۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
شهر ملی سفال در ابتدای راه گردشگری

شهرضا - پیشینه کهن این شهرستان، سهمی ارزنده در تاریخ هزاران ساله ایران برای آن ایجاد کرده و ره‌آورد حضوری چنین باافتخار در صحنه‌های مختلف تاریخ ایران، آثار تاریخی و فرهنگی مختلف و تربیت ده‌ها دانشمند و متفکر بزرگ بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بستن زاد و توشه سفر و دل سپردن به راه به هدف آسودن و راحتی خیال، همواره لذت‌بخش و مفرح بوده است. زندگی شهرنشینی که مجال بسیاری از لذات پیشینیان را از ما گرفته و باعث شده تا دیدن منظره درختان و آواز چکاوک در بوستان، آرزویمان شود، بیش از پیش، اهمیت سفر را نشان می‌دهد.

اما سفر را بی مقصد آغاز کردن، خلاف تدبیر خردمندان است، پس خانواده‌ها و دوستان می‌کوشند، بهترین مناطق را به عنوان هدف سفر برگزینند؛ همگان به این مسئله واقفند که در سرزمین پهناور پارس که از سواحل دل‌فریب خزر تا نیلگون خلیج فارس و از آستارا تا چابهار و از کارون تا ترکمن‌صحرا گسترده شده، هیچ منطقه یا شهرستانی نیست که بهره‌ای از مناطق طبیعی، آثار تاریخی و باستانی و میراث ناملموس نبرده باشد، پس هر منطقه به فراخور برخورداری از مزیت‌های گردشگری، می‌تواند سهمی خرد یا کلان در اقتصاد توریسم و بهره‌مندی از این خوان گسترده داشته باشد.

در این میان مسئولان هر شهر نیز می‌کوشند تا شهر و شهرستان محل خدمت خود را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کنند تا هم به رونق اقتصاد منطقه کمک کنند و هم سهمی در گردش مالی صنعت توریسم کشور داشته باشند؛ به همین خاطر است که گاه و بیگاه و به ویژه در ایامی مانند نوروز که سفرها بیشتر می‌شود، شهرها و شهرستان‌هایی در صدر اخبار و جستجوی گردشگران قرار می‌گیرند، البته تبلیغات گسترده جاذبه‌های گردشگری در برخی شهرستان‌ها مانند یزد، کاشان، اصفهان و شیراز هم نشانه وفور مراکز تفریحی و گردشگری در آن است و هم نشانه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای حضور گردشگران.

شهرضا، از شهرهای کانونی فلات مرکزی ایران است که بر سر راه پنج استان کشور قرار گرفته و عبور محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی فراوان، آن را به یکی از مناطق استراتژیک کشور از این نظر تبدیل کرده است؛ از سوی دیگر، پیشینه کهن این شهرستان، سهمی ارزنده در تاریخ هزاران ساله ایران برای آن ایجاد کرده و ره‌آورد چنین حضور فعالی در صحنه‌های مختلف تاریخ ایران، وجود آثار تاریخی و فرهنگی مختلف و تربیت ده‌ها دانشمند و متفکر بزرگ بوده است. موقعیت بین‌راهی شهرضا به رواج تجارت در این شهرستان و بویژه در مرکز آن نیز منجر شده است.

ولی برخلاف تصور، شهرستان شهرضا با موقعیتی اینگونه ممتاز در پذیرش مسافران و وجود حدود ۳۰۰ اثر ارزشمند تاریخی که ۵۰ مورد از آن‌ها در سیاهه آثار ملی به ثبت رسیده است، بیشتر به اقامتگاهی موقت برای مسافرانی تبدیل شده که شیراز، اصفهان و شهرستان‌های آن‌ها را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده‌اند.

احمد رضایی، مغازه‌ خوار و بار فروشی دارد، او وضعیت خرید و فروش را در روزهای پایانی و تعطیلات نوروز، اینگونه بیان می‌کند: خیابان "شهید بهشتی" از مسیرهای اصلی شهر است، هم از روستاهای اطراف و هم از داخل شهر برای خرید به مغازه‌های این مسیر مراجعه می‌کنند، ولی وقتی این همه مسافر از شهرضا عبور می‌کنند، چرا مسئولان کاری نمی‌کنند که به داخل شهر بیایند و خرید کنند؟ همه مسافران از کمربندی می‌روند، تعداد کمی هم به امامزاده می‌آیند، اما باید کاری کنند که به داخل شهر بیایند.

مرتضی یزدانی، صاحب یک مغازه فروش لباس زنانه و مردانه، می‌گوید: اگر مسافر به داخل شهر بیاید و چند روز بماند، به سود مغازه‌داران است، بازار راکد است و تورم اجازه خرید به مردم نمی‌دهد، اگر اینگونه باشد بازاریان ورشکسته می‌شوند، ولی اگر مسافر بیاید و خرید کند تا حد زیادی کمبود فروش سال جبران می‌شود، مغازه بسیاری از کسبه استیجاری است و به این فروش نیاز دارند، شهرضا هم موقعیت خوبی دارد، باید از آن استفاده شود.

آمار دقیقی از بازدیدکنندگان در دست نیست!

ثریا صنایعی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا در این‌خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه آمار دقیقی از تعداد بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی شهرستان در ایام نوروز وجود ندارد، چون در هیچ‌یک از این اماکن باجه فروش بلیط وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شهرضا توانسته است به یک مقصد گردشگری برای مسافران نوروزی تبدیل شود؟، اظهار می‌کند: پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، به ویژه امسال باتوجه به شرایط جوی و بارش‌ها، مسافرانی که یزد یا شیراز را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده بودند، بیشتر ترجیح می‌دادند در شهرضا بمانند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا خاطرنشان می‌کند: شهرضا از نظر اقامت مسافران نوروزی در جایگاه سوم استان قرار دارد که این مسئله نشان‌دهنده امنیت این شهرستان است، اما اینکه تا چه اندازه توانسته‌ایم بستری فراهم کنیم که این مسافران در شهرضا بمانند و از اماکن تاریخی آن بازدید کنند، نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا پیش از آغاز سفرهای نوروزی در جمع خبرنگاران از آمادگی تنها ۱۰ اثر تاریخی این شهرستان برای بازدید مسافران نوروزی خبر داده بود که بیشتر آن‌ها مساجد تاریخی شهرستان هستند.

البته صنایعی عنوان کرده بود که روستاهای "اسفرجان" و "هونجان" به عنوان روستاهای هدف گردشگری برای پذیرش مسافران نوروزی و گردشگران دارایآمادگی است و از آموزش و پرورش شهرستان خواسته شده تا مدارس این دو روستا را نیز برای اسکان آماده کنند.

آمار تأمل برانگیز اسکان مسافران نوروزی در شهرضا

محمدمهدی مولاییان، جانشین ستاد رفاه نوروزی شهرضا می‌گوید: از ۲۸ اسفندماه سال ۹۷ تا ۱۵ فروردین امسال، ۸۸ هزار و ۶۵۹ مسافر نورزی در قالب ۱۸ هزار و ۹ خانوار در این شهرستان اسکان داده شده‌اند.

وی می‌افزاید: بیش از ۲۵ هزار نفر از مسافران نوروزی در مدارس، بیش از ۲۲ هزار نفر در پارک‌ها، بیش از ۱۷ هزار نفر در آستان امامزاده شاهرضا، بیش از ۱۴ هزار نفر در سوییت‌ های ادارات و دو هزار و ۹۰۰ نفر در هتل‌ها و مسافرخانه‌های شهرستان اسکان داده شده‌اند.

بررسی این آمار نشان می‌دهد، در شهرضا تا چه اندازه ظرفیت و بستر مناسب برای پذیرش و اسکان مسافران وجود دارد و اگر جاذبه‌های مناسبی برای این مسافران ایجاد شود، تا چه اندازه برای اقتصاد شهرستان ایجاد اشتغال مفید و مؤثر خواهد بود؛ البته این دغدغه سال‌ها است از سوی مسئولان شهرضا مطرح شده، اما برای تحقق آن باید گام‌های اساسی بر اساس چشم‌اندازی مدون برداشته شود.

رونق گردشگری نیازمند برنامه است

مرتضی مردانیان، محقق فرهنگ عامه و مدرس دانشگاه در این باره می‌گوید: یکی از مهمترین نیازها برای رونق گردشگری که از نخستین اقدامات در این زمینه محسوب می‌شود، آموزش همگانی است، یعنی مردم، مسئولان و فعالان میراث فرهنگی باید بدانند چگونه رفتار کنند و چه کاری باید انجام دهند تا توریست را جذب کنند.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس اعلام مسئولان حوزه میراث فرهنگی شهرضا در نوروز امسال یک خانه مسافر با ظرفیت ۲۰ نفر و سه مکان اقامتی برای اسکان مسافران آماده شده بوده است، در حالی که در شهر ملی سفال و آستان امامزاده شاهرضا و مزار شهید همت باید حداقل ۲۰۰ مرکز اقامتی فعال وجود داشته باشد.

محقق فرهنگ عامه اظهار می‌کند: در بعضی شهرها، اتوبوس‌های ویژه و لوکس را پیش‌بینی می‌کنند تا به محل اسکان موقت مسافران مراجعه و آنان را به صورت رایگان به اماکن تاریخی و تفریحی ببرند.

مردانیان اضافه می‌کند: می‌توان بلیت هایی برای بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌های در تصرف اشخاص حقیقی تهیه کرد و به صورت رایگان بین مسافران مستقر در مدارس و دیگر مراکز اقامتی توزیع کرد و مبلغی را نیز به مالکان این اماکن پرداخت کرد؛ این کار برای شهرستان‌هایی مانند شهرضا که در ابتدای راه رونق صنعت توریسم هستند کاربرد فراوانی دارد.

وی تأکید می‌کند: برخلاف تصور بسیاری از مسئولان و مردم، برای رونق صنعت گردشگری نیاز به ایجاد اماکن و مستحدثات زیاد نیست، بلکه فقط باید کاری کنیم که مسافر به داخل مراکز تفریحی و تاریخی برود و برای این منظور باید فقط تبلیغات درست و منطقی انجام شود.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان خبرگزاری ایمنا

کد خبر 372311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.