۲۷ قنات قدیمی در شهرضا تغذیه می‌شود

رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در شهرستان شهرضا سالانه حدود دو متر سطح آب زیرزمینی کاهش می یابد، گفت: با آبگیری بند آبخیزداری باغ سرخ این شهرستان در پی جاری شدن سیلاب اخیر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شده و حدود ۲۷ قنات مهم آن تغذیه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید لیاقتی ظهر امروز -چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه- در بازدید از حوضه پخش سیلاب و تغذیه ای بند آبخیزداری باغ سرخ شهرستان شهرضا در جمع خبرنگاران با اشاره به مساحت ۳۰۰ کیلومتری این طرح، اظهار کرد: در پی جاری شدن سیلاب فروردین ماه امسال، رودخانه فصلی باغ سرخ نیز پس از شش سال آبگیری شد.

وی با اشاره به اینکه سطح آب زیرزمینی شهرضا هر ساله دو متر کاهش داشته است، ادامه داد: با آبگیری بندهای خاکی و تغذیه ای باغ سرخ، ۲۷ قنات معروف و قدیمی این شهرستان تغذیه خواهد شد.

رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: ۱۰ مورد از بندهای تغذیه آبخوان‌ها و ۶ بند پخش سیلاب در این طرح آبخیزداری، در سال ۱۳۷۳ با هدف کنترل سیلاب و حفظ پوشش گیاهی منطقه احداث شد و حتی این طرح نمونه کشوری مورد تایید کارشناسان اروپایی نیز قرار گرفت.

لیاقتی اضافه کرد: رودخانه فصلی باغ سرخ که سرشاخه آن در سمیرم و رودخانه زرچشمه است، دبی سیلابی زیادی دارد به طوری که در نتیجه سیلاب اخیر دبی آن ۳۰ مترمکعب برثانیه برآورد شد.

حفظ پوشش گیاهی اولویت نخست است

وی با بیان اینکه هدف از انجام پروژه‌های آبخیزداری مکانیکی، حفظ پوشش گیاهی برای آینده است، تاکید کرد: اولویت نخست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ پوشش گیاهی است زیرا از روان آب و فرسایش خاک جلوگیری می کند.

لیاقتی با اشاره به اینکه در حال حاضر آب شیرین در دسترس دنیا شاخصی برای توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود، خاطر نشان کرد: آب، خاک و پوشش گیاهی همه از ارکان طبیعی و منابع خدادادی است که اگر به هر کدام آسیبی وارد شود همه ارکان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بر این اساس اگر پوشش گیاهی و خاک مناسبی نداشته باشیم، آب با کیفیت و مناسب نیز در دسترس نخواهیم داشت.

رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در حدود ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی استان اصفهان به صورت متمرکز طرح‌های آبخیزداری اجرا شده است، گفت: بخشی از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری کنترل سیلاب و سپس بهره برداری از آنها برای تغذیه آبخوان‌ها و قنوات است.

شهرضا یکی از شهرهای در معرض سیلاب است

وی در پاسخ به این سوال که آیا در استان مناطقی در معرض خطر سیلاب وجود دارد که  بند آبخیزداری اجرا نشده باشد؟، گفت: در بیشتر مناطق استان طرح‌های مطالعاتی در حال انجام است و اگر در منطقه‌ای احتمال وقوع سیلاب باشد طرح‌های آبخیزداری تا حدودی اجرا می‌شود اما اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیازمند تامین اعتبارات است.

وی ادامه داد: شهرضا یکی از شهرهای در معرض سیلاب است زیرا این شهر در منطقه خروجی حوضه آبریز قرار دارد و با تجمیع روان آبها، سیلاب به سمت این شهر حرکت می کند اما با وجود بند خاکی باغ سرخ خطر سیلاب در این شهرستان تعدیل و کنترل می شود.

کد خبر 372633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.