آب برای همه / هیچ کسی را نادیده نگیر

روز جهانی آب در سال ۲۰۱۹ " آب برای همه ، هیچ کسی را نادیده نگیریم " نام گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک قطره آب قدرتمند است و هیچ چیزی ضروری تر از یک قطره آب نیست، "آب" درمرکز توجه برای توسعه پایدار قرار گرفته است؛ زیرا منابع آبی و طیفی از خدمات آن  به کاهش فقر، رشد اقتصادی، حفاظت محیط زیست، امنیت غذایی و انرژی و سلامت انسان و محیط زیست کمک می کند. آب، بر بهبود رفاه و رشد اجتماعی و همچنین معیشت میلیاردها نفر در جهان تاثیر بسزایی دارد.  

امسال روز جهانی آب با شعار " هیچ کسی را نادیده نگیریم " نام گذاری شده است که در حقیقت با یکی از شاخص های  اصلی برنامه توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ مطابقت دارد. ششمین شاخص برنامه توسعه پایدار "در دسترس بودن آب سالم و فاضلاب " برای همه و مدیریت پایدار منابع آب است که به طور ملموس به این معناست که نباید هیچ کسی را نادیده گرفت، همه باید از دستاوردها و پیشرفت اهداف توسعه پایدار بهره مند شوند.   

 در حال حاضر میلیاردها نفر در جهان به آب آشامیدنی در خانه هاشان، مدارس، مزارع کشاورزی و در کارخانه ها دسترسی ندارند و برای زنده ماندن و رشد کردن می جنگند. زنان، کودکان، پناهجویان، معلولان و بسیاری دیگری گاهی به دلیل تبعیض ها برای دسترسی به آبی که نیاز دارند ، مغفول می مانند.  

آب سالم؛ حق مسلم 

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ میلادی حق دسترسی به  آب آشامیدنی و فاضلاب را به عنوان حقوق انسانی به رسمیت شناخت، حق دسترسی به آب آشامیدنی سالم و فاضلاب برای لذت بردن از زندگی و تمرین برای سایر حقوق انسانی اهمیت دارد. حق انسان برای دسترسی به آشامیدنی سالم یعنی هر کسی بدون تبعیض حق تامین آب کافی با هزینه مقرون به صرفه و کیفیت قابل قبول برای استفاده شخصی و خانگی" شرب، شست و شو، تهیه غذا، بهداشت شخصی و فاضلاب" را دارد.

در میان انگیزه های تبعیض آمیز برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای همه انسان های زمین، به عواملی چون جنسیت، نژاد، ویژگی های اخلاقی، مذهب، ملیت، سن و سلامتی، معلولیت، مالکیت و موقعیت اقتصادی و اجتماعی در محرومیت برخی افراد از دسترسی به آب سالم  می توان اشاره کرد. این درحالی است که عواملی چون نابودی و تخریب محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیتی، جنگ ها، مهاجرت ها و جابه جایی های اجباری نیز به طور متناسبی می تواند بر گروه های مغفول و به حاشیه رانده شده به دلیل مسائل ناشی از کمبود منابع آبی اثر گذار باشد. 

انسانیت به "آب" نیازمند است

در نتیجه برای اینکه "هیچ کسی را نادیده نگیریم" باید برای یکپارچه سازی افراد مغفول و به حاشیه رانده شده، تلاش کنیم، خدمات تامین آب و آبرسانی باید جوابگوی نیازهای آنها باشد و باید در فرایندها و تصمیم گیری ها به وجود و نیازهای آنها توجه داشت. حق "آب" باید به عنوان یک حق جهانی در مراجع قانونی و قضایی به رسمیت شناخته شود و برای تامین آن برای افرادی که بیشتر به آن نیاز دارند، منابع مالی کافی و عادلانه در نظر گرفته شود.  

آمارها نشان می دهد حدود ۲.۱ میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی در خانه هاشان دسترسی ندارند، بین هر چهار مدرسه یک مدرسه دسترسی به آب آشامیدنی ندارد، چه دانش آموزان آب ننوشند و چه از آب آشامیدنی آلوده استفاده کنند! هر روز بیش از ۷۰۰ کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به اسهال عفونی به دلیل استفاده از آب ناسالم یا فاضلاب، جان خود را از دست می‌دهد. در سطح جهانی، حدود ۸۰ درصد افرادی که آب ناسالم استفاده می‌کنند، در مناطق روستایی زندگی می کنند. بیش از ۸۰۰ زن روزانه بر اثر عدم دسترسی به آب سالم در خانه و عوارض آن طی دوران بارداری یا زایمان، جان خود را از دست می دهند. حدود ۶۸.۵ میلیون نفر در جهان که به اجبار از خانه های خود فرار کرده اند دسترسی به آب آشامیدنی برایشان بسیار دردسر ساز است. حدود ۱۵۹ میلیون نفر در جهان از جریان های آب سطحی و حوضچه ها برای شرب استفاده می کنند. حدود چهار میلیارد نفر در جهان حدود دو سوم جمعیت جهان با مشکلات قحطی آب دست و پنجه نرم می کنند. حدود ۷۰۰ میلیون نفر در جهان تا سال ۲۰۳۰ به دلیل قحطی و بحران آب مهاجرت می کنند. 

افراد خوش شانس به خدمات آب سالم با کیفیت بالا و قیمت بسیار ارزان دسترسی دارند و این درحالی است که انسان های فقیر در جهان هزینه های بسیاز زیادی برای بهره مندی از آب، آن هم با کیفیت نه چندان مطلوب و یا حتی کیفیت پایین پرداخت می کنند. 

ترجمه و تنظیم از ندا سپاهی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 370952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.