علل وقوع سیل شیراز مشخص شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز گزارش علت وقوع سیل در شیراز را تشریح کرد.

نواب قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بررسی علت سیل شیراز در پنجم فروردین‌ماه سال جاری اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه کمیته‌ تحقیق شورای شهر با حضور پنج نفر از اعضای شورا و نمایندگانی از کارشناسان رسمی دادگستری، کارشناسان نظام مهندسی و اساتید دانشگاه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه روز گذشته گزارش این کمیته ارایه شد افزود: این گزارش به مراجع قضایی و استانداری نیز تحویل شده است و در صلاحیت مراجع قضایی است که مقصر اصلی را معرفی کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بخش اول این گزارش مربوط به مسئولیت قانونی نهادها و دستگاه‌ها بود اضافه کرد: باید توجه داشت تا قبل از بروز حوادث برخی از نهادها مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند که در صورت انجام ندادن آن منجر به بروز یا تشدید حوادث می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخش اول این گزارش در رابطه با به چرایی تشکیل نشدن جلسه اضطراری مدیریت بحران شهرستان بوده است افزود: باید توجه داشت که جلسه اضطراری مدیریت بحران استان در روز چهارم فروردین‌ماه تشکیل و قرار بود که جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور فرماندار و صدا و سیما در همان روز تشکیل شود و اطلاع رسانی در خصوص مسیر رودخانه، دریاچه‌ها و مسیل‌ها صورت گیرد.

قائدی با بیان اینکه بخش دوم گزارش در خصوص مطالعات انجام شده درباره وضعیت مسیل‌ها بوده است ادامه داد: طرح جامع مهار سیلاب در سال ۶۹ توسط یکی از اساتید دانشگاه انجام شد که پیش بینی شد خط انتقال آب به میزان یک هزار و ۴۰۰ تا دو هزار میلی‌متر و حوضچه آرامش و دریاچه تاخیری افتتاح شود که این طرح ناقص اجرا می‌شود و دریاچه تاخیری را راه‌اندازی نمی‌کنند.

طرحی که سه بار رد شد

و ی افزود: پس از سیل سال ۸۲ مجدداً مطالعاتی توسط مهندسین مشاور آمایش انجام می‌شود و تاکید می‌شود دو بند تاخیری در بالادست راه‌اندازی شود و همچنین لوله به قطر ۶۰ سانتی‌متر در کنار لوله دو هزار میلی‌متری قرار گیرد که این طرح نیز از سوی مشاور طرح رد می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: همچنین در سال ۹۱ مجدد مطالعاتی انجام و بر راه‌اندازی دو بند تاخیری در بالادست تاکید می‌شود که این طرح باز هم توسط مشاور رد می‌شود و باز هم سال ۹۴ این طرح برای شرکت آب منطقه‌ای ارسال و پاسخی دریافت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بخش آخر این گزارش در خصوص علل حادثه بوده است تصریح کرد: با توجه به دوربین‌های نظارت تصویری در مرکز کنترل ترافیک و فیلم‌های موجود از ساعت ۱۱ و ۳۲ دقیقه بارندگی آغاز و تا ساعت ۱۱ و ۴۶ دقیقه و به مدت ۱۴ دقیقه بین ۱۷ تا ۲۴ میلی‌متر بارش باران گزارش شده است و سیلاب ساعت ۱۲ و ۱۲ دقیقه به دروازه قرآن می‌رسد.

قائدی اضافه کرد: سیلاب ساعت ۱۲  و ۲۲ دقیقه در دروازه قرآن متمرکز می‌شود و از این رو می‌توان گفت به مدت ۲۶ دقیقه ‌فرصت وجود داشته تا تخلیه دروازه قرآن و اطلاع رسانی به شهروندان انجام شود که در  این زمینه بی توجهی صورت گرفته است.

ایجاد ۱۳۰ هکتار ساخت و ساز در حوضه آبریز بالادست

وی با بیان اینکه مجموعه‌های ساخته شده در بالادست در حوضه آبریز نیز یکی دیگر از دلایل بروز این حادثه بوده است ادامه داد: به مدت ۳۰ سال بیش از ۱۳۰ هکتار ساخت و ساز توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف ایجاد شده است که مسیل‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: همچنین ایجاد جاده خرامه – زیباشهر که به اتوبان اصفهان – شیراز وصل شده است و همچننین خاکریزهای ارتش در این زمینه مسیل‌ها را تحت الشعاع قرار داده و منجر به بروز این حادثه شده است.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که حجم بارندگی بی سابقه و دبی آب بالا بوده است و از این رو بخش زیادی از آب به سمت دروازه قرآن سرریز شده است ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید تکالیف قانونی خود را بر اساس ابلاغیه‌های ستاد بحران انجام و در زمینه سیلابی شدن اطلاع رسانی لازم می‌شد.

قائدی ادامه داد: از نهادهایی از جمله شهرداری، اداره راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای و هواشناسی که مسئول لایروبی رودخانه و پاکسازی مسیل‌ها و هشدار و اطلاع رسانی بوده‌اند در خواست کردیم گزارش عملکرد خود را ارائه دهند و مجددا با حضور ۹ نفر از کارشناسان دادگستری بررسی‌های لازم انجام شود.

کد خبر 372525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.