شکست نتانیاهو می تواند ائتلاف ضد ایرانی را تضعیف کند

یک کارشناس و تحلیگر مسائل خاورمیانه گفت: اگر نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی شکست بخورد و قدرت را واگذر کند، شوک سنگینی به ائتلاف ضد ایرانی وارد می شود و چه بسا عربستان و امارات را وادار به مکث در سیاست‌های خود کند.

احمد کاظم زاده، در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون رویکرد کشورهای همسایه ایران در سال ۹۸ و عوامل اثر گذار بر آن اظهار کرد: کشورهای همسایه ای ایران به خاطر ارتباطاتی که با کشورمان داشته اند، در معرض فشارهای آمریکا قرار گرفته اند و همیشه به دنبال این بوده اند که به نوعی میانه کار را بگیرند.

وی توضیح داد: این کشورها همواره کوشیده‌اند روابط خود را با ایران حفظ کنند و از طرفی موجبات ناراحتی آمریکا و متحدانش را هم فراهم نکنند و این که توانسته اند در برابر آمریکا مقاومت کرده و به ارتباطات خود با ایران ادامه دهند، به نوعی گام به جلو برای ایران تلقی می‌شود.

کاظم زاده افزود: البته این رویکرد به دلیل اینکه فاقد ماهیت و بازدارندگی است، در بلند مدت نمی تواند اثر مطلوبی را در پی داشته باشد به خصوص اینکه همسایگان ایران نیز به نحوی از این اعمال فشارهای آمریکا و رویکرد تحریمی علیه ایران که آنها را هم مجبور به همکاری با خود می‌کند، ناراضی اند زیرا آسیب های جدی اقتصادی را متحمل شده اند.

این کارشناس و تحلیگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: از طرفی آمریکا رویه تازه ای را در قبال خود این کشورها نیز در نظر گرفته است؛ به عنوان مثال در حال حاضر مشاهده می‌کنیم آمریکا با  همان اهرم  فشار اقتصادی ترکیه را نیز مورد فشار قرار می‌دهد، زیرا ترکیه در عرصه سیاسی در مقابل سیاست های آمریکا مقاومت نشان می دهد.

مقاومت همسایگان ایران به نفع خود آنها هم هست

وی ادامه داد: آمریکا  با سوء استفاده از وابستگی سیستم مالی ترکیه به دلار و کمک گرفتن از هم پیمانان عرب خود مانند کشورهای عربستان و امارات تا کنون  توانسته مشکلات اقتصادی فراوانی برای دولت ترکیه به وجود آورد، بنابراین مشخص می شود که کشورهای همسایه‌ی ایران اگر بتوانند در مقابل آمریکا با استفاده از اهرم هایی که در اختیار دارند  مقاومت کنند، در نهایت آثار مثبتی برای خود این کشور ها نیز در پی خواهد داشت.

کاظم زاده افزود: اما اگر مانند هم اکنون رویکرد مصلحت گرایانه در پیش بگیرند و به نوعی سعی کنند آمریکا را هم راضی نگه دارند، این امر در نهایت مشکلاتی را در منطقه به وجود خواهد آورد که گریبان گیر همه کشورهای همسایه ایران نیز می شود. بنابراین اگر کشورهای همسایه ایران و کشورهایی که مورد تهاجم سیاست های خصمانه آمریکا قرار گرفته اند، بتوانند اجلاس فراگیری تشکیل دهند، می‌توانند نقشی بازدارنده در مورد اقدامات تجاوزگرانه آمریکا ایفا کنند.

این تحلیگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: در مقطع کنونی امارات و عربستان در کنار حاکمان راست گرای مسلط بر تلاویو و واشنگتن و دولت مصر، ائتلافی را تشکیل داده اند و اهداف تجاوزگرانه و توسعه طلبانه‌ای، هم در ابعاد ارضی و هم در ابعاد اقتصادی در چهارچوب طرح موسوم به معامله قرن دنبال می‌کنند که این طرح تغییر نقشه خاورمیانه را مد نظر دارد.

  کاظم زاده تأکید کرد: بنابراین تا زمانی که این ائتلاف پنج ضلعی بر سر قدرت باشد بعید به نظر می رسد در سیاست کشورهای همسایه ایران که جزو این ائتلاف هستند، تغییری حاصل شود.

وی خاطر نشان کرد: اما باتوجه به اینکه رهبری این ائتلاف بر عهده راست گرایان رژیم صهیونیستی به ویژه نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است، اگر وی در  انتخابات ۲۰ فروردین نخست وزیری رژیم صهیونیستی  شکست بخورد و قدرت را واگذر کند، شوک سنگینی به این ائتلاف وارد می شود.

وی افزود: حداقل ممکن است سایر  اضلاع این ائتلاف به ویژه انتخابات آمریکا نیز تحت الشعاع قرار بگیرد و چه بسا عربستان و امارات را وادار به مکث در سیاست های خود کند، اما در صورت پیروزی نتانیاهو در انتخابات این ائتلاف با قدرت بیشتری به کار خود ادامه می دهد و گام های جدیدی نیز بر می دارد.

کد خبر 372356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.