شهرداری ها منابع مورد نیاز خود را از اوراق مشارکت استقراض کنند

گلپایگان- معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور گفت: عوارض و مالیات‌ها کفاف اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی شهرداری را نمی‌دهد به همین دلیل شهرداری‌ها می‌توانند منابع مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از طریق اوراق مشارکت استقراض کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، مهدی جمالی‌نژاد امروز (پنجشنبه) در جلسه مدیریت بحران گلپایگان و خوانسار اظهار کرد: هفته آینده شاهد موج دوم بارندگی‌ها در کشور هستیم و باید برای مدیریت بحران تدابیری اندیشیده شود تا ویرانی ناشی از سیلاب‌ در استان‌ها که حتی تصور آن را نداشتیم و اتفاق افتاد در این دو شهرستان را شاهد نباشیم.

رییس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه دلیل پیشرفت شهرهای بزرگ تغییر نگاه‌های مدیریتی است، گفت: برای خودکفا شدن شهرداری‌ها با راهکار جدید و کار خلاقانه می‌توان درآمد شهرداری را متحول کرد، شهرداری‌ها نباید متکی به بودجه دولت باشند.

بودجه‌ای برای مدیریت بحران سیل تخصیص داده شود

وی با بیان اینکه بحران در خرم آباد به خوبی مدیریت شد، گفت: استان لرستان از استان‌های پر خطر کشور است و اگر بحران به خوبی مدیریت نمی‌شد همان حادثه استان های گلستان، مازندران و شیراز در این استان نیز اتفاق می‌افتاد.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور تصریح کرد: به دلیل این‌که سال‌های متوالی با خشکسالی روبه رو بودیم و مدیریت بحران برای سیلاب در وزارت کشور و حتی در استان‌هایی که شاهد بارندگی بودند تشکیل نشده بود بارندگی تبدیل به سیل ویرانگر شد.

وی با بیان اینکه در بازدید از بعضی استان‌ها و شهرهای سیل زده دیده شد که حتی مسیل سیلاب نیز لایروبی نشده بود و خیلی روستاها غافلگیر شدند، گفت: اگر بودجه برای مدیریت بحران سیل تخصیص و برای پیشگیری آن راهکارهای مناسب و برنامه ریزی انجام شود در زمان بحران مسئولان غافلگیر نخواهند شد.

پرداخت خسارت ناشی از سیل در گلپایگان و خوانسار

جمالی نژاد با بیان این‌که فعال ترین حوزه در زمینه مدیریت بحران سیل وزارت کشور بوده است، افزود: از هفت استان کشور بازدید کردم و اکیپ‌هایی عملیاتی در استان های گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان مستقر شدند تا مدیریت و تدبیر لازم اندیشیده شود و آمار خسارت‌ها برآورد و گزارش شود.

وی ادامه داد: خسارت‌ ناشی از سیل اخیر در دو شهرستان گلپایگان و خوانسار باید برآورد و به مدیریت بحران استان گزارش داده شود.

واحدهای مسکونی در خوانسار نباید خالی از سکنه شود

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور با بیان این‌که شهرستان گلپایگان و خوانسار ظرفیت و پتانسیل خوبی برای توسعه دارد که برای رشد و پیشرفت آن‌ها باید تمرکز کرد، گفت: گلپایگان و خوانسار از شهرستان‌های شاخص غرب استان هستند و سرمایه گذاری در این دو شهرستان به نفع سرمایه‌گذار است.

وی با بیان این‌که کباب، برند گلپایگان است، افزود: خوانسار نیز دارای برند مختلفی است و باید مهاجرت معکوس در این شهر اتفاق بیافتد در حالیکه واحدهای مسکونی خوانسار خالی از سکنه شده است، باید فضا برای جذب سرمایه گذار در شهرستان فراهم شود.

طرح بازآفرینی جدی گرفته شود

جمالی نژاد با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی بسیار مهم است، اما هیچ کدام از شهرهای استان به خوبی در این حوزه ورود پیدا نکرده‌اند، گفت: در بودجه سال ۹۸ تمام ردیف احکام شهرداری‌ها برای تخصیص اعتبار طرح بازآفرینی شهری لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از اوراق مشارکت عمومی به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شهری کمک می‌کند، افزود: عوارض و مالیات‌های شهرداری کفاف اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی شهرداری را نمی‌دهد و می‌توانند منابع مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از طریق اوراق مشارکت استقراض کنند.

وی با بیان این‌که اگر پروژه‌ای بالاتر از یکصد میلیارد تومان اجرا شود به آن اوراق مشارکت دولتی تعلق می‌گیرد، افزود: به پروژه‌هایی که درآمدزا باشد تسهیلات اختصاص داده می‌شود.

کد خبر 371524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.