چرمهین شهر تمدن، مشاهیر، آثار تاریخی و مناظر طبیعی است

لنجان-شهردار چرمهین گفت: با وجود مشاهیری چون حاج آقارحیم ارباب و آثار تاریخی و طبیعی، آنگونه که شایسته است کسی هویت شهر چرمهین را نمی‌شناسد درحالی که چرمهین دارای آداب و رسوم پسندیده‌ای است.

شهاب ثابت راسخ در حاشیه ویژه برنامه نوروزگاه ویژه شهرستان لنجان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان،چرمهین را شهر تمدن، مشاهیر، آثار تاریخی و مناظر طبیعی دانست و اظهار کرد: عالم ربانی آیت‌الله حاج آقا رحیم ارباب از مفاخر ایران و اصفهان بوده که کمتر کسی است که نام این عارف را نشنیده باشد، فقیهی زاهد که در دوازدهم جمادی الثانی سال ۱۲۹۷ق در چرمهین دیده به جهان گشود.

وی افزود: آیت‌الله آقا رحیم ارباب از مجتهدان و فقهای بزرگ جهان تشیع و از مدرسان نام آور قرن چهاردهم هجری در رشته‌های مختلف عقلی و نقلی و اجتهاد، جامعیت و عظمت مقام علمی ایشان مورد تایید و تصدیق علما و بزرگان بوده و نام ایشان امروز نیز همچنان بر سر زبان ها جاری است.

شهردار چرمهین با اشاره به سابقه تاریخی شهر چرمهین، تصریح کرد: بر اساس برخی اسناد به جا مانده از مورخان، قدمت شهر چرمهین به گذشته های بسیار دور باز می گردد که در کتاب یشتها از اوستا نیز ابیاتی در خصوص این شهر به نگارش درآمده و به دلیل زیبایی و داشتن طبیعت بکر و چشم اندازهای منحصر به فرد گذرگاه سیاحان، مسافران و کاروانیان فلات مرکزی ایران به غرب خوزستان بوده است.

وی ادامه داد: در جنوب غربی شهر چرمهین مسجد تاریخی ناروندی واقع شده که قدمت آن به بیش از چهارصد سال پیش و دوران  قاجار می رسد که در ردیف آثار ملی نیز به ثبت رسیده و طبق روایات پیران محل این مسجد در گذشته  بین دو قنات  قرار داشته و حمامی  نیز در نزدیکی آن  بوده و درون مسجد نیز  دو  درخت چنار و  نارون وجود داشته که مردمان محل در این مکان آش نذری می پختند.

ثابت راسخ اضافه کرد: نکته جالب توجه آن است که در قدیم الایام که ساعت وجود نداشته در قسمتی از مسجد ساعتی ابتکاری ساخته می شود که به آن پنگ و پیاله می گفتند اما این ساعت در گذر زمان از بین رفته است.

وی عنوان کرد: یکی از اماکن دینی و زیبای شهر چرمهین که در طول ایام مختلف سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند، آبشار شاهلولاک بوده که این آبشار دارای آبشارهای دائمی و فصلی است که آبشار فصلی آن به هلکی(Holoki ) معروف است و از دل دیواره سنگی در نزدیکی آبشار شاهلولاک سرازیر می شود.

شهردار چرمهین خاطرنشان کرد: خروش این آبشار زیبا از قلب دیواره مرتفع کوه با شیب منفی است در صورتی که اغلب آبشارهای ایران به صورت جوی روان از روی سطح سرازیر می شوند و زیبایی این آبشار در زمستان به صورت قندیل های یخی خود نمایی می کند.

وی یادآور شد: در اطراف آبشار شاهلولاک تعداد زیادی آبچکان وجود دارد که با قندیل های عظیم آهکی به طرز باشکوهی آراسته شده است و آب از روی این قندیل های عظیم  پوشیده از خزه پایین می ریزد.

ثابت راسخ گفت: قسمتی از این آبشار طبیعی که حفره‌ای سنگی است و در زیر آبشار هلکی به شکل غاری کوچک واقع شده به چهل دختران معروف است.

وی با اشاره به معرفی آیین "شالورا جاری" در ویژه برنامه نوروزگاه، افزود: یکی از آیین های کهنی که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده آیین "شالورا جاری" است که هر ساله پس از گذشت ۷۰ روز از عید نوروز و همزمان با آغاز فصل گرما انجام می شود و در گذشته در روز شصت ونهم سال این روز توسط دشتبان محل جار زده می شد و زمان شروع این مراسم به اطلاع عموم می رسید.

شهردار چرمهین با بیان اینکه آیین های کهن همچون آیین "شالورا جاری" پیام آور محبت، وحدت، همدلی و شادی است، تصریح کرد: طبق تاریخچه و نقلی که کهن سالان شهر از آیین مذهبی "شالورا جاری" دارند در گذشته با فرا رسیدن این روز هر یک از فامیل هایی که در چرمهین ساکن بودند در نزدیکی آبشار مکانی را برای اتراق خود و فامیل مهیا می کردند و طبق سنت خود یک یا چند روز در این مکان در کنار یکدیگر زندگی می کردند.

وی اضافه کرد: نکته جالب و حائز اهمیت در این آیین کهن آن بود که طایفه های مختلف اجازه نمی دادند در این روز هیچ یک از سکونتگاه ها خالی بماند و از سوی دیگر خود را ملزم به اجرای مراسم "شالوراجاری" دانسته و آن را واجب می دانستند و بر همین اساس در تلاش بودند این آیین آبرومندانه برگزار شود.

ثابت راسخ ادامه داد: متاسفانه با وجود مشاهیری چون حاج آقارحیم ارباب و آثار تاریخی و طبیعی، آنگونه که باید کسی هویت شهر چرمهین را نمی‌شناسد درحالی که چرمهین دارای آداب و رسوم پسندیده‌ای است از این رو شهرداری چرمهین در دوره پنجم به سمتی حرکت کرد که این شهر زیبا به یک شهر پویا، با نشاط و گردشگر پذیر تبدیل شود.

وی عنوان کرد: توجه به فرهنگ ایرانی، اسلامی و پرداختن به مفاهیم تاریخی و هویتی شهر چرمهین موضوع دیگری است که به آن توجه ویژه ای شده است و حضور پرشور در ویژه برنامه نوروزگاه گواه این مهم است.

کد خبر 371469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.