دیپلماسی تحریم و تهدید/سال سخت دولت تدبیر و امید

تصمیم کاخ سفید برای وارد کردن سپاه پاسداران به لیست تروریستی، سفر نخست وزیر عراق به ایران و دیدار او با رهبر انقلاب، کمک سه میلیون دلاری امیر کویت به هلال احمر ایران و سال سخت دولت تدبیر و امید از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه -۱۸ فروردین‌ماه- است

 به گزارش ایمنا،  تهدیدات لفظی و عملی دونالد ترامپ علیه ایران تمامی ندارد؛ بعد از خروج از برجام حال دولت آمریکا با این توجیه که ایران پایبندی به توافق هسته‌ای ندارد، مشغول تدوین یک استراتژی جامع برای مقابله با جمهوری اسلامی است. یکی از برنامه‌های دولت آمریکا ذیل استراتژی مقابله با جمهوری اسلامی ایران چگونگی برخورد با «سپاه پاسداران و فعالیت‌های آن در منطقه» است که مدت‌هاست بحث جنجالی و سوژه سیاسی-امنیتی محافل سیاستگذاری واشنگتن است.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به ادعای اخیر نشریه وال‌استریت ژورنال مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط واشنگتن به عنوان گروه تروریستی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دیپلماسی تحریم و تهدید» روزنامه همدلی در ادامه به گفت وگو با علی خرم، دیپلمات سابق وزارت امورخارجه کشورمان پرداخت. خرم در این گفت وگو با بیان اینکه آمریکا تمام این اقدامات را در راستای پروژه فشار و مقابله با جمهوری اسلامی ایران پیش می‌برد گفت: «بدون شک تحریم کردن و در لیست تروریستی قرار دادن سپاه پاسداران دارای تبعات داخلی و خارجی خواهد بود. آمریکا بر این باور است که تشدید فشارها و تحریم‌ها، پتانسیل نارضایتی اجتماعی را فارغ از میزان به فعلیّت رسیدن آن افزایش خواهد داد. بنابراین فکر می‌کند ایجاد چنین شرایطی، به معنی ایجاد بسترهایی جدید برای اعتراضات اجتماعی خواهد بود. اعتراضاتی که ممکن است ریشه در عواملی اقتصادی چون افزایش تورم یا بیکاری، کمبود کالاها و خدمات، بحران‌های زیست‌محیطی یا افزایش حساسیت به حکومت داشته باشند، اما در قالب اعتراضاتی با شعارها و مطالبات سیاسی ظهور کنند. چون حتی اگر مشکلات منجر به این اعتراضات کاملا معیشتی باشند قابل تصور است که بسیاری معترضان، حاکمان را مقصر اصلی مشکلات خود بدانند و اعتراضات آنها متوجه حکومت شود».

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه نخست امروز خود به بررسی کمک‌های خارجی به سیل زدگان ایرانی پرداخت و در ادامه افزود: ترکیه نخستین کشوری بود که به سیل‌زدگان ایرانی کمک کرد و پنج دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه هلال احمر ترکیه در ۱۱ فروردین‌ماه با عبور از گذرگاه‌ مرزی گوربولاغ عازم مناطق سیل‌زده ایران شد. کمک‌های ترکیه در مرحله اول ۳۲۰ چادر، ۵۰۰ تخت خواب، ۱۰۰ بسته بهداشتی، ۱۶۲۵ پتو، ۳۶۰ عدد وسائل آشپزخانه و ۶۰ اجاق گاز بود. مدیر تیم اعزامی هلال احمر ترکیه گفته است که با همکاری هلال احمر ایران به امدادرسانی خود ادامه می‌دهد.

کویت نیز عملاً کمک خود به سیل‌زدگان ایران را از روز ۱۶ فروردین‌ماه آغاز کرد. سفارت کویت در ایران اعلام کرده که از روز ۱۶ فروردین ماه، پل امدادرسانی برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه و امدادرسانی به سیل زدگان ایرانی که در مرحله اول شامل ۴۰ تن مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و امداد رسانی است، بین دو کشور برپا شده است. کویت اعلام کرده که کمک‌های بازسازی و توسعه‌ای و همچنین کلینیک‌های پزشکی سیار، ماشین‌های آمبولانس و دستگاه‌های ساکشن آب نیز به ایران ارسال خواهد کرد.

طبق خبرها، امیر کویت مبلغ سه میلیون دلار برای خرید نقدی به هلال احمر ایران از کانال هلال احمر کویت و وزارت امور خارجه و سفارت کویت در تهران تخصیص داده است. اتحادیه اروپا نیز از کمک به سیل‌زدگان ایران خبر داده، کریستوس استایلیانیدز کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران از تخصیص بودجه‌ای برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران خبر داد. وی در توئیتر نوشته است: «در پی سیلاب‌های شدید در ایران با هدف پشتیبانی اضطراری، مقدار اولیه ۱.۲ میلیون یورو را برای کمک به آسیب‌پذیرترین جوامع در ایران در نظر گرفته‌ایم. ما در این زمان سخت با همبستگی کامل کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.» وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرده دو دستگاه تصفیه آب هر کدام با ظرفیت تهیه آب آشامیدنی برای پنج هزار نفر به‌منظور امدادرسانی به آسیب‌دیدگانِ سیل اخیر در ایران اهداء می‌کند. سفیر آلمان در تهران با انتشار پیامی در توئیتر در ۱۵ فروردین‌ماه گفت که هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای سیل‌زدگان ایران وارد تهران شده است. بنا به درخواست هلال احمر ایران قایق‌های نجات بادی و تجهیزات مخصوص نجات در آب‌های روان توسط صلیب سرخ آلمان به ایران ارسال شده است. وزارت حوادث غیر مترقبه روسیه و وزارت امور خارجه ارمنستان نیز امروز برای کمک به قربانیان سیل بزرگ در ایران اعلام آمادگی کردند. در بیانیه‌ای که در وبسایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: با توجه به درخواست طرف ایرانی نیروهای وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه و همتایان خود در کشور ارمنستان آمادگی خود مبنی بر ارسال چهار هزار بسته کمکی (شامل پتو، چادر و دیگر اقلام ضروری) به ایران را اعلام می‌کنند. این بسته‌های کمکی با هزینه روسیه به ایران ارسال خواهد شد.

روزنامه ایران نیز صفحه نخست امروز خود را به آخرین وضعیت مناطق سیل زده اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«امداد در لرستان، آماده‌باش در خوزستان» روزنامه ایران در ادامه افزود:در پنجمین روز از امدادرسانی به سیل‌زدگان با قطع بارندگی و فروکش کردن سیلاب در لرستان روند خدمات‌رسانی به صورت زمینی و هوایی افزایش یافته است تا جایی که خبرنگار «ایران» از منطقه گزارش می‌دهد امدادرسانی، مردم روستاها و شهرهای سیل‌زده در دسترس را از گرسنگی و تشنگی نجات داده و عملیات امداد را وارد مرحله اسکان آسیب دیدگان کرده است، اما بسیاری روستاها همچنان آب و برق ندارند و ارتشی‌ها می‌گویند باید سریع‌تر تأسیسات آب شرب و امکانات بهداشتی سیل‌زدگان دایر شود. از سوی دیگر استان خوزستان نیز در آماده باش کامل به سر می‌برد و با توجه به احتمال طغیان رودخانه کرخه، شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم در معرض سیل قرار دارند و مردم این شهرها خانه‌ها را ترک کرده‌اند، اما جوانان همچنان در شهر مانده‌اند تا با کمک به دستگاه‌های خدمات رسان در منطقه و تقویت سیل بندها از وقوع سیلاب جلوگیری کنند. به هرحال با توجه به آن‌ که خوزستان مقصد نهایی تمامی بارش‌ها و سیلاب‌های چند وقت اخیر چهار استان لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری بوده لحظه به لحظه به حجم آب ورودی استان خوزستان افزوده می‌شود.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را  به بررسی شکاف بین دولت و ملت اختصاص داد و در ادامه به گفت و گو با سیدرحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نشست و در تیتر یک خود  آورد: «سال سخت دولت تدبیر و امید». این فعال سیاسی  در این باره به «ابتکار» گفت: ما اول باید مفهوم دولت را مشخص کنیم، که آیا مفهوم دولت، قوه مجریه به سکانداری رئیس‌جمهوری است یا نه دولت به معنی ساختار سیاسی حاکم است. اگر به معنی قوه مجریه است، من معتقدم این شکاف از قبل وجود داشته است. درواقع این شکاف از ۹۶ شروع شد که در سال ۹۷ خیلی جدی شد و در سال جاری هم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: اگر شکاف بین ملت و ساختار سیاسی است پس علاوه بر دولت، دیگر نهادها را نیز شامل می‌شود. باید توجه داشت که در بحث کارآمدی و توانایی حل مشکلات، اگر این شکاف با کارآمدی دولت حل شود پس مشخص می‌شود که شکاف فقط بین دولت و ملت وجود دارد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌شود ناکارآمدی دستگاه‌های اجرا، قضا و تصمیم‌سازی را حل کرد گفت: یکی از ایرادات اصلی در کشور ما این است که متاسفانه همه این‌ها را به دستگاه اجرایی ربط می‌دهند. به نظر من ناکارآمدی نهادها در مدیریت کشور و حل مشکلات فقط مختص دولت و دستگاه اجرایی نیست. باید توجه داشت که شکاف فقط بین ملت و دولت نیست، بلکه شکاف بین ملت و ساختار مدیریتی کل به وجود آمده است که باید آن را جدی بگیریم.

روزنامه جمهوری اسلامی  صفحه نخست امروز خود را به تماس تلفنی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با  مقامات استان های سیل زده اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«بسیج همگانی برای مقابله با حوادث سیل در خوزستان، لرستان و گلستان» روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه افزود: با اعلام فعالیت سامانه جدید بارشی جدید در استانهای سیل‌زده، در راستای مقابله با بروز سیل و حوادث تلخ ناشی از آن بسیج همگانی برای مقابله با سیل به ویژه در استانهای خوزستان، لرستان و گلستان اعلام و بر لزوم آمادگی بیش از پیش هموطنان و دستگاه‌های مسئول برای مقابله با حوادث احتمالی تاکید شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همین زمینه در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان و لرستان و نیز سرپرست استانداری گلستان بر ضرورت همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر میان مردم و نهادهای امدادی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد. او در این گفت‌وگوی تلفنی آخرین وضعیت مناطق سیل زده و نحوه امداد رسانی به سیل زدگان را بررسی کرد. وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم اجرای تصمیمات اتخاذ شده در جلسات ستاد مدیریت بحران این استان‌ها به منظور کاهش خسارات و آسیب‌ها بر ضرورت همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر میان مردم و نهادهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به ادعای کاخ سفید در پی وارد کردن سپاه پاسداران به لیست تروریستی اختصاص داد و در تیتر نوشت:«حماقت آمریکایی علیه مردمی‌ترین ارتش جهان» روزنامه جوان در ادامه افزود: ‌در نگاه اول شاید یک شوخی به نظر برسد؛ یک شوخی آمریکایی زشت که رئیس جمهور این کشور قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. موضوع گویا جدی است و خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام امریکایی خبر داده که «کاخ سفید بنا دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خود اضافه کند.» وال‌استریت ژورنال همین خبر را با جزییاتی دیگر منتشر کرده است. بنابر آنچه این رسانه‌ها نوشته‌اند دولت دونالد ترامپ قصد دارد این تصمیم را روز دوشنبه همین هفته (۱۹ فروردین‌ماه) علنی کند. اگر این اتفاق روی دهد برای اولین‌بار خواهد بود که نیروی نظامی رسمی یک کشور تروریستی نامیده می‌شود. 

روزنامه خراسان نیز در صفحه نخست امروز خود به ادعای اخیر نشریه وال‌استریت ژورنال مبنی معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط واشنگتن به عنوان گروه تروریستی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «شوی جدید ترامپ علیه سپاه» روزنامه خراسان در ادامه افزود: به نظر می رسد با توجه به این که پیش از این سپاه در فهرست تحریم های گوناگون دولت آمریکا ازجمله فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴، فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲(مربوط به تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی)، فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳(مربوط به تخلفات حقوق بشری) و ۱۳۶۰۶(مربوط به تخلفات حقوق بشری در ایران و سوریه با استفاده از فناوری اطلاعات) قرار داشته، عملاً شاهد محدودیت بیشتری برای این نهاد نخواهیم بود و مقامات آمریکایی به دنبال ایجاد اثرگذاری روانی در فضای بین المللی برای محدود کردن بیشتر مراودات خارجی ایران و تحریک کشور مان هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی راز ماندگاری مشکلات اقتصادی در کشور پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «معمای رفت و برگشت چالش‌ها» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: اقتصاد کشور در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبه‌رو شد. در دوره‌های اخیر این امید وجود داشت که با تغییر رویکرد سیاستگذاری، بهبود روابط بین‌المللی و گفت‌وگوی ملی، مسیری برای عبور از چالش‌های اقتصادی ایجاد شود. اما هیچ کدام از این سه عنصر به‌طور پایدار شکل نگرفت تا در عمل نیز نسخه‌ای برای عبور از چالش‌ها ایجاد نشود. در حال حاضر مهم‌ترین پرسش اقتصادی کشور این است که راز ماندگاری و رفت و برگشت چالش‌های کشور چیست؟ کارشناسان به این سئوال در سه بخش پاسخ دادند: از نگاه گروهی، کیفیت پایین سیاستگذاری در کشور عامل ماندگاری مشکلات بوده است. بر این اساس عدم درک سیاستگذار از مفاهیم اقتصادی، باعث شده که در شرایط مختلف راهکار مناسب اتخاذ نشود. موضوع دوم به‌کارگیری راهکارهای بلندمدت نادرست است. از نگاه این گروه این راهکارها به مرور باعث شده که منافع عده‌ای در تداوم آن باشد و در عمل راهکار درستی برای حل آن اتخاذ نشود. موضوع سوم نیز ناهماهنگی میان نهادها و قدرت‌های تصمیم‌گیری در کشور عنوان شده است؛ وجود همگرایی در مقاطعی باعث اجرای برنامه‌های موفق در کشور شد؛ اما در سایه شکاف‌های به‌وجودآمده، قدرت‌های جدید اقتصادی شرایط را به نفع خود تغییر داده‌اند.

 روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود  به توصیه های مشفقانه رهبر انقلاب در دیدار عادل عبدالمهدی نخست وزیر  عراق  پرداخت و در تیر یک خود به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: «نظامیان آمریکایی باید هر چه زودتر از عراق خارج شوند» حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از دانشمندان و فرزانگان عراقی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های انسانی این کشور نام بردند و افزودند: آمریکایی‌ها در همان اوایل حضور در عراق، تعداد زیادی از دانشمندان این کشور را به قتل رساندند زیرا آنها اهمیت این ثروت مهم را می‌دانستند.

ایشان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های انسانی و منابع غنی زیرزمینی عراق، این کشور را به تأثیرگذارترین کشور در جهان عرب تبدیل خواهد کرد گفتند: آمریکایی‌ها و دنباله‌های آنها در منطقه با تبدیل شدن عراق با چارچوب دموکراسی فعلی و شخصیت‌ها و جریان کنونیِ در رأس کار مخالفند و آن را به ضرر منافع خود می‌دانند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اگر دولت و مسئولان عراقی دنباله‌رو آمریکا باشند آنها مشکلی نخواهند داشت افزودند: دولت و مجلس عراق و مجموعه فعالان سیاسی کنونی در این کشور برای آمریکایی‌ها نامطلوب هستند و بر همین اساس آنها برای خارج کردن این مجموعه از صحنه سیاست عراق طراحی می‌کنند.

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود به بررسی پیام رئیس کل بانک مرکزی در فضای مجازی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «نقشه راه برای پیروزی در جنگ اقتصادی» روزنامه تجارت در ادامه افزود: عبدالناصر همتی با انتشار پیامی‌در فضای مجازی در خصوص چشم انداز وضعیت اقتصادی در سال پیش رو نوشت: سال ۹۸ را صاحب نظران از دو زاویه پیش بینی می‌کنند:

۱- تشدید مشکلات: تأثیر بیشتر تحریم‌های آمریکا- کاهش درآمدهای نفتی- تشدید تورم رکودی- هجوم نقدینگی – کاهش بیشتر رشد اقتصادی ۲- غلبه بر مشکلات: کند شدن تیغ تحریم‌ها- افزایش مبادلات با همسایگان و کشورهای دوست- کاهش قابل توجه واردات غیرضرور- رونق تولید ملی- افزایش صادرات غیرنفتی- کنترل بازار ارز- توان مهار نقدینگی

همتی در ادامه می‌افزاید: در یک جنگ اقتصادی تمام عیار و با علم بر توانایی‌ها، از زاویه دوم که زاویه مقاومت اقتصادی است با سیاستگذاری درست و هماهنگ می‌توانیم تلاش‌های دشمن را خنثی کنیم. وی در پایان تاکید می‌کند: در سال ۹۷ نیز با القائات آمریکا در مقاطعی فضای ناامیدی در کشور حاکم شد اما با سیاست‌ها و اقدامات درست علیرغم تشدید مشکلات معیشتی مردم برنامه اصلی آمریکا تا حدودی شکست خورد.

کد خبر 372281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.