرر اعلام نتیجه ماندن یا خروج آمریکا از برجام و نگرانی درباره وضعیت آینده، سرمایه‌های خرد به طور پیوسته از بورس خارج می شدند و شاخص بورس به سطح ۹۲ هزار واحد رسید در حالی که با خروج آمریکا از برجام، بورس جان گرفت و در کانال ۹۵ هزار واحد وارد شد. در پایان اردیبهشت ماه نیز ارزش روز معاملات به رقم هفت هزار و ۷۳۶ میلیارد ریال رسید و شاخص کل نیز رقم ۹۵ هزار و ۲۲۷ واحد را ثبت کرد.

آخرین روز کاری اردیبهشت ماه اگرچه با کاهش شاخص کل نسبت به آخرین روز اسفند ۹۶ همراه بود اما بازار روند صعودی داشت به گونه ای که در نیمه دوم خرداد ماه با ثبت بیش از ۱۳ درصد بازده توانست به کانال ۱۰۹ هزار واحدی وارد شود تا پرونده سه ماهه اول سال ۹۷ بورس، با رشدی نسبت به سه ماهه آخر سال ۹۶ بسته شود.

در پایان معاملات تیر ماه ۹۷،  شاخص کل با ۴۲ واحد کاهش نسبت به خرداد ۹۷، به رقم ۱۰۸ هزار و ۸۳۱ واحد رسید که این رقم رشد ۱۳ درصدی را نسبت به ابتدای سال ۹۷ نشان می داد. با وجود کاهش شاخص بورس در اولین ماه از تابستان ۹۷ به نسبت خردادماه، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۹۶ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به خرداد ماه ۹۷، ۴۰ درصد افزایش یافته بود.

روابط عمومی بورس تهران نیز اعلام کرد که "در پایان معاملات مردادماه ۹۷،  شاخص کل با ۲۸ هزار و ۸۰ واحد افزایش نسبت به تیرماه ۹۷، به رقم  ۱۳۶هزار و ۹۱۱ واحد رسید که به معنای ۲۶ درصد افزایش به نسبت ماه گذشته خود بود. در دومین ماه از تابستان ۹۷، ارزش کل معاملات اوراق بهادار نیز به ۱۴۲ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به تیر ماه این سال، ۴۷ درصد افزایش یافته بود.

عملکرد قابل قبول شرکت‌های بورسی، راه اندازی بازار دوم ارز و صدور مجوز برای عرضه ارز صادرکنندگان بزرگ بورسی از جمله مهمترین اتفاقات موثر در استقبال‌هایی از بازار سهام در مردادماه ۹۷ بود.

در آخرین روز کاری شهریورماه سال گذشته نیز بازار بورس تهران با ثبت ۲۶ درصد افزایش در ارزش معاملات، به رقم ۱۷۹ هزار و ۸۸۹ میلیارد ریال رسید تا دفتر دومین سه ماهه سال ۹۷ نیز با رشد چشمگیر بازار بورس به پایان برسد.

با فرارسیدن سومین فصل از سال ۹۷ بورس همچنان در مسیر صعودی خود قرار داشت، صعودی که به واسطه افت ارزش ریال به واسطه خروج آمریکا از برجام با خارج شدن سرمایه‌های ریالی از بانک‌ها به سمت بورس و بازارهایی همچون طلا و دلار رخ داد.

پایان مهرماه سال گذشته شاخص بورس با ثبت رکورد ۱۸۷ هزار و ۷۷۸ واحدی بر تداوم روند افزایشی این بازار مهر تائیدی کوبید تا بورس همچنان صعودی بماند. اما طبق آمار موجود در پایان آبان ماه شاخص کل بورس با افتی نسبت به مهرماه در کانال ۱۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و با ۱۲هزار و ۶۶ واحد کاهش نسبت به مهرماه ۹۷، رقم ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحد را به ثبت رساند.

همچنین در دومین ماه از پاییز ۹۷، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۵۸ هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال رسید که نسبت به مهر ماه، ۴۹ درصد کاهش را نشان می داد و به این ترتیب دومین ماه پاییز هم در سراشیبی سپری شد.

سومین ماه سه ماهه سوم سال ۹۷ نیز با ثبت عدد ۱۵۶ هزار و ۸۳ واحد به پایان رسید. هرچند در این فصل بورس روند کاهشی به خود گرفت اما نسبت به ابتدای سال ۶۲ درصد رشد را در پرونده خود ثبت کرد و به زمستان وارد شد.

اما دی ماه بورس تهران با رشد همراه بود به گونه ای که در پایان دی ماه شاخص کل، به رقم ۱۶۵ هزارو ۵۹۵ واحد رسید تا رشد ۹ هزار و ۵۱۲ واحدی را نسبت به پاییز تجربه کند. پایان معاملات بهمن ماه ۹۷، با رقم ۱۵۷هزار و ۳۸۷ واحد ثبت شد.

در دومین ماه از زمستان ۹۷، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۹۸هزار و ۴۸  میلیارد ریال رسید که نسبت به دی ۹۷، ۳۴ درصد کاهش یافته بود.

اما در آخرین ماه از سال ۹۷ همچنان که به استقبال سال ۹۸ می آمدیم، شاخص کل با ۲۱ هزار و ۲۷۲ واحد افزایش نسبت به بهمن ۹۷، به رقم ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد رسید که ۱۳.۵۲ درصد افزایش را به نسبت ماه گذشته و ۸۶ درصد به نسبت ابتدای سال نشان داد.

در سومین ماه از زمستان ۹۷، ارزش کل معاملات اوراق بهادار بالغ بر  ۲۰۱ هزار و ۶۴۰  میلیارد ریال شد که نسبت به بهمن ۹۷، ۱۰۶ درصد افزایش را نشان می داد تا بورس ۹۷ با تمام فراز و نشیب هایش به پایان برسد و نویدی برای جان گرفتن در بهاری نو را به همه راهروان خود بدهد.

کد خبر 372641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.